مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان:

تشعشعات دکل‌های BTS بی‌خطر است | مردم محله جماران نگران نباشند

توکلی با بیان اینکه تشعشعات دکل‌های BTS بی‌خطر است گفت: نصب دکل‌های BTS در محلات و در مجاورت منازل خطری برای سلامتی ندارد و مردم نگران نباشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «فرزاد توکلی» شامگاه یکشنبه (۷ آذر) در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این پرسش که حریم قانونی نصب دکل‌های BTS چقدر است و آیا امواج این دکل‌ها برای سلامتی خطر دارد اظهار داشت: اپراتورها برای نصب این دکل‌ها از چندین مراجع مجوزهای قانونی را اخذ می‌کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان یکی از این مراجع قانونی اخذ مجوزات را گمرکات کشور پس از آنکه تجهیزات دکل‌های BTS وارد کشور شد اعلام کرد و افزود: اپراتورها برای نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهرها و مناطق و در ذیل زیرساخت‌های دیگر شرکت‌ها، باید به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مراجعه کنند.

توکلی با بیان اینکه در صورت موجود بودن دکل‌های مخابراتی دیگر هیچ لزومی ندارد دکل جدید برای نصب تجهیزات اپراتورها تعبیه شود عنوان کرد: پس از انجام بررسی‌های لازم توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان مجوزهای لازم به شهرداری داده می‌شود و شهرداری هم بر اساس استانداردهای شهرسازی مجوز نصب دکل‌های مخابراتی را صادر می‌کند.

وی در مورد نصب دکل BTS محله جماران رشت که اخیرا موجبات نگرانی و نارضایتی مردم این محله را فراهم کرده هم مطالبی ابراز داشت و تصریح کرد: برای جانمایی این دکل کلیه فرآیندها و مجوزهای لازم اخذ شده از طرفی نباید فراموش کنیم که اگر دکلی در محله و منطقه‌ای نصب می‌شود هدف آن ارتقاء زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی ساکنان همان منطقه است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با تاکید بر اینکه تعداد بسیار زیادی از ساکنان منطقه جماران خواستار تقویت پوشش‌های اینترنتی و مخابراتی خود به ویژه در شرایط کرونایی بوده و هستند اضافه کرد: در مورد حریم قانونی نصب دکل‌های BTS فعلا تا این زمان هیچ دستورالعمل خاصی نداریم و به ما ابلاغ نشده است.

توکلی قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس را تنها مورد قانونی که در این باره وجود دارد اعلام کرد و یادآور شد: استانداردهای بین‌المللی در این قانون و میزان تشعشعات مجاز بر روی یک سانتی‌متر مربع از بدن انسان به عنوان میزان مجاز مشخص شده است بنابراین هر اپراتور پس از نصب تجهیزات اگر شاکی داشته باشد سازمان انرژی اتمی ورود کرده و میزان تشعشات را بررسی می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم نباید در مورد نصب دکل‌های BTS نگرانی داشته باشند خاطرنشان کرد: بیش از هزاران تست در طول سال در کشور با موضوع تشعشات دکل‌های مخابراتی و اپراتورها گرفته می‌شود اما نتایج بررسی‌های علمی نشان داده میزان تشعشعاتی که تاکنون بررسی شده یک درصد زیر مقدار مجاز بوده است.

Share