معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

استحکامات نظامی گلسرک ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت “استحکامات نظامی گلسرک رشت به شماره ۳۳۴۷۸ در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت “استحکامات نظامی گلسرک رشت به شماره ۳۳۴۷۸ در فهرست آثار ملی خبر داد.

ولی جهانی افزود: تونل دستکند گلسرک در مرداد ماه امسال کشف شد و در همان زمان بدلیل فعالیت راهداری، پرونده درخواست ثبت اضطراری آن ارسال شد.

وی اظهار داشت: بنا به ابلاغیه ثبت ملی اثر یاد شده از سوی عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

وی، اظهار داشت: کشف این تونل به لحاظ تاریخی و گردشگری حائز اهمیت است و تاکنون مطالعات کارشناسان نتایج خوبی را به همراه داشت.

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: براساس بررسی‌ها ورودی اصلی تونل که به نظر می‌رسد برای مقابله با دشمن کنده شده است، از بدنه کوه پیدا شد و تاکنون عملیات نقشه برداری در ۶۰۰ متر از آن انجام گرفت.

درمرداد ماه امسال کشف بقایای یک تونل دست کَند زیرزمینی در روستای گلسرک شهرستان رشت احتمالا مربوط به دوره قاجار خبرساز شد؛ این تونل زیر زمینی به طول تقریبی ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله‌های زیرزمینی، زاغه‌های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی – جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است. دوره دقیق احداث این تونل، کاربری سازه در دوره خودش، چگونگی فراهم آوری مصالح مورد نیاز و چگونگی تامین آب با بررسی و کاوش امکان‌پذیر خواهد بود.

سنگ‌های مالون، آجرهای فشاری، سنگ‌های رودخانه‌ای از جمله مصالح تونل است و در فاصله ۱۰ الی ۲۰ متر نیز برج‌های نگهبانی قرار گرفته است؛ دسترسی به برج‌ها از طریق تونل و با کمک پله‌های زیر زمینی امکان‌پذیر است.

این سازه زیرزمینی با ابعاد مختلف بوده و در برخی از نقاط، اتاق‌ها مستطیل شکل با سقف نورگیر است و به نظر می‌رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد؛ پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده شده که این امر امکان رویت آن را سخت و دشوار کرده است.

پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گیلان شناسایی شده، که از این تعداد بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

Share