قاسمی در دیدار با معاون نخست وزیر کشور آذربایجان اعلام کرد:

از پروژه ریلی رشت – آستارا تا پل مرزی آستاراچای | ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقنامه کریدور خلیج فارس – دریای سیاه تا دو ماه و نیم آینده بین ایران و جمهوری آذربایجان امضا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رستم قاسمی در دیدار با معاون نخست وزیر کشور آذربایجان بیان کرد که امیدواریم امروز موانع موجود میان دو کشور برطرف شود و در حوزه‌های مختلف بویژه بخش‌های اقتصادی همکاری‌های دو جانبه را افزایش دهیم.

قاسمی افزود: دو کشور از گذشته روابط بسیار خوبی با هم داشته‌اند و تلاش می‌کنیم روز به روز این روابط را گسترش دهیم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که امروز درباره آن مذاکره می‌کنیم احداث پل مرزی آستاراچای میان دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین پروژه ریلی رشت – آستارا برای ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان بخشی از کریدور بین‌المللی شمال- جنوب مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در رابطه با این پروژه با طرف آذربایجانی مذاکره می‌کنیم گفت: شرکت‌های آذربایجانی در آستارا برای یک ترمینال سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌اند که بخشی از آن باقی مانده که در جلسه امروز در رابطه با آن مذاکراتی انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی قطار مسافری نخجوان – مشهد را جزو موضوعات مورد علاقه ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و با بیان اینکه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت از موضوعات نشست خصوصی امروز با معاون نخست وزیر آذربایجان خواهد بود، گفت: در رابطه با موافقتنامه کریدور خلیج فارس – دریای سیاه نیز میان دو کشور مذاکراتی صورت خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم تا قبل از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور یعنی تا دو ماه و نیم آینده این موافقتنامه را آماده امضا کنیم.

قاسمی همچنین از مذاکره برای راه‌اندازی پرواز‌های دو کشور خبر داد و با یادآوری اینکه ایران‌خودرو در آذربایجان، خودرو را به صورت سی‌کی‌دی تولید می‌کند تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم بحث اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی در آذربایجان است که آن را در جلسه خصوصی بررسی و حل می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه ایران فناوری‌های خوبی در اختیار دارد و می‌تواند در آذربایجان کامیون و اتوبوس بسازد گفت: برای حضور شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور آذربایجان اعلام آمادگی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روابط ما با آذربایجان برادرانه بوده و خواهد بود تاکید کرد: این روابط را هر روز گسترش می‌دهیم و سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران نشان‌دهنده این موضوع است.

تولید ایران خودرو در آذربایجان به ۴۰۰ دستگاه در ماه می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صادرات خودرو‌های ایرانی به جمهوری آذربایجان گفت: به زودی تولید سایت ایران خودرو در این کشور به روزانه ۲۰ دستگاه و در مجموع ماهانه به ۴۰۰ دستگاه خودرو خواهد رسید.

آقای رستم قاسمی در نشست با شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس آذری کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی جمهوری آذربایجان و ایران که در راس هیاتی به ایران سفر کرده، افزود: خوشبختانه تجارت بین دو کشور در این زمینه افزایش قابل توجهی داشته و به زودی تولید سایت ایران خودرو در این کشور به روزانه ۲۰ دستگاه و در مجموع ماهانه به ۴۰۰ دستگاه خودرو خواهد رسید.

وی گفت: ایران‌خودرو آمادگی دارد که ۳۰ درصد از قطعات خودرو‌های صادر شده به آذربایجان را در این کشور تولید کند.

قاسمی با اشاره به تمایل ایران برای توسعه بخش خودروسازی آذربایجان افزود: ایران و آذربایجان می‌توانند با همکاری یکدیگر خودروی مشترک تولید کرده و آن را به کشور‌های همسایه صادر کنند. همچنین با توجه به صنایع توانمند ایران، ایران‌خودرو آمادگی دارد مدل‌های متنوع‌تری از خودرو از جمله کامیون و اتوبوس را به آذربایجان صادر کند.

توافق ایران و جمهوری آذربایجان در امور حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر لزوم همکاری‌های بیشتر دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت تاکید کردند.

آقایان رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که در تهران به سر می‌برد، در دیداری که بعدازظهر امروز در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مقامات دولتی و بخش خصوصی جمهوری آذربایجان برگزار شد، بر لزوم پیگیری توافقات قبلی دو کشور در دیدار‌های مقامات تهران و باکو در زمینه حمل و نقل، ترانزیت کالا و خدمات مرتبط با صنعت حمل و نقل دو کشور تاکید کردند.

دو طرف از سطح کنونی همکاری‌ها ابراز نارضایتی کرده و خواهان گسترش آن در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور شدند.

توسعه روابط اقتصادی با ایران در دستور کار باکو است

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در دیدار وزیر راه و شهرسازی از عزم کشورش برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: موافق همکاری با ایران در همه بخش‌های اقتصادی هستیم.

شاهین مصطفی یف در دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که رئیس ایرانی کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز هست گفت: اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور بسیار زیاد است و دستور کار جمهوری آذربایجان توسعه روابط با ایران است.

وی افزود: امروز دیدار‌هایی با مقامات ارشد ایرانی از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم که دستور کار‌های زیادی در آن‌ها بررسی شد و همزمان بخشی از هیات اعزامی از آذربایجان به ایران در دیگر وزارتخانه‌ها در حال مذاکره هستند.

مصطفی یف با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تا دو و نیم ماه آینده به میزبانی باکو برگزار خواهد شد گفت: برای همکاری دو کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و امروز ما این ظرفیت‌ها و امکانات را بررسی می‌کنیم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به علاقه مسئولان سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی فیمابین ادامه داد: من و آقای رستمی به عنوان روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور روابط تنگاتنگی با یکدیگر داریم و از این به بعد ملاقات‌های متعددی با رئیس ایرانی این کمیسیون برگزار خواهم کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تمام حوزه‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد، افزود: در زمینه افزایش روابط تجاری می‌توانیم مذاکره داشته باشیم و از جمله در حوزه نیرو و انرژی هم پروژه‌های متعددی داریم که در حال انجام است.

مصطفی یف یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی ایران به صادرات و تولید مشترک خودرو در آذربایجان اشاره کرد، اما من می‌گویم در زمینه تولید قطعات خودرو هم می‌توانیم با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: واردات ماشین آلات کشاورزی از ایران نیز می‌تواند مورد مذاکره واقع شود. موافق همکاری با ایران در همه بخش‌های اقتصادی هستیم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه همزمان با شیوع کرونا اقتصاد کشور‌ها و روابط اقتصادی آن‌ها تحت الشعاع قرار گرفت گفت:، اما در همین مدت ترانزیت بین دو کشور توسعه یافت و حتی در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی روابط ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافت.

وی افزود: دو هزار شرکت ایرانی در کشور ما ثبت شده است و موضوع تجارت ترجیحی نیز یکی دیگر از زمینه‌های مذاکره میان دو کشور خواهد بود.

وی از تلاش مسئولان دو کشور برای سنکرون کردن شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: در گمرکات و امور مرزی هم با هم همکاری داریم و از نظر مرز‌های زمینی در ۵ نقطه با ایران ارتباط داریم.

مصطفی‌یف با اشاره به روابط دوستانه دو ملت افزود: هم اکنون بیش از ۱۲۰۰ ایرانی در دانشگاه‌های ما درس می‌خوانند و ۹۵ نفر از اتباع ما هم در ایران مشغول به تحصیل هستند.

Share