مدیرکل ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها؛

کتابخانه مرکزی رشت به زودی بهره برداری می شود|کتابداران در خط مقدم کتابخانه ها هستند

مدیرکل ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه مرکزی رشت را یکی از کتابخانه های بزرگ و وزین کشور در منطقه شمال دانست و افزود: به زودی شاهد افتتاح این کتابخانه خواهیم بود که مایه افتخار استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتابخوانی استان گیلان امروز یکشنبه (۳۰ آبان) با حضور محمود قاسم نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ علی فتح الهی، فرماندار شهرستان رشت؛ زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری؛ سیامک حیدری، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ یاسر محجوب، رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت؛ محمدحسن عاقلمنش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان؛ انوش نصر ماسوله، بازیگر مطرح سینمای ایران، نویسنده، پژوهشگر و فعال اجتماعی؛ معاونین، روسای ادارات کتابخانه ها، مسئولین کتابخانه ها، جمعی از کتابداران، اعضای کتابخانه های عمومی، معاونین و نمایندگان دستگاه های اجرایی، نمایندگانی از سازمان بسیج کارمندان گیلان، برگزیدگان هفته کتاب استان و اصحاب رسانه و با ارتباط زنده مجازی با هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با  تقدیر از ۱۵ برگزیده استان در حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات توانبخشی اداره کل بهزیستی استان برگزار شد.

قاسم نژاد: کتابخانه باید به عنوان یک فرهنگ و هنر در نزد ما بماند و توسعه پیدا کند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از حرکت فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان برای برگزاری این مراسم و تجلیل از مقام ارزشمند اهالی کتاب اظهار داشت: چنین محافلی جایگاه بسیار رفیعی در توسعه فرهنگی کشور و البته استان گیلان دارد.
محمود قاسم‌نژاد با تاکید بر اینکه باید به خود ببالیم که افرادی در کشور و استان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کوشش می‌کنند افزود: من به شخصه شاهدم که کتابداران برای افزایش شمار اعضای خود چقدر کوشش می‌کنند از طرفی در برخی کتابخانه‌ها امکانات اولیه برای حضور کتابداران وجود نداشت اما این نیروها با تلاش‌های خود مسئولیت خطیری را دنبال کردند که باید به آن‌ها دست مریزاد گفت.
 وی موضوع کتابخوانی را زمینه‌ساز رشد و توسعه هر جامعه دانست و اضافه کرد: ممکن است امروز ابزار و تکنولوژی‌های جدید فضاهای دیگری را در اختیار ما قرار دهند اما هیچ وقت این فضاها به پای ظرفیت کتاب نمی‌رسد بنابراین کتابخانه باید به عنوان یک فرهنگ و هنر در نزد ما بماند و توسعه پیدا کند.
 قاسم‌نژاد ادامه داد: اگر جامعه‌ای کتابخوان و مردمی اهل فرهنگ داشته باشیم متولیان هم در ادامه آن جامعه فهیم کار آسان‌تری خواهند داشت به بیان دیگر با ترویج و نشر کتابخوانی می‌توانیم ذهن بسیاری از افراد پرسشگر را به این سمت هدایت کنیم که این امر نهایتا گسترش و توسعه کشور را به همراه خواهد داشت.
 وی کتابخوانی را راهی برای دستیابی به دانش، قدرت و هنر دانست و با اشاره به اینکه باید توانایی‌های خود را بالاتر ببریم خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یک توجه ویژه‌ای به ارتقاء محسوس فرهنگ کتابخوانی در استان گیلان شکل گرفته است که همه این دستاوردها را مدیون تلاش‌های کتابداران سراسر استان و نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان هستیم.
 کرمی؛  بالغ بر ۴۵۰ برنامه در گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه محفل امروز محفلی ارزشمند است و در همین‌جا لازم می‌دانم باز هم هفته کتاب و کتابخوانی را به تمام دوستداران و علاقمندان تبریک عرض کنم از کتابداران کتابخانه های عمومی و دست اندرکاران این حوزه بدیلیل برگزاری موفق ۴۵۰ برنامه در این مراکز فرهنگی قدردانی کرد.
پریسا کرمی با تاکید بر اینکه بیست ماه دوری از این جمع به علت وضعیت خاص کرونایی محدودیت‌هایی در ارائه خدمات ایجاد کرد یادآور شد: با این حال برگزاری محافل ادبی و نشست‌های کتاب‌خوان را در این یک سال و نیم اخیر داشتیم که نتایج بسیار خوبی هم به همراه داشت.
کرمی با بیان اینکه علی‌رغم شیوع ویروس کرونا کتابخانه‌های عمومی گیلان در فضای مجازی حضوری فعال و برجسته داشت تصریح کرد: در تمام این ایام سعی کردیم به جهت اوقات فراغت زیادی که ایجاد شده بود، نقش آفرینی مؤثری داشته باشیم و خدمات خوبی را به قشرهای مختلف جامعه ارائه دهیم.
وی شروع برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در گیلان با آماده‌سازی و برگزاری بیش از ۴۵۰ عنوان برنامه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نخستین برنامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با مشارکت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت در بوستان کتاب رشت آغاز و با برگزاری جشن اهدای کتاب در روز سه شنبه به پایان خواهد رسید.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به این برنامه تحت عنوان « اهدای کتاب، اهدای دانایی» گفت: این برنامه نیز با مشارکت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در پارک محتشم و با اهدای کتاب برگزار می‌شود.
کرمی ضمن دعوت از تمام دوستداران به کتاب و کتابخوانی برای شرکت در این ویژه برنامه فرهنگی اظهار داشت: کتابداران در ترویج و تبلیغ کتاب در سطح جامعه نقش ویژه‌ای بر عهده دارند و اطمینان داریم که نگاه و توجه دولت انقلابی نیز به مقوله کتاب ویژه و متعالی خواهد بود.
هادی آشتیانی؛ کتابخانه عمومی رشت به زودی افتتاح می شود
مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم و در ارتباط زنده از طریق پلتفرم شبکه مجازی اسکای روم،  در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و آرزوی موفقیت برای دوستداران کتاب و کتابداران سراسر کشور خاصه استان گیلان اظهارکرد: از تلاش و کوشش همه زحمتکشان در این عرصه تشکر و قدردانی کرده و برای آنان آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنم.
هادی آشتیانی ایجاد و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در امور فرهنگی خاصه نهاد کتابخانه‌ها را به ویژه در شرایط حاضر، امری لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: کتابخانه عمومی شهر رشت ظرفیتی بزرگ و ارزشمند در راستای اعتلای کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود که با افتتاح آن اتفاقات خوبی در حوزه ارتقای شاخص‌های فرهنگی رقم می‌خورد.
وی با تاکید بر اینکه قصد داریم با راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و با استفاده از گنجینه علم و ادب استادان این حوزه، گامی موثر در جهت غنای ادبی جامعه برداریم اضافه کرد: کتابخانه عمومی شهر رشت به زودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم به کمک آن همه بتوانند از امکانات و تجهیزاتی که در این مجموعه فراهم شده به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.
آشتیانی همچنین افزایش روزافزون اطلاعات، آگاهی و میزان مطالعه مردم و بخش‌های مختلف را امری که باید برای آن برنامه‌ریزی اصولی انجام شود، خواند و گفت: از مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، کتابداران و تلاشگران این عرصه که زحمات و تلاش‌های خوبی در این مدت اخیر داشتن قدردانی می‌کنم.
 عاقلمنش: ساخت بیش از ۹ باب کتابخانه در سراسر گیلان با مشارکت خیران
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان در ادامه این مراسم با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج به تمام بسیجیان ولایی و غیور ایران اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان خلاءهایی که در این حوزه احساس می‌شد، برطرف کردیم و البته اقدامات خوبی هم در این حوزه به انجام رسید.
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه این تشکیلات عمر زیادی ندارد اما در همین زمان کوتاه از زمان تشکیل، با کمک واقفان و خیران نیک‌اندیش بیش از ۹ باب کتابخانه در سراسر استان گیلان ساخته شد و این رویکرد و رویه همچنان در سراسر استان ادامه دارد.
عاقل منش مشکلات و چالش‌هایی مانند کمبود سرانه مطالعه، فضای کتابخانه‌ای، امکانات و تجهیزات در بخش کتاب و کتابخوانی در گیلان را هم متذکر شده و اضافه کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان کتابخانه سیاری را راه‌اندازی کرده و این کتابخانه سیار به تمام محلات محروم سر می‌زند.
وی همچنین مشارکت بیشتر خیران کتابخانه‌ساز را هم لازم دانست و افزود: برای ارتقاء این کتابخانه سیار به ۹ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم و از طرفی کتابخانه‌های نیمه تمام بسیار زیادی در گیلان وجود دارد که همین جا از خیران تقاضا می‌کنم برای تکمیل آن‌ها ورود کرده و مشارکت فعالی داشته باشند.
محمدحسن عاقل منش نبود کتابخانه در مسکن مهر رشت را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: زمین مورد نیاز برای ایجاد یک کتابخانه در این شهرک فراهم و روش مشارکت آن هم کاملاً هماهنگ شده است اما برای تحقق نهایی کار نیازمند مشارکت خیران، موسسات شخصی و حقیقی هستیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه در شهر رشت فرهنگسرا وجود ندارد کتابخانه‌های را در اصل مرکز فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بسیج برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در گیلان استفاده کنیم و از فضاهای موجود برای آینده سازان کشور، استان و شهرمان استفاده بهینه‌تری به عمل آوریم.
گفتنی است در ادامه این مراسم که از طریق ارتباط زنده مجازی نیز در معرض دید عموم دوستداران یار مهربان بود، از ۱۵ برگزیده استانی در حوزه های مختلف کتاب و کتابخوانی تجلیل و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از ایشان تقدیر شد.
Share