کلاف سردرگم اجرای یک قانون؛

لایحه رتبه‌بندی معلمان برای دومین بار به کمیسیون آموزش بازگشت!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه رتبه‌بندی معلمان را برای دومین بار و به منظور اعمال اصلاحات به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه با ۱۹۵ به بازگشت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون مربوطه رای دادند.

بررسی این لایحه طی هفته‌های گذشته در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار داشت و مواد یک تا ۳ این لایحه به تصویب رسید و بررسی ادامه مواد آن برای اعمال اصلاحات به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده شد.

بر اساس ماده ۳ که پیش از این به تصویب رسیده بود معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج‌گانه آموزش‌یارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرند. شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان تعیین می‌شود.

امروز بار دیگر مواد ۴ تا ۱۰ این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۴ لایحه نظام رتبه بندی معلمان مبنی بر اینکه رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک کارشناسی و بالاتر، به عنوان معلم پایه تعیین می شود، گفت: در افزایش حقوق ناشی از تغییر رتبه ها که به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ اعلام شده ابهام وجود دارد و مرکز پژوهش های مجلس هم این ابهامات را مطرح کرده مبنی بر اینکه به عنوان مثال معلم رتبه ۲ در برخی موارد از معلم رتبه ۵ دریافتی بیشتری خواهد داشت بنابراین به دلیل وجود ابهامات متعدد، نوشتن آئین نامه برای این لایحه دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۹۰ هزار معلم دارای تحصیلات ارشد دکتری، ۴۸۰ هزار لیسانس، ۱۲۰ هزار زیر لیسانس و ۹۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش صندوق داریم بنابراین می طلبد به دلیل ابهامات وارده توسط دولت، اصل لایحه به کمیسیون ارجاع داده شود تا با کمک دولت ابهامات رفع و در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: در ماده ۴ لایحه وضعیت معلمان زیر کارشناسی در آموزش و پرورش مبهم مانده که ۱۲۰ هزار نفر هستند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ابهامات مطرح شده توسط نماینده، گفت: ابهامات وارد است و می طلبد به رأی نمایندگان گذاشته شود و از کمیسیون تقاضا داریم حداقل طی ۱۰ روز ابهامات را رفع کنند تا مجددا لایحه به صحن بازگردد.

توافق مجلس و دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی سفیدان در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه ۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در نشست غیرعلنی امروز که با حضور لطیفی رئیس سازمان امور استخدامی کشور و میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، دولت با اختصاص رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کرد و بر همین اساس مقرر شد لایحه رتبه بندی به کمیسیون آموزش برای تطبیق با رقم مورد توافق بازنگری شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس توافق صورت گرفته مقرر شد لایحه در کمیسیون آموزش مجلس بررسی و مجدداً برای رسیدگی در صحن علنی بارگذاری شود.

وی تاکید کرد: با رقم مدنظر، خواسته معلمان اجابت خواهد شد و رتبه بندی معلمان هر زمان که به تصویب برسد، از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای معلمان اعمال خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۴ این لایحه مبنی بر اینکه رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک کارشناسی و بالاتر به عنوان مربی معلم تعیین خواهد شد، گفت: در این ماده ابهام وجود داشت که تکلیف معلمان زیرلیسانس چه خواهد شد، لذا این ماده به همراه سایر مواد بعدی برای تطبیق با بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این لایحه به کمیسیون ارجاع شد.

منادی با بیان اینکه موافق ارجاع طرح به کمیسیون بودیم، اضافه کرد: پیش بینی می شود این لایحه هفته آتی مجدداً در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و نهایتاً تا یک ماه آینده تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارجاع شود. دولت نیز یک ماه زمان دارد آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: برنامه ما این است که تا روز سه شنبه کار بررسی لایحه را در کمیسیون به اتمام برسانیم تا هفته آینده این مهم در دستور صحن علنی قرار گیرد.

Share