فؤاد ایزدی تاکید کرد؛

رئیسی علاقه دارد با آمریکا به توافق برسد | آمریکایی ها امروز امتیاز بیشتری می خواهند

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره این تحلیل که وقتی تنش ها بین دو طرف دعوا بالا می گیرد، نشانه نزدیک شدن آنها به زمان توافق است، گفت: این تحلیل لزوما درست نیست، بعضی وقت ها اگر تنش زیاد شود رسیدن به توافق سخت تر می شود، لزوما این طور نیست که تنش زیاد شود تا توافق راحت تر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، این روزها تحلیل ها درباره نتیجه از سرگیری مذاکرات وین بسیار است. برخی با اشاره به افزایش تنش های بین ایران و آمریکا، این اتفاق را نشانه ای از قطعی بودن توافق می دانند، در مقابل برخی نیز معتقدند تشدید تنش ها بر پیچیدگی مسائل خواهد افزود.

فؤاد ایزدی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره معنا و مفهوم اوج گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت: آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری قول های اقتصادی زیاد داد و علاقه‌مند است با طرف مقابل به توافق برسد و بعضی از تحریم‌ها لغو شود اما مشکل این است که طرف آمریکایی می گوید «سال ۲۰۲۱؛ سال ۲۰۱۵ نیست».

وی افزود: خانم وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا آن حرف را زد که خودش روزی مذاکره کننده اصلی آمریکایی در گفتگوهای برجامی بود. معنای حرف او این است که آمریکا آن زمان یکسری دغدغه ها داشت که الان آن دغدغه ها وجود ندارند. آن زمان ایران سایت اراک را داشت اما داخل رآکتور آن بتن ریختند و الان دیگر راجع به آن آمریکایی ها دغدغه ندارند. آن زمان ایران ۱۰ تن اورانیوم غنی شده داشت که از کشور خارج شد. ضمن آنکه تعداد سانتیریفیوژهای ایران در راستای اجرایی شدن برجام به یک سوم کاهش یافت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: آمریکایی ها امروز امتیاز بیشتری می خواهند و قصد دارند در متن برجام موضوع منطقه را هم بیاورند. در واقع این که آنها صحبت از توافق قوی تر می کنند، معنایش این می شود که ایران امتیاز بیشتری باید بدهد، ضمن آنکه تعهدات تهران به برجام نیز باید طولانی تر شود.

وی افزود: یکسری از محدودیت های ایران در برجام بازه زمانی دارد، آمریکایی ها می گویند مثلا آن محدودیت هایی که بازه ۸ ساله دارند باید ۱۵ سال بشوند و آن محدودیت هایی که بازه ۱۰ ساله دارند باید به ۲۰ سال افزایش پیدا کنند. این هم حرف جدیدی نیست و ربطی به بایدن و ترامپ ندارد. اوباما بعد از امضای برجام مصاحبه کرد و گفت این تاریخ هایی که در برجام است وقتی به آنها نزدیک شدیم دوباره بازبینی خواهند شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمریکا امتیازهای جدید می خواهد چون امتیازهای قبلی که از ایران گرفته مزه کرده، حال آنکه خودش به هیچ کدام از تعهداتش پایبند نبوده است.
وی درباره این تحلیل که وقتی تنش ها بین دو طرف دعوا بالا می گیرد، نشانه نزدیک شدن آنها به زمان توافق است، گفت: این تحلیل لزوما درست نیست، بعضی وقت ها اگر تنش زیاد شود رسیدن به توافق سخت تر می شود، لزوما این طور نیست که تنش زیاد شود تا توافق راحت تر شود.
فوأد ایزدی با اشاره به شکست آمریکا در سرقت نفت ایران، گفت: چون آمریکایی ها به روی خودشان نیاوردند که در آن صحنه شکست خوردند خیلی تغییری در عمل ایجاد نمی شود.

Share