در اعتراض به نتایج انتخابات؛

درگیری در منطقه سبز بغداد؛ ۱۲۵ نفر زخمی شدند

وزارت بهداشت عراق از زخمی شدن نزدیک به صد نیروی امنیتی و بیش از ۲۷ معترض در درگیری های اطراف منطقه حفاظت شده پایتخت این کشور خبر می دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت بهداشت این کشور شامگاه امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد، دست کم ۱۲۵ زخمی بر جای گذاشته است.

این وزارتخانه در بیانیه خود در این باره آورده است: تاسیسات وزارت بهداشت در بغداد پذیرای شماری زخمی از نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان بوده که مجموع آنها به ۱۲۵ زخمی رسید؛ ۲۷ تن از آنها غیر نظامی و بقیه نیز از نیروهای امنیتی بودند.

در ادامه بیانیه وزارت بهداشت عراق ضمن تاکید بر بسیج و آماده باش همه تاسیسات و کارکنان این وزارتخانه برای ارائه همه خدمات پزشکی مورد نیاز، همچنین آمده است: بیشتر جراحات خفیف تا متوسط ​​بوده، هیچ گونه جراحت با گلوله و همچنین هیچ مورد مرگ و میر به ثبت نرسید.

ماجرا چه بود؟
معترضان به نتایج انتخابات عراق امروز (جمعه) تحمعی را در ورودی منطقه سبز بغداد به انجام رساندند که منجر به درگیری های شدیدی با با مأموران امنیتی شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، معترضان تلاش داشتند تا وارد منطقه سبز شوند که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

برخی منابع خبری نیز نوشته‌اند که تعدادی از نیروهای امنیتی نیز به علت پرتاب گسترده سنگ از سوی معترضان زخمی شدند که در پی آن تمامی مبادی ورودی به منطقه سبز بسته شد.

معترضان همچنین پلاکاردهایی در اعتراض به نتایج انتخابات در دست داشتند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها ضمن شلیک تیرهوایی، از گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش نیز استفاده کردند.

الکاظمی خواستار تحقیق در حوادث منطقه سبز شد

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور امروز(جمعه) دستور انجام تحقیقات کامل درباره ابهامات حوادث اطراف منطقه امنیتی سبز بغداد را صادر،  و احزاب مختلف سیاسی را به آرامش و گفتگو دعوت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق(واع)، در بیانیه واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق با اشاره به این موضوع آمده است: مصطفی الکاظمی دستور انجام تحقیقات کامل درباره حوادث امروز در منطقه سبز بغداد و ارائه نتایج آن را صادر کرد.

براساس این بیانیه، الکاظمی تاکید کرد که دستورات قاطع به نیروهای امنیتی در خصوص نحوه برخورد حرفه ای با تظاهرات همچنان ساری و جاری است و احترام به حقوق اولیه بشر بویژه حق برگزاری تظاهرات و ابراز عقیده جزو اصول اساسی است که دولت به آن متعهد شده است.

وی احزاب مختلف سیاسی را به آرامش و گفتگو دعوت کرد و از تظاهرات کنندگان خواست حقوق مشروع خود را با اتکا به صلح و پرهیز از خشونت اعمال کنند.

واکنش رئیس‌جمهوری عراق به درگیری معترضان و نیروهای امنیتی

رئیس جمهوری عراق ضمن ابراز تاسف از درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف منطقه حفاظت شده پایتخت این کشور، بر لزوم خویشتنداری همگان تاکید کرد.

 به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «برهم صالح»، رئیس جمهوری این کشور شامگاه امروز (جمعه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد واکنش نشان داد.

صالح در پیام توییتری خود در این باره نوشته است: تظاهرات مسالمت آمیز یک حق تضمین شده است به وسیله قانون اساسی بوده و لازم است که از چارچوب مسالمت آمیز قانونی خود خارج نشود.

در ادامه پیام رئیس جمهوری عراق همچنین آمده است: درگیری های روی داده میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان تاسف آور و غیر قابل قبول است و باید تحقیقات مقرر در این باره پیگیری شود و عدم تکرار آن تضمین گردد.

صالح در پایان نیز خاطر نشان ساخت: حفاظت از امنیت عمومی یک وظیفه ملی است و همگان باید خویشتنداری کنند و منافع ملی را بالاتر از همه چیز قرار دهند.

این در حالی است که وزارت بهداشت عراق ساعتی پیش در بیانیه ای، اعلام کرده بود که در نتیجه درگیری روی داده در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد، ۱۲۵ نفر شامل ۲۷ غیر نظامی و ۹۸ نیروی امنیتی زخمی شدند.

نوری المالکی از معترضان و نیروهای امنیتی خواست تا دست از خشونت بردارند

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امروز (جمعه) در واکنش به درگیری شدید معترضان به نتایج انتخابات عراق با نیروهای امنیتی در ورودی منطقه سبز بغداد در صفحه توئیتر خود از معترضان و نیروهای امنیتی خواست تا دست به خشونت نزنند.

 به نقل از السومریه نیوز، او نوشت: «از همه تظاهرات کنندگان معترض به نتیجه انتخابات و کسانی که خواستار حقوق مشروع خود هستند می‌خواهم تا تنش‌آفرینی نکنند و مطالبه خود برای شفافیت در انتخابات را از مسیر قانونی و به دور از درگیری با نیروهای امنیتی یا تحریک آنان به جلو پیش ببرند. ما در راه پاسخ به خواسته‌های قانونی شما در کنارتان هستیم.»

او در توئیت دیگری خطاب به نیروهای امنیتی نوشت که باید در قبال معترضان و دارایی‌های عمومی مسئولیت‌پذیر باشند و با «برادران معترض خود» درگیر نشوند.

نوری المالکی افزود: «استفاده از خشونت از طرف هر کسی باشد را به شدت محکوم می‌کنیم و نسبت به نفوذ دستان خباثت‌آلود و افراد مشکوک با هدف فتنه‌انگیزی و برهم زدن اوضاع هشدار می‌دهیم.»

بیانیه قیس خزعلی درباره تظاهرات امروز بغداد و هشدار نسبت به بهره برداری از آن

«شیخ قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل حق عراق بیانیه ای درباره تظاهرات امروز در ورودی منطقه سبز بغداد و به تبع آن درگیری های میان معترضان و نیروهای امنیتی صادر کرد.

 به نقل از الفرات، در این بیانیه چنین آمده است:

اول: به شدت استفاده نیروهای امنیتی از سلاح زنده در مواجهه با تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز را به شدت محکوم می کنیم.

دوم: باید افرادی که به تظاهرات کنندگان شلیک کردند و آنها را کشته و زخمی کردند و همچنین کسانی که چنین اوامری را چه حضوری و چه غیرحضوری صادر کردند، مجازات شوند. ما هیچ تلاشی را برای سرپوش گذاشتن بر آمر و فاعل نمی پذیریم.

سوم: همه عزیزان تظاهرات کننده را به خویشتن داری، احساساتی نشدن و ربودن فرصت از همه کسانی که مترصد بهره برداری از چنین حوادثی برای تضییع حقوق مشروع شما هستند، دعوت می کنیم

چهارم: نیروهای امنیتی را به ایستادن در کنار مردم دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم که ابزاری برای اجرای دستورات بدخواهانه و غیرقانونی در هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان نباشند.

پنجم: نسبت به تلاش های طرف های مرتبط با سازمان های اطلاعاتی که ببرای بمباران منطقه سبز و مقصر دانستن گروههای مقاومت در آن در حال برنامه ریزی هستند، هشدار می دهیم.

Share