حسن بهشتی پور تاکید کرد؛

تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند | اروپا بدون آمریکا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: باید به میز مذاکره برگشت و گفت‌وگوهای برجامی را از سر گرفت؛ چه به نتیجه برسیم چه نرسیم باید بدانیم که تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم ایران و اروپا برای برگزاری یک دور مذاکرات در بروکسل گفت: از برگزاری این نشست در بروکسل این تلقی شد که ایران می‌خواهد بین اروپا و آمریکا تفکیک ایجاد کند اما واقعیت این است که اتحادیه اروپا از وقتی در قالب تروئیکای اروپا از سال ۸۲ و توافقات آن سال‌ها با ایران در تعامل بود تا الان نتوانسته مستقل عمل کند. بنا بر این تجربه ای که با تروئیکای اروپا داشتیم، موفق نبود، در آن زمان می‌گفتند بدون آمریکا نمی‌توانند تعهداتشان را اجرا کنند.

وی ادامه داد: دومین تجربه هم بعد از خروج آمریکا از برجام بود که با وجود اینکه اروپا از ایران خواست از برجام خارج نشود و آنها عدم حضور آمریکا را جبران می کنند اما در حد سیاسی فقط موثر بودند و در بخش اقتصادی و عملی هیچ اقدامی را پیش نبردند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: از نظر اقتصادی شرکت‌های اروپایی از دولت‌هایشان حرف شنوی ندارند و از ترس آمریکا حاضر به تعامل با ایران نیستند و حتی چین و روسیه هم از این مساله متاثر بودند. پس با این تجربه چرا می خواهیم باز اروپا را تست کنیم آیا اروپا بدون آمریکا می‌تواند کاری از پیش ببرد؟ از طرفی روابط دو جانبه ایران و اروپا هم بدون روابط اقتصادی معنای خاصی ندارد، بنا بر این سیاست تفکیک بین اروپا و آمریکا راه به جایی نمی برد. شاید در زمان ترامپ امیدواری‌هایی را ایجاد می کرد اما در دوره بایدن دیگر امکان پذیر نیست.

بهشتی پور تصریح کرد: بعد از موضع آمریکا درباره نشست بروکسل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست و همین مساله نشان می دهد که بدون هماهنگی با آمریکا این مساله قابل مدیریت نیست. این در حالی است که عملا روسیه هم از برگزاری نشست بروکسل استقبال نکرد.

وی درباره رویکرد ایران به بازگشت به مذاکرات وین گفت: منطق ایران این است که مذاکراتی را انجام می دهم که در نتیجه آن تحریم‌ها لغو شود و مذاکراتی نمی‌کنم که به جز تحریم بحثی باشد، اما طرف مقابل می‌گوید همه تحریم‌ها را یک جا بر نمی‌دارد. در شش دور مذاکرات وین پذیرفته بودند بعضی از تحریم ها مثل تحریم نفت و بانک مرکزی بردارند به شرط اینکه ایران به تعهدات قبل برگردد و ایران هم می‌گوید تضمینی نیست که این کارها انجام شود و دوباره آمریکا نقض تعهدات نکند. در عین حال همه این مسایل به مذاکره نیاز دارد و از طریق رسانه‌ها و تریبون‌ها نمی‌شود مواضع را منتقل کرد. باید به میز مذاکره برگشت و گفت‌وگوها را از سر گرفت، چه به نتیجه برسیم چه نرسیم باید نقطه نظرات را به طرف‌های برجامی در قالب مذاکره بیان کرد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: دیپلماسی هیچ وقت بن بست ندارد و راه‌های مختلف را می‌تواند بررسی کند. باید به هر حال دنبال راهکاری باشیم که دو طرف بر سر آن توافق داشته باشند.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها بدون مذاکره لغو نمی‌شوند. باید وارد مذاکره شد البته اگر در داخل اصلاحات اقتصادی انجام دهیم برای مقابله با تحریم ها موثر است با این حال حتی اگر تحریم را کم اثر یا بی‌اثر کنیم، باز هم نیاز است تا تحریم‌ها لغو شود وگرنه مانع جدی بر سر راه اقتصاد کشور خواهند بود.

Share