در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ملی «طنز پهلو» عنوان شد؛

«گل آقا» مبتکر طنز اصیل بعد از انقلاب در ایران است | جامعه به طنز فاخر و طنز نویسان نیاز دارد

نماینده فومن و شفت در مجلس با اشاره به اینکه «گل آقا» یک شخصیت خلاق و بنیانگذار طنز نوین بود، گفت: وی از طنز پردازان تأثیرگذار در دوره معاصر و در حوزه سیاسی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، فیروز فاضلی عصر پنج شنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ملی «طنز پهلو» با اشاره به نقش و جایگاه طنز، اظهار کرد: باید نگاه جدی به حوزه طنز و طنزپردازی شود.

وی با بیان اینکه فلسفه و جهان بینی طنز متفاوت است، افزود: ما طنز شوخ طبع‌های بیانی می‌بینیم در صورتی که طنز به عنوان یک دستگاه اندیشگاهی محسوب می‌شود و طنز نویس نیز یک فیلسوف و دانشمند که به همه موضوعات عمیق نگاه می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه جامعه به طنز فاخر و طنز نویسان نیاز دارد، اضافه کرد: طنز نویس درستی و کاستی‌ها را می بیند و زباندانی است که بهتر از این ظرفیت استفاده می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه طنز نویسان با بحران مخاطب مواجه نیستند، تصریح کرد: طنزنویسان مرزها را می‌شکنند که چنین چیزی در میان متفکران کمتر دیده می‌شود.

فاضلی با اشاره به شخصیت «کیومرث صابری» معروف به گل آقا، ادامه داد: وی یک فیلسوف بود که طنزهایش جامعه را هدایت می‌کرد طنز و طنز نویسی ریشه در ذات افراد دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر ضرورت شناخت و درک درست از طنز، گفت: مسئول اجرایی باید بداند که جامعه به طنز نویس نیاز دارد زیرا راه را نشان می‌دهد.

«گل آقا» مبتکر طنز اصیل بعد از انقلاب در ایران است

رضا رفیع طنز پرداز برجسته کشور در این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره با هدف شناسایی جوانان مستعد در حوزه هنر، شعر طنز است.

وی با اشاره به جایگاه و شخصیت گل آقا و تأثیرات فراوان آن در حوزه طنز، افزود: طنز پهلو بهانه‌ای شد تا برای امسال پنجمین سال در زادگاه این هنرمند فقید حضور یابیم.

رفیع با بیان اینکه فومن جایگاه مردمی و فرهنگی دارد، گفت: نام گل آقا به عنوان آغاز کننده طنز اصیل بعد انقلاب شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات گل آقا حفظ طنز فاخر در همه زمان‌ها بود، تصریح کرد: وی همیشه بر استفاده از نیروی جوان تأکید داشت.

«گل آقا» از طنزپردازان تأثیرگذار در حوزه سیاسی بود

خلیل بهروزی فر با اشاره به جایگاه «کیومرث صابری فومنی» معروف به «گل آقا»، اظهار کرد: شهرستان فومن همیشه مهد چهره‌های فرهنگی، هنری، دینی و مذهبی بوده است.

وی به شخصیت ملی «گل آقا» در عرصه طنز و طنزپردازی اشاره کرد و گفت: زمانی وی مشاور فرهنگی شهید رجایی بود که بعد از ریاست جمهوری نیز ابقاء شد

نماینده فومن و شفت در مجلس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از هنر و ابزارهای هنری برای انتقال آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، اضافه کرد: همگان به ارادت رهبری نسبت به هنرمندان واقف هستند.

وی با بیان اینکه «گل آقا» یک شخصیت خلاق و بنیانگذار طنز نوین بود، ادامه داد: «گل آقا» یکی از طنز پردازان تأثیرگذار در دوره معاصر و در حوزه سیاسی بود.

بهروزی فر در ادامه با اشاره به اینکه وی با استفاده از طنز انتقادات خود از مسئولان را به ویژه در حوزه سیاسی بیان می‌کرد، تأکید کرد: گل آقا خدمت بزرگی در حوزه سیاسی با طنز پردازی هنرمندانه از خود به جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی مدیون گل آقا است، ادامه داد: قطعاً باید مسیر و راه گل آقا توسط جوانان دنبال شود.

ارسال ۱۰۹۷ اثر در قالب سه بخش به دبیرخانه جشنواره

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم با اشاره به این جشنواره به منظور گرامیداشت و پاسداشت سال‌های تلاش «کیومرث صابری فومنی» گل آقای ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: طی پنج سال گذشته تلاش شده تا این جشنواره به صورت ملی برگزار شود.

یوسف نیک انجام با اشاره به اینکه طی فراخوانی برای برگزاری این دوره بیش از هزار و ۹۷ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: این آثار در سه بخش شعر و نثر طنز و داستان کوتاه است.

وی اضافه کرد: از این تعداد آثار ارسال شده ۵۰۶ اثر در قالب شعر طنز، ۳۷۲ اثر در قالب نثر و ۲۱۹ اثر در قالب داستان کوتاه بوده که توسط سه نفر از طنزپردازان برجسته کشوری داوری و ۱۶ اثر برتر و شایسته تقدیر شدند.

 

Share