عضو کمیته علمی مقابله با کرونا تاکید کرد؛

کاهش مرگ‌های کرونایی در واکسن‌زده‌ها | اثربخشی بیش از ۸۴ درصدی واکسن “برکت”

عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید۱۹، با اشاره به الزامات اجرای قرنطینه هوشمند در کشور، گفت: با توجه به شروع واکسیناسیون با کادر درمان و افراد مسن، در پیک پنجم کمترین میزان مرگ و میر در کادر درمان را داشتیم و متوسط سن مرگ و میرمان نیز پایین آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر تزریق واکسن کرونا در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری، گفت: نکته اساسی که وجود دارد این است که با توجه به اینکه واکسیناسیون ما با افراد کادر درمان و افراد مسن شروع شد، در پیک پنجم کمترین میزان مرگ و میر در کادر درمان را داشتیم. همچنین متوسط سن مرگ و میرمان در این پیک پایین آمد که علتش این بود که افراد واکسینه شده، خوشبختانه کمتر به نوع شدید بیماری مبتلا شدند و افراد مسن کمتری را از دست دادیم.

الزامات قرنطینه هوشمند

وی درباره الزامات اجرای قرنطینه هوشمند و بازگشایی‌ها، گفت: اولا در کل انجام قرنطینه هوشمند بسیار مفید است و ما بالاخره یک روز باید این اقدام را آغاز می‌کردیم. حال ممکن است از ابتدا همه ابعاد این قرنطینه کامل نباشد، اما باید شروع آن را به فال نیک گرفت و امیدوارم آغاز شود و بتوان آن را روزبروز تقویت کرد.

صالحی ادامه داد: یکی از مهمترین الزاماتی که برای اجرای قرنطینه هوشمند وجود دارد، این است که افراد جامعه ما تقریبا اکثریت‌شان علیه کرونا واکسینه شده باشند، افرادی که واکسینه نیستند، مورد پیگیری قرار گرفته و اقناع شوند تا مراجعه کنند و واکسیناسیون برایشان انجام شود. در عین حال یکی از الزامات مهم دیگر برای اجرای قرنطینه هوشمند ثبت تست‌ها است. افرادی که مراجعه می‌کنند، تست‌هایشان در سامانه‌ای ثبت شود تا وزارت بهداشت بتواند این افراد را پیگیری کند و به آنها دسترسی داشته باشد.

وی گفت: نهایتا الزام آخری که بسیار مهم است و مردم باید درباره آن مطلع باشند، این است که کماکان حضورشان در مجامع عمومی و محل کار باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و … باشد.

آخرین وضعیت مطالعه واکسن برکت بر روی سنین زیر ۱۸ سال

مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت همچنین درباره آخرین وضعیت مطالعه واکسن برکت بر روی سنین زیر ۱۸ سال، گفت: هنوز سازمان‌های مربوطه مجوز انجام این مطالعه را صادر نکرده‌اند و فعلا در مرحله بررسی قرار دارد. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که گزارش اولیه فاز سه واکسن برکت آماده شده و خوشبختانه از نظر اثربخشی بسیار خوب بوده و بیش از ۸۴ درصد اثربخشی داشته است. با توجه به اینکه این اثربخشی همزمان با واریانت دلتا بوده، می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

مهر تایید سازمان جهانی بهداشت بر اسناد فاز یک مطالعاتی واکسن برکت

وی درباره ارائه اسناد فازهای مطالعاتی واکسن برکت به سازمان جهانی بهداشت برای دریافت تاییدیه این سازمان، گفت: اسناد فاز یک مطالعاتی واکسن برکت به سازمان جهانی بهداشت ارائه شد و مورد تایید این سازمان قرار گرفت و اسناد فاز دو را هم ارائه کردیم که در حال بررسی است. اسناد فازم سوم مطالعه نیز در حال ارسال است.

Share