فرماندار سیاهکل خبر داد:

پیگیری جهت ثبت جهانی «تی تی کاروانسرای سیاهکل» با حضور هیاتی از یونسکو

فرماندار شهرستان سیاهکل از پیگیری جهت ثبت جهانی «تی تی کاروانسرای سیاهکل» خبر داد و افزود: این کاروانسرا به عنوان یکی از آثار ملی ایران است و تمهیداتی اندیشیده شده است که به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رحمت حیدری‌نژاد، فرماندار شهرستان سیاهکل در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا از پیگیری جهت ثبت جهانی «تی تی کاروانسرای سیاهکل» خبر داد و افزود: این کاروانسرا به عنوان یکی از آثار ملی ایران است و تمهیداتی اندیشیده شده و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

وی ادامه داد: در هفته جاری معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه هیئتی از سازمان یونسکو در این محل حضور پیدا خواهند کرد.

به گزارش دیارمیرزا، «کاروانسرای سنگی تی تی» در ۱۵ کیلومتری شهر لاهیجان در استان گیلان واقع شده است؛ این کاوانسرا در دو راهی رودخانه‌ی باباکوه و شیم رود درست در ۱۰ کیلومتری شهرستان سیاهکل به دیلمان و بر روی تپه‌ای نسبتا بلند و سرسبز قرار دارد.

«کاروانسرای سنگی تی تی» توسط تی تی خانم که عمه یکی از شاهان صفوی بود ساخته شد و در سال ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۷۸۴ در فهرست آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به ثبت رسید.

در زبان گیلکی «تی تی» به شکوفه معنی شده است، بنابراین در زبان فارسی به «کاروانسرای تی تی»، «کاروانسرای شکوفه» نیز گفته می‌شود. این کاروانسرا با مساحت ۳۹۸ متری خود در منطقه‌ی خوش آب و هوا، متعادل و مرطوب دیلمان قرار دارد.

بنای «کاروانسرای سنگی تی تی» در محور شمالی و جنوبی طوری ساخته شده که معماری و نقشه‌ی متقارنی دارد. در دو طرف حیاط کاروانسرا دو تالار با ابعاد تقریبی ۱۷ متر واقع شده است. در ۴ گوشه‌ی کاروانسرای سنگی تی تی خانم، ۴ ایوان را می‌توانید نظاره کنید که هر کدام به یک اتاق منتهی می‌شوند. در گذشته از اتاق‌های کاروانسرای سنگی تی تی خانم جهت پذیرایی و استراحت میهمانان استفاده می‌شد. در ساخت دیوارهای کاروانسرای سنگی تی تی از قلوه سنگ و در طاق آن از آجر، ملات و ساروج استفاده کرده‌اند. قسمت شاه‌نشین کاروانسرا در ضلع جنوبی در کنار دو اتاق با یک قوس هشتی قرار گرفته است. در میانسرا یا حیاط مجموعه‌ی سنگی تی تی حوضی بنا شده که آب آن از طریق لوله‌های سفالی از کوه‌ها و چشمه‌های دوردست تامین می‌شد. برای گشت و گذار در استان گیلان با ورود به سایت علاءالدین تراول می‌توانید به صورت آنلاین رزرو هتل و تورهای طبیعت گردی خود را ثبت نمایید.

قدمت این کاروانسرا به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد و تا همین چندین سال پیش در قرن حاضر، یعنی تا زمانی که راه‌های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر بود و جای خود را به وسایل موتوری و ماشینی نداده بودند، از کاروانسرا استفاده می‌کرده‌اند. ساخت این کاروانسرا در واقع گوشه‌ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل و موقعیت استراتژیک این شهر را نشان می‌دهد.

Share