حسین امیرعبداللهیان: غرب را کنار نمی‌گذاریم

نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم|مذاکرات را با خرد جمعی به پیش می‌بریم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن غرب نیست و ما حتما نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، اظهار کرد: مذاکرات وین و احیای برجام را با اتکا به خرد جمعی به پیش خواهیم برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین امیرعبداللهیان درحاشیه سفر منطقه‌ای اخیرش در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که شما به تازگی به مسکو سفر کردید و دیدارهایی را با مقامات این کشور داشته اید. با توجه به نگاه دولت سیزدهم به تعامل با کشورهای آسیا از جمله کشورهای شرق آیا این به این معناست که تعامل با غرب در سیاست خارجی دولت سیزدهم  دارای چندان جایگاهی نیست، اظهار کرد: ما کلید واژه هایی که برای سیاست خارجی دولت سیزدهم به کار می بریم، سیاست خارجی متوازن ذیل دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به همسایگان و نگاه به آسیا و تعامل با کشورهای این منطقه برای ما در عرصه سیاست خارجی دارای اولویت اول است،تصریح کرد: نگاه به آسیا به این معنا نیست که به مناطق دیگر از جمله غرب توجه نداشته باشیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: یکی از ویژگی های سیاست خارجی متوازن این است که ضمن توجه به الویت‌ها ، از هر فرصتی در سایر حوزه های جهان برای تامین حداکثری منافع ملی‌مان استفاده کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در این زمینه با بیان این که  در جریان سفر به نیویورک با ۱۸ وزیر خارجه کشورهای اروپایی دیدار و رایزنی داشتم، افزود: این موضوع نشان می دهد که نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن غرب نیست، اما غربی‌ها باید بدانند و ما نیز  به صراحت به غربی‌ها گفته‌ایم که با  کشورهای چین، روسیه و هند در یک حوزه هستیم و در جغرافیای آسیا قرار داریم و شما به خاطر سیاست های دنبال شده از سوی آمریکا و عدم اجرای تعهدات‌تان در برابر ایران، روز به روز ضرر می‌بینید و از برنامه های سرمایه‌گذاری و تعامل با ایران در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی دور می شوید. ما به آنها گفته ایم که به هر حال ایران دست بسته باقی نمی ماند و در راستای منافع خود تصمیم می‌گیرد و پیش می رود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن به این معناست که در تعامل با شرق و غرب عالم سیاست خارجی فعالی را دنبال کنیم و  دیپلماسی پویایی  داشته باشیم، ادامه داد: حتما نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع دو طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می‌کنیم و هر مقدار که چین، روسیه، هند و یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم که منافع مان در سطح خیلی خوبی تامین می شود از این ایده ها حتما استقبال می کنیم و حتما این فرصت برای تمام کشورها در قاره ها و مناطق مختلف وجود دارد، چه در آمریکای لاتین، چه در آفریقا و غرب و یا هر حوزه دیگری که ممکن است، باشد.

امیرعبداللهیان  همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به این سوال که شما بارها تاکید کرده اید که وزارت خارجه در دولت سیزدهم تنها وزارت خارجه برجام نخواهد بود و از سوی دیگر اعلام کرده‌اید  که بررسی های ایران در ارتباط با شش دور قبلی مذاکرات وین در حال تمام شدن است و به زودی مذاکرات وین آغاز می شود ولی در سطح افکار عمومی بعضا اظهار نظرهایی در مورد نگاه دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات وین وجود دارد از جمله در مورد تیم مذاکره کننده و افرادی که قرار است این مذاکرات را به پیش ببرند، اظهار کرد: همان طور که اشاره کردید ما در حال جمع بندی هستیم. مذاکره دو بخش دارد که یک بخش آن سیاست گذاری است که در شورای عالی امنیت ملی به صورت طبیعی دنبال می شود. یک بخش دیگر آن مذاکره است که جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است و مذاکرات به صورت طبیعی در حوزه کارشناسی و مذاکره کنندگان ارشد ما در بخش معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دنبال می شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: تیمی  که در وزارت خارجه این موضوع را  دنبال خواهد کرد با مدیریت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و با مسئولیت مستقیم وزیر امور خارجه در این بخش، اقداماتی که انجام می دهد هم در سطح وزارت خارجه از تمام ظرفیت های حقوقی، بین المللی، اقتصادی و سیاسی این وزارت خانه استفاده می کند و هم از ظرفیت های ملی به صورت کامل استفاده می کنیم.

 وزیر امور خارجه با بیان این که معتقدیم که باید با خرد جمعی کار را به پیش برد و در این ارتباط در بحث تولید محتوا و مسائل مرتبط با آن حتما از تعامل و همفکری با دانشگاهیان و اندیشکده ها استفاده خواهیم کرد، گفت: موضوع مذاکرات  هم در سطح ملی از حساسیت بالایی برخوردار است و هم مذاکراتی چند جانبه را در بر می گیرد. لذا بایستی با هماهنگی، همفکری و خرد جمعی چه در حوزه مذاکره که مسئولیت آن به عنوان مذاکره کننده ارشد کماکان در معاونت سیاسی وزارت خارجه باقی خواهد ماند و چه در حوزه ای  که وزرا باید کار را دنبال کنند و  چه در بخش های مرتبط نظام و حوزه های اندیشکده ای و دانشگاهی که بتوانند در حوزه های حقوقی، فنی، اقتصادی و تجاری و دیگر ابعادی که این مذاکرات می تواند داشته باشد، پشتیبانی های لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه نمی خواهیم همه ظرفیت وزارت خارجه را درگیر این کار بکنیم. ما در وزارت خارجه تقسیم کار کرده ایم. هر بخش باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و یکی از کارهای ما موضوع مذاکرات برجام است.

امیر عبدالهیان در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب تیم مذاکره کننده وزارت خارجه مشخص شده است، اظهار کرد : در حال جمع بندی نهایی هستیم.

Share