نادر طالب زاده با انتقاد از رسانه های ایران؛

خودسانسوری و بی‌تفاوتی رسانه‌ای به ضرر ما تمام خواهد شد

خبرنگاران باید در صحنه باشند. اخبار باید به صورت شبانه‌روزی انعکاس داده شود. ولی تفسیر می‌تواند بماند برای فرصتی بهتر، اما سکوت کردن به ضرر ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نادر طالب‌زاده، کارگردان و مستند‌ساز برجسته ایرانی با موضوع بررسی عملکرد رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل افغانستان در گفتگوی زنده اینستاگرامی با محمدحسین جعفریان شرکت کرد.

خودسانسوری و بی‌تفاوتی رسانه‌ای به ضرر ما تمام خواهد شد

▪️اتفاقات در همسایگی ما باید پوشش داده شود، چرا که این سردی و بی‌تفاوتی به ضرر ما تمام خواهد شد.

▪️این سکوت خبری در قبال انفجار بیروت هم رخ داد که نمی‌خواستند حضور و حمله اسرائیل علنی شود. از حجم تخریب‌ها مشخص بود که علت انفجار ترقه و کود شیمیایی و … نمی‌تواند باشد.

▪️گویا سکوت کردن در حال عادی شدن است. نیازی به طرفداری نیست، اما باید اصل خبر پوشش داده شود. از خطری که در برابر مردم قرار دارد صحبت شود. نیاز به رجوع به رسانه‌های خارجی برای دریافت اخبار نداشته باشیم.

▪️خبرنگاران باید در صحنه باشند. اخبار باید به صورت شبانه‌روزی انعکاس داده شود. ولی تفسیر می‌تواند بماند برای فرصتی بهتر، اما سکوت کردن به ضرر ما خواهد بود. فارغ از تحلیل، باید اخبار واقعی پنجشیر انعکاس داده شوند.

▪️حتی در مورد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو هم این سکوت خبری وجود داشت. تا نهایتا ۵ ماه بعد که داعش علنا به مجلس حمله کرد.

▪️من معتقد هستم که خبرنگاران باید به صورت مستقل در افغانستان حضور پیدا کرده و اخبار را انعکاس دهند. در جریان سوریه این اتفاق افتاد، اما در مورد افغانستان کم‌کاری شده است.

▪️قانون داخلی ما در برابر مهاجرین افغانستانی بسیار عقب‌مانده است. گویی متعلق به دوران قاجار باشد. ما هنوز یک برنامه برای مهاجرین افغانستانی در تلویزیون نداریم. به این مسائل بی‌توجه هستیم.

▪️بعضی رفتارها مثل خودسانسوری به مرور زمان به عادت تبدیل می‌شوند. به نظر من در بحث خبرنگاری کم‌کاری و خودسانسوری در حال رخ دادن است، مثل انعکاس ندادن تجمعات در رابطه با واکسیناسیون اجباری.

▪️خودسانسوری با فرهنگ شفافیت در اسلام مغایر است. در بحث ربا در بانکداری ایران هم این اتفاق خودسانسوری رخ داده است که بسیار قابل تأمل است. ما خبرنگاران و گروه‌های فیلم‌سازی خوبی داریم که این خودسانسوری به ضرر آنها تمام خواهد شد.

▪️مسئله امروز افغانستان باید به دست خود مردم حل شود. ماجرای ۱۱ سپتامبر دست‌پخت آمریکا و اسرائیل بود. هدف اشغال افغانستان بود. ۲۰ سال آمریکا بر اساس کذب و دروغ افغانستان را در دست گرفت و به مردم اجازه نداد سرنوشت‌شان را خودشان رقم بزنند.

▪️علت پیدایش اختلاف در میان مردم آمریکا از همین دروغ ۱۱ سپتامبر و جریان افغانستان آغاز شد. ۴ رئیس‌جمهور درگیر این مسئله بودند. در آخر هم جو بایدن دستور خروج از افغانستان را صادر کرد.

▪️بهترین موضع صداقت و شفافیت است. سیاست‌ها در انتشار اخبار و سانسور نکردن آنها باید آزادانه‌تر باشد. حرفها باید گفته شوند. ملاحظه در این امر مضر است.

▪️باید کسانی که مسئولیت اجرایی دارند، فقط در بحث مدیریت فعالیت کنند و افرادی را برای فکر کردن روی کار بیاورند. باید به استعدادهای متفکر اجازه کار کردن داد.

▪️چند ماه قبل از خروج آمریکا از افغانستان ما نشستی یک روزه با آقای عبدالطیف پدرام و‌ چندتن از فرماندهان آمریکایی که مخالف حضور نظامی در افغانستان بودند برگزار کردیم. پس از مدت کوتاهی دیدیم که آمریکا از افغانستان خارج شد. نباید نقش رسانه‌ را دست‌کم گرفت.

▪️من معتقد هستم مقصر اصلی و طراح اصلی اوضاع به وجود آمده و این فتنه‌ها، آمریکا است. باید پاسخگو باشد. هدف‌شان به جان هم انداختن مردم، ایجاد تفرقه و جنگ در افغانستان است. اسرائیل هم در کنار آنها ایستاده است.

▪️آمریکا و اسرائیل را باید از طریق بازی خودشان گرفتار کرد. امیدوارم هوشمندانه عمل کنیم و جنگ و درگیری ادامه پیدا نکند.

Share