معاون گردشگری گیلان اعلام کرد؛

ثبت جهانی ماسوله تا پایان امسال | کرونا ۶۲۶ میلیارد تومان به صنعت گردشگری گیلان خسارت زد

آذرپور با بیان اینکه ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله تا پایان امسال محقق می‌شود گفت: در شش ماهه نخست سال کرونا به طور مستقیم ۶۲۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان به صنعت گردشگری گیلان خسارت زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمیدرضا آذرپور شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی و چادرشب‌بافی قاسم‌آباد در گیلان ثبت جهانی شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر هزار و ۲۰۰ اثر ثبتی در گیلان وجود دارد و ۳۰ پرونده دیگر هم در حال ثبت است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه محور سیاهکل به دیلمان به زودی ثبت جهانی می‌شود عنوان کرد: ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله از آرزوهای دیرینه مردم استان گیلان است که امیدواریم با ادامه تلاش و مساعدت مسئولان تا پایان امسال محقق شود.

آذرپور گیلان را جزو سه استان برتر کشور از حیث دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، میراثی و مذهبی کشور خواند و تصریح کرد: گیلان دارای ۱۰۶هتل، ۳۸ هتل آپارتمان، ۹۸ مجتمع، ۴۹ مهمانپذیر، ۱۲۵ واحد بوم‌گردی، دو اقامتگاه سنتی، ۱۹ مجتمع تفریحی-سرگرمی، ۳۱ اسکله گردشگری و دو هزار و ۳۴۵ خانه مسافر است.

وی روند استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری گیلان را بسیار خوب توصیف کرد و با بیان اینکه به علت شیوع کرونا در این بخش وقفه‌ ایجاد شده است ابراز داشت: گیلان در بین ۳۱ استان کشور از نظر استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری در رده هشتم قرار دارد و هتل‌ها و مجتمع‌های اقامتی و رستوران‌ها تابع این مقررات هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه سه برابر عدد دو هزار و ۳۴۵ خانه مسافر مجاز خانه مسافر غیرمجاز در استان فعالیت می‌کند افزود: هشت شرکت مجری در گیلان دایر شده که هر کدام از آن‌ها نمایندگانی در سطح شهرستان‌ها دارند و گشت و بازدیدهای مشترک را با سایر نهادها انجام می‌دهند.

آذرپور خسارت‌‌ها آسیب‌هایی که بیماری کرونا به صنعت گردشگری تمام کشورها وارد آورد را بیش از چهار تریلیون دلار مورد اشاره قرار داد و گفت: صنعت گردشگری گیلان در شش ماهه نخست سال به طور مستقیم بالغ بر ۶۲۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان آسیب دید و متضررترین حوزه‌ها هم دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بودند.

وی از فعالیت بیش از  ۱۲ هزار نفر در صنعت گردشگری گیلان خبر داد و با بیان اینکه چندین برابر این عدد هم در بخش‌های ترانسفر هوایی، زمینی، ریلی، صنایع خوراک و پوشاک و صنایع دستی فعالند گفت: صنعت صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بوده است که به علت شیوع ویروس کرونا متضرر شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه تا پیش از کرونا، گیلان در بخش صنایع دستی از جمله استان‌های برتر کشور بوده است تصریح کرد: قبل از کرونا و در ایام نوروز گیلان به عنوان پرفروش‌ترین استان در حوزه صنایع‌دستی و سوغات به شمار می‌رفت و درصد اشغال تخت‌های اقامتی و هتل‌های آن بالای ۸۵ درصد بود.

آذرپور از رفتارهای سلیقه‌ای در اعطای تسهیلات کرونایی به فعالان صنعت گردشگری گیلان انتقاد کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های مهم تأسیسات گردشگری استان گیلان این است که لااقل در این شرایط وخیم کرونایی که کسب و کارها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بتوانند برای سرپا نگهداشتن خود از حمایت‌های مطلوبی برخوردار شوند.

وی ایجاد شرایطی برای برخورداری هر چه بیشتر فعالان گردشگری از تسهیلات حمایتی و کمک به آن‌ها جهت بازپرداخت تسهیلات را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این امر به یک اهتمام و عزم ملی نیاز دارد زیرا قوانین دست و پاگیر بانک‌ها در حمایت صد در صدی از فعالان بخش گردشگری و تولیدکنندگان خلل‌هایی ایجاد می‌کند.

Share