گرانی ۶۰ درصدی

لبنیات، آسانسوری گران شد | قیمتهای نجومی شیر، ماست و کره در بازار

با ابلاغ جدید سازمان حمایت از تولیدکنندگان، قیمت محصولات لبنی حدود ۶۰ درصد افزایش یافت و شاهد قیمتهای نجومی در بازار هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شهرآرانیوز؛ سرانجام پس از کش وقوس‌های فراوان، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری را اعلام کرد. براساس ابلاغ این سازمان، قیمت شیر کم چرب بطری ۱۱ هزار تومان، نیم چرب ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان، شیر بطری با ۳ درصد چربی ۱۲ هزارو ۶۰۰ تومان و نرخ شیر کامل ۱۲ هزارو ۸۰۰ تومان تعیین شد. پیش از این قیمت شیر بطری کم چرب، پر چرب و کامل به ترتیب ۸۰۰۰ تومان، ۸۶۰۰ و ۹۵۰۰ تومان بوده است.

همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی با ۱/۵ درصد چربی، ۸ هزارو ۲۰۰ تومان اعلام شد. پیش از این قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی با ۱/۵ درصد چربی ۶۵۰۰ تومان بوده است.
قیمت ماست دبه‌ای ۲/۵ کیلویی پرچرب و کم چرب هم به ترتیب ۳۷ هزارو ۶۰۰ تومان و ۳۴ هزارو ۱۰۰ تومان تعیین شد. پیش از این قیمت ماست دبه‌ای ۲/۵ کیلویی پرچرب و کم چرب به ترتیب ۲۴۰۰۰ و ۲۱۰۰۰ تومان بوده است.

همچنین قیمت ماست لیوانی ۹۰۰ گرمی پرچرب و کم چرب به ترتیب ۱۳ هزارو ۷۰۰ تومان و ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان اعلام شد. ازطرفی درحالی قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته که پیش از این، قیمت مصوب آن ۱۸ هزار تومان بوده است.
از ابتدای امسال تاکنون افزایش هزینه‌های تولید سبب تغییر چندین باره قیمت محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید شهروندان شده است. پیش از این شهرآرا ۳ شهریور در گزارشی با تیتر «هزینه سبد لبنیات برای خانواده چهارنفره چه میزان است» این مسئله را بررسی کرده بود.

گرانی ۶۰ درصدی

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه محصولات لبنی براساس مصوبه جدید سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت متوسط ۶۰ درصد گران شده است، گفت: باتوجه به اینکه اکنون محصولات لبنی تولید گذشته در بازار درحال توزیع و عرضه هستند، قیمت‌های جدید از یک تا دو ماه بعد در بازار ملموس خواهد بود. بر این اساس محصولاتی که تولید قبل هستند، به هیچ عنوان مشمول گرانی‌های جدید نمی‌شوند.

مهدی هدایت نیا مهم‌ترین عامل گرانی لبنیات را افزایش قیمت شیرخام بیان کرد و گفت: وقتی قیمت شیرخام افزایش بیابد، سبب افزایش هزینه تمام شده محصولات لبنی می‌شود. وی تاکید کرد: درصورتی که نرخ شیرخام در حد قیمت مصوب که ۶ هزارو ۴۰۰ تومان است باقی بماند، می‌توان به ثبات قیمت محصولات لبنی در آینده امیدوار بود.

هدایت نیا درباره دلیل تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید محصولات لبنی هم گفت: دولت براساس قیمت سبوس هزارو ۵۰۰ تومانی، قیمت شیر را ۶ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین کرده بود، اما در عمل نرخ سبوس در بازار ۳ هزار تا ۴ هزار تومان است. این مسئله سبب شده بود سازمان حمایت اعلام کند که اگر قیمت سبوس همان هزارو ۵۰۰ تومان است، باید قیمت‌ها کاهش یابد، اما اگر بیشتر است، باید محل یارانه‌ای که به کارخانه‌های آرد داده می‌شود، مشخص شود. درنهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان، سازمان حمایت قیمت‌های جدید را ابلاغ کرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت، قیمت مصوب چربی شیر را ۸۰ تومان اعلام کرده است، گفت: اکنون تولیدکنندگان محصولات لبنی، چربی شیر را ۸۰ تومان خریداری می‌کنند و ۶۰ تومان می‌فروشند. این مسئله سبب شده است در استان ۸ هزار تن ذخیره چربی، کره و خامه به ارزش ۲۰ میلیون دلار داشته باشیم. به دنبال مجوز صادرات هستیم تا مشکل تولیدکنندگان برطرف شود.

یارانه مستقیم بهتر است

هدایت نیا بهترین راهکار حمایت از مصرف کنندگان را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص یارانه مستقیم به شهروندان اعلام کرد و گفت: اگر دولت به اقشار کم درآمد یارانه مستقیم دهد و بگذارد که عرضه و تقاضا وضعیت بازار را تعیین کند، وضعیت تولیدکنندگان محصولات لبنی بهتر می‌شود. به عنوان نمونه اگر قیمت شیر آزاد شود، نرخ آن درنهایت به ۸ هزار تومان خواهد رسید؛ همین شیری که اکنون تا ۷ هزارو ۱۰۰ تومان هم فروخته می‌شود.

گرانی کره خوراکی

همچنین براساس گزارش ایسنا، مشاهدات بازار حاکی از آن است که قیمت هرقالب کره ۵۰گرمی از ۵ هزار تومان در ماه‌های قبل به ۷ هزار تومان و قیمت هرقالب کره ۱۰۰گرمی نیز از حدود ۱۰هزار تومان به حدود ۱۴هزارتومان رسیده است. در سال گذشته قیمت هرقالب کره ۱۰۰گرمی قبل از حذف ارز ترجیحی حدود ۴ هزار تومان بود که در شهریور همان سال به ۸ هزارتومان رسید. البته این ۸ هزار تومان هم ثابت نماند و در پایان سال٩٩ و ابتدای سال۱۴۰۰ قیمت این محصول لبنی به کیلویی حدود ۱۰۰هزارتومان هم رسید، به‌طوری‌که قیمت هرقالب کره ۵۰گرمی، ۵ هزار تومان و نرخ هرقالب ۱۰۰گرمی از این محصول برای مصرف‌کننده حدود ۱۰ هزارتومان شد که این رقم در برخی برند‌ها تا ۱۲هزارتومان هم پیشروی کرد.

آب رفتن سهم لبنیات در سفره مردم
این روز‌ها افزایش قیمت لبنیات، سبب زیاد شدن نگرانی درباره کاهش شدیدتر این محصولات در سبد مصرفی خانوار‌ها شده است. اکنون سرانه مصرف لبنیات در کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است. آن طور که مسئولان می‌گویند، سرانه مصرف لبنیات در کشور ما ۸۰ کیلوگرم است، اما میانگین مصرف جهانی ۱۶۰ کیلوگرم و این رقم در کشور‌های اروپایی و آمریکا به ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد، اما واقعیت این است که سرانه مصرف در کشور ما حتی کمتر از این رقم است، تاجایی که برخی آن را تا ۵۵ کیلوگرم هم اعلام کرده ام.

Share