رییس اداره محیط زیست آستانه‌اشرفیه:

لاشه ۲ فُک خزری در سواحل بندرکیاشهر پیدا شد | دلایل مرگ نامعلوم است

رییس اداره محیط زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه از کشف لاشه ۲ قلاده فُک خزری در سواحل لله وجه‌سر و عسگرآباد شهرستان بندرکیاشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، رضا زمانی دلیل مرگ این ۲ فک خزری را نامعلوم عنوان کرد و افزود: اهالی منطقه لاشه این ۲ فک را به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر پیدا کردند، ضمن آنکه با حضور کارشناسان محیط زیست و انجام تست های بایومتری علت مرگ آنها در دست بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه علایم ضرب و جرح بر روی لاشه های این فک‌ها مشاهده نشدهاست، اظهار داشت: فک کاسپین یا فک خزری تنها پستاندار دریای کاسپین است که در خطر انقراض قرار دارد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه  گفت: گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، آلودگی های محیط زیست، برخورد با قایق ها، کشتار عمدی، شکار، ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و کاهش ذخایر کیلکا به عنوان مهمترین منبع غذایی این جانور از مهمترین عوامل موثر در کاهش فک های خزری است.

زمانی با تاکید بر حفاظت از فک‌های خزری ادامه داد: از تمامی مردم منطقه تقاضا می شود در صورت مشاهده فک های خزری زنده و یا لاشه این حیوان موارد را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند. فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.

نخستین و تنها مرکز حفاظت از گونه در معرض خطر فک خزری در ایران و در سال ۲۰۱۰ رسماً آغاز به کار کرد. این مرکز به همت لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فک هلند، محمد مصطفی شاهی فردوس و امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد.

هدف این مرکز نجات فک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشورهای حوزۀ خزر بوده‌است. مرکز حفاظت از فک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست ۸۳ قلاده فک را از مرگ نجات داده و پس از انجام درمان به طبیعت بازگرداند.

Share