حسن هانی زاده: عربستان سعودی به دنبال انتقام گیری غیر مستقیم از ایران است

سقوط پنجشیر به معنی پایان دادن به هرگونه مقاومت در مقابل طالبان است

یک کاشناس مسائل بین المللی با اشاره به تحرکات پاکستان در افغانستان، گفت: پاکستان، آمریکا، عربستان، امارات و بحرین در صدد انتقال گروهک های تروریستی داعش و القاعده به افغانستان و کمک اطلاعاتی، لجستیکی و مالی به آنها هستند تا در آینده از وجود این دو گروهک تروریستی برای ناامن کردن مرزهای شرقی ایران استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن هانی زاده در گفت و گو با جماران، در خصوص نقش پاکستان در سرکوب مقاومت پنجشیر، اظهار داشت: سقوط درّه استراتژیک پنجشیر که ۳۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و هشت ولایت مهم افغانستان را با هم مرتبط می کند نشان می دهد که آخرین پایگاه ضد طالبان در افغانستان دچار فروپاشی شده و عملا طالبان بر کل جغرافیای افغانستان تسلط پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: این امر نشان می دهد که یک سناریوی خطرناک از پیش طراحی شده برای ناامن کردن منطقه و به ویژه مرزهای شرقی ایران تهیه شده است. خروج شتاب زده آمریکا از افغانستان، فروپاشی دولت اشرف غنی و تسلط سریع و آسان طالبان بر افغانستان مقدمه اجرایی شدن این سناریوی خطرناک است.

طالبان در آینده امارت خودش را تشکیل خواهد داد
 

وی افزود: به نظر می رسد طالبان در آینده امارت خودش را تشکیل خواهد داد اما مشکل در شکل گیری امارت اسلامی طالبان نیست، بلکه مشکل از آنجا ناشی خواهد شد که پاکستان، آمریکا، عربستان، امارات و بحرین در صدد انتقال گروهک های تروریستی داعش و القاعده به افغانستان و کمک اطلاعاتی، لجستیکی و مالی به آنها هستند تا در آینده از وجود این دو گروهک تروریستی برای ناامن کردن مرزهای شرقی ایران استفاده کنند.

هانی زاده تصریح کرد: در واقع تلاش عربستان سعودی بر این است که نسخه انصارالله یمن را در افغانستان علیه ایران ایجاد کند و طبیعتا پاکستان به دلیل همسویی سیاسی و امنیتی با عربستان کمک های لجستیکی فراوانی در اختیار داعش و القاعده قرار خواهد داد و ممکن است در آینده این دو گروهک تروریستی موجب ناامنی هایی در منطقه شوند.

وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی ایران باید به دقت تحرکات پاکستان، امارات، عربستان و بحرین را در افغانستان رصد کنند زیرا از هم اکنون عربستان، امارات و بحرین در قالب کمک های بشردوستانه به افغانستان سعی می کنند که سلاح های پیشرفته در اختیار گروه های تروریستی این کشور قرار دهند و بیم آن می رود که این سلاح ها در آینده علیه منطقه به کار گرفته شود.

حضور عوامل موساد و رژیم صهیونیستی در افغانستان خطر بالقوه ای برای امنیت مرزهای شرقی ایران خواهد بود
 

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: ممکن است در آینده از طریق امارات و بحرین عوامل موساد و رژیم صهیونیستی به افغانستان وارد شوند و ناامنی ها را تشدید کنند. حضور عوامل موساد و رژیم صهیونیستی در افغانستان خطر بالقوه ای برای امنیت مرزهای شرقی ایران خواهد بود. بنابر این مقامات جمهوری اسلامی ایران باید هوشمندانه هرگونه تحرکی در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات، بحرین و پاکستان را به دقت رصد کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت سفر رئیس اطلاعات پاکستان به افغانستان گفت: پاکستان در کمک به طالبان برای اشغال درّه استراتژیک پنجشیر و همچنین تقویت جایگاه طالبان نقش مؤثری داشته است. سقوط درّه پنجشیر به معنی پایان دادن به هرگونه مقاومت در مقابل طالبان است و این خطر بالقوه ای برای شکل گیری برخی گروهک های تروریستی همسو با پاکستان و عربستان خواهد بود.

عربستان سعودی به دنبال انتقام گیری غیر مستقیم از ایران است
 

هانی زاده تصریح کرد: خطر در اینجا است که داعش و القاعده بخواهند از فضای موجود افغانستان استفاده و پایگاه هایی در این کشور ایجاد کنند. پاکستان نقش میدانی و عربستان، بحرین و امارات نقش لجستیکی و مالی در تقویت گروهک های تروریستی افغانستان ایفا می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: به هر حال عربستان سعودی به دلیل شکستی که در طول شش سال گذشته از انصارالله در یمن خورده، دنبال انتقام گیری غیر مستقیم از ایران است. همچنین شکست عربستان در سوریه و عراق موجب شده که این کشور با کمک همپیمانان منطقه ای خودش مثل بحرین و پاکستان تلاش می کنند تا ناامنی هایی در مرزهای شرقی ایران ایجاد کنند.

Share