عبدالله عبدالله خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت شد

هرات به دست طالبان سقوط کرد | رد هرگونه تقسیم قدرت با دولت کنونی

جنگجویان طالبان روز پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ اسد/مرداد) مقر پلیس شهر هرات واقع در غرب این کشور را تصرف کردند و پرچم خود را بالای ساختمان برافراشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه طالبان عصر پنجشنبه ۱۲ اوت/ ۲۱  مرداد، بر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان، نیز تسلط یافت. یک مسئول بلند پایۀ نیروهای امنیتی کشور در محل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه سقوط شهر بدست طالبان را تائید کرد و گفت: آنان هنگام ورود «همه چیز را تاراج کردند». بگفتۀ وی «نیروهای امنیی برای جلوگیری از ویرانی بیشتر شهر، بسوی «پایگاه نظامی مستقر در گزاره» واقع در ولسوالی همسایه عقب نشینی کرده‌اند.

جنگجویان طالبان، بگفته منابع حاضر در محل، بعدازظهر پنجشنبه مقر نیروهای امنیتی هرات را بدون مقاومت از جانب آنان اشغال کرده و پرچم خود را بر بالای آن برافراشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار یک توئیت نوشت «دشمن فرار کرد، ده‌ها خودروی نظامی، سلاح و مهمات بدست مجاهدین افتاد».

بگفتۀ یکی از ساکنان هرات، وضعیت شهر تا بعدازظهر «کاملاً عادی» بوده و ناگهان «طالبان وارد شهر شده و پرچم خود را در تمام گوشه‌های شهر نصب کرده‌ اند».

هرات در ۱۵۰ کیلومتری مرز ایران، از چند هفتۀ پیش در محاصرۀ طالبان قرار داشت و نبردهای شدیدی در اطراف آن در جریان بود. جنگجویان طالبان در روزهای گذشته بر بخش اعظم ولایت هرات و از جمله اسلام قلعه گذرگاه مرزی با ایران مسلط شده بودند.

اندکی پیش از سقوط هرات، دولت افغانستان تائید کرد که کنترل شهر غزنی در ۱۵۰ کیلومتری کابل بدست طالبان افتاده است. او اندکی بعد اعلام کرد که نیروهای امنیتی والی غزنی را دستگیر کرده‌اند. انتشار تصاویری که نشان می‌دهد وی پس از واگذری شهر به طالبان با موافقت آنان در حال ترک غزنی است، موجب این دستگیری گردید.

کنترل طالبان بر غزنی که بر سر راه ارتباطی میان کابل و قندهار قرار دارد، راه را بر تقویت نیروهای کشور در جنوب می‌بندد و محاصرۀ پایتخت را نیز تنگ تر می‌کند.

در همین حال، بگزارش رسانه‌ها، نبرد میان جنگجویان طالبان و نیروهای دولتی در قندهار، دومین شهر مهم کشور و پایگاه اصلی طالبان، ادامه دارد. بگفتۀ شورشیان، آنان چهارشنبه شب با حمله به زندان شهر، صدها زندانی را آزاد کرده‌اند. یکی از مهمترین اهداف طالبان هنگام حمله به شهرها، آزاد کردن زندانیان طالبان برای تقویت جنگجویان خویش است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفتگو با کانال تلویزیونی الجزیره، مخالفت این گروه را با هرگونه تقسیم قدرت رد کرد و گفت: «ما بهیچ روی نمی خواهیم شریک دولت [کنونی] در کابل باشیم. ما حتی یک روز با آنها همکاری نخواهیم کرد».

 دولت افغانستان، بگفتۀ یکی از اعضای هیئت مذاکره کنندۀ این کشور در دوحه، در برابر موقعیت نظامی شکننده و سقوط پیاپی شهرها، به طالبان پیشنهاد «تقسیم قدرت را داده است، بشرط آنکه نبردها فوراً متوقف شوند».

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، تا کنون همواره از شریک ساختن طالبان در قدرت خودداری کرده بود. به نظر می‌رسد که گروه طالبان با توجه به پیشروی سریع جنگجویان خود، به تسلط کامل بر کشور امید بسته و آماده سازش با دولت کنونی نباشد.

در لشکرگاه نیز که مقاومت نیروهای دولتی مانع سقوط شهر شد، مقر پلیس در پی انفجار یک خودروی مملو از مواد منفجره صدمات فراوان دید و نیروهای امنیتی به مقر والی منتقل شدند.

روز گذشته، یک مقام پنتاگون که نام او فاش نشده است، به خبرگزاری رویترز گفت که شواهد موجود نشان می دهد که گروه طالبان می‌تواند تا یک ماه دیگر کابل را در محاصره قرار داده و تا سه ماه دیگر کاملاً بر شهر مسلط شود.

به گزارش سازمان ملل متحد در یک ماه اخیر حداقل ۱۰۰۰ غیرنظامی بر اثر جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

عبدالله عبدالله خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت شد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان روز پنجشنبه در جریان نشست منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان در قطر، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

آقای عبدالله در این نشست گفت: «وضعیت در افغانستان بحرانی است و دستاوردهای مردم افغانستان در سالیان پسین مورد تهدید قراردارد.»

این سخنان همزمان با پیشروی برق‌آسای طالبان در مناطق مختلف افغانستان عنوان می‌شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، بحران افغانستان را یکی از قضایایی که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند دانسته و گفته است: «وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه‌ اضطراری خود قضیه‌ افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در مورد رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.»

Share