مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد:

اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این نهاد هیچ برنامه فوری برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد، اما با آنان گفت‌وگو خواهد کرد تا اطمینان یابد شهروندان اروپایی و افغانستانی که با اتحادیه اروپا همکاری کرده‌اند می‌توانند به سلامت از این کشور خارج شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خبرگزاری آسوشیتدپرس دیشب (۲۶ مرداد) اعلام کرد که جوسپ بورل پس از مذاکرات اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، بر اهمیت آغاز مذاکرات با طالبان برای کمک به جلوگیری از دور جدید خروج پناهجویان از افغانستان تأکید کرد.

وی گفت: ما باید با مسئولان در کابل – هر که باشند – در تماس باشیم. طالبان در جنگ پیروز شده‌اند، بنابراین باید با آن‌ها گفت‌وگو کنیم. این گفتگو باید بر ابزارهای جلوگیری از بازگشت تروریست‌های خارجی نیز متمرکز باشد. موضوع، نه به رسمیت شناختن طالبان بلکه سر و کار داشتن با آنان است.

اتحادیه اروپا پس از تسلط طالبان به افغانستان، تصمیم گرفته کمک‌های توسعه‌ای به دولت افغانستان را متوقف کند؛ با این وجود بروکسل در حال بررسی افزایش کمک‌های بشردوستانه است.

بورل گفت: تا زمانی که اوضاع برای ما روشن نشود، هیچگونه کمک مالی برای توسعه پرداخت نخواهد شد. وی گفت که طالبان باید به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و حقوق بشر احترام بگذارند تا به این کمک‌ها دسترسی پیدا کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که با توجه به تعداد آوارگان افغانستانی، خشکسالی جاری و آسیب‌های همه‌گیری کرونا «کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد یافت و شاید هم افزایش یابد.»

اتحادیه اروپا متعهد شده تا از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱.۲ میلیارد یورو به توسعه افغانستان اختصاص دهد.

بورل گفت: ما باید اطمینان یابیم که اوضاع سیاسی جدیدی که در افغانستان با بازگشت طالبان ایجاد شده است منجر به حرکت گسترده مهاجران به سمت اروپا نمی‌شود. وی افزود که در این زمینه با کشورهای عبوری گفت‌وگو خواهد شد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.

Share