بازرس‌کل گیلان تأکید کرد: برنج و برنج‌کار هویت گیلان و گیلانی تلقی می‌شود

هویت کشاورزی در استان‌های شمالی نباید دستخوش تغییر و یا نابودی قرار گیرد

مسرور اظهار داشت: شائبه و زمزمه این مطلب که سوددهی و منافع کشت برنج در استان گیلان غیر منطقی بوده و توجیه اقتصادی ندارد، عامیانه و یا شاید خائنانه است و این در حالی‌است که برنج و برنج‌کار هویت گیلان و گیلانی تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در راستای تقویت نظارت‌ها و آغاز استقرار و معارفه هیات‌های بازرسی در دستگاه‌های اجرایی استان و براساس برنامه بازرسی در جهاد کشاورزی استان گیلان با محورهای مختلف از سوی دو هیأت بازرسی، بازرس‌کل گیلان به همراه معاون، سربازرسان و جمعی از بازرسان حوزه‌های مختلف در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان حضور یافتند.

در این نشست سیف‌اله مسرور با اشاره به اهمیت استان گیلان به لحاظ تولید کمّی و کیفی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک و حسّاس خاطرنشان کرد: شائبه و زمزمه این مطلب که سوددهی و منافع کشت برنج در استان گیلان غیر منطقی بوده و توجیه اقتصادی ندارد، عامیانه و یا شاید خائنانه است و این در حالی‌است که برنج و برنج‌کار هویت گیلان و گیلانی تلقی می‌شود و نمی‌توان این دو مقوله مهم را از هم تفکیک کرد. البته نباید در این رهگذر از موانع و مشکلات حوزه کاشت و فروش محصول برنج و مشکلاتی که به واسطه کمبود آب زراعی و گرانی نهاده‌های دامی برای کشاورزان گیلانی به وجود می‌آید، غافل شد.

وی به موضوع تدوین و تصویب علمی و تخصصی شیوه‌نامه بهره‌برداری از آب بندان‌های استان گیلان که توسط نهادهای نظارتی استان تهیه شده است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت مجموع آب‌بندان‌های استان گیلان ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده که رسالت و مسئولیت خطیر نهادهای متولی حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از این مواهب الهی را صدچندان می‌کند.

بازرس‌کل گیلان و عضو شورای قضایی استان با اشاره به اینکه هویت شغل شریف و پر زحمت کشاورزی در استان گیلان نباید دستخوش تغییر و نابودی قرار گیرد، گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و غیرقابل استفاده کردن اراضی کشاورزی به لحاظ ارزش افزوده‌ای که در سال‌های اخیر شامل حال زمین‌های کشاورزی شده است یکی از تهدیدات جدی و مستمر اراضی کشاورزی در استان‌های شمالی بوده وعدم نظارت‌های موثر در این موضوع باعث هجوم گسترده و استقبال بی‌سابقه مردم از استان‌های دیگر کشور برای خرید اراضی باغی و کشاورزی شده است.

در ابتدای این نشست، الماسی رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان ضمن استقبال از حضور نهادهای نظارتی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه جهادکشاورزی در استان به موضوعاتی از قبیل خشکسالی و اقداماتی که به منظور تعدیل این وضعیت از طریق لایه روبی آب‌بندان‌ها صورت گرفته است، اشاره کرد.

Share