فیلتر خانگی چیست؟

یکی از مواردی که امروزه بر سلامت انسان تأثیر زیادی می‌گذارد آب آشامیدنی است. در حال حاضر آب‌های تصفیه شده شهری از حداقل کیفیت برخوردار هستند. به همین دلیل نیاز است هر خانواده از دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلترهای مخصوص و با کیفیت استفاده کند.

یکی از مواردی که امروزه بر سلامت انسان تأثیر زیادی می‌گذارد آب آشامیدنی است. در حال حاضر آب‌های تصفیه شده شهری از حداقل کیفیت برخوردار هستند. به همین دلیل نیاز است هر خانواده از دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلترهای مخصوص و با کیفیت استفاده کند. استفاده از دستگاه تصفیه آب امری ضروری محسوب می‌شود، زیرا فیلترهای موجود در آن مواد مضر آب را به خود جذب می‌کنند.

 فرآیند تصفیه آب در این دستگاه‌ها طی چند مرحله و با استفاده از فیلترهای گوناگون صورت می‌گیرد. انواع فیلترهای خانگی شامل فیلتر پلی پروپیلن، فیلتر کربن پوردی، فیلتر کربن بلاک، فیلتر ممبران و فیلتر مینرال می‌شود. در ادامه به توضیحات بیشتری از نحوه تصفیه آب در انواع فیلترهای آب می‌پردازیم. در حال حاضر استفاده از فیلترهای اصل تایوانی بسیار رواج پیدا کرده است. به طوری که به عنوان بهترین فیلتر خانگی شناخته شده است. این فیلتر علاوه بر حذف تمام املاح موجود در آب از استانداردهای لازم برخوردار است و در بازار عرضه می‌گردد.

فیلتر خانگی

 فیلترها از عمر طولانی برخوردار هستند اما موضوع مهمی که در هنگام استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب و فیلترهای آن وجود دارد و باید به آن توجه داشت این است که فیلترها خاصیت خود را پس از گذشت مدتی به دلیل اشباع شدن از دست می‌دهند و به تعویض نیاز دارند. زیرا اگر فیلترها تعویض نشوند کارایی لازم را نخواهند داشت و ممکن است برخی از املاح در آب باقی بماند که در نهایت برای سلامتی انسان مضر است. تعویض فیلتر با توجه به مواردی مانند میزان مصرف، زمان مصرف و کیفیت آب انجام می‌شود.

معرفی انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

آشنایی با انواع فیلتر خانگی و کابردهای آن می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب داشته باشد. فیلترها انواع گوناگونی دارند که در هر مرحله بر اساس توانایی مشخص، املاح مضر از آب آشامیدنی شهری حذف و تصفیه می‌شود. در ادامه به چگونگی کارکرد آن‌ها در دستگاه تصفیه آب می‌پردازیم.

فیلتر پلی پروپیلن

فیلتر آب پروپیلن یا pp فیلتری است که از آن به جهت از بین بردن مواد فیزیکی درشت مانند سنگ‌ریزه‌ها، شن، ماسه، گل، جلبک‌ها، لجن موجود در آب و اکسید آهن لوله‌ها که در لابه‌لای بافت فیلتر گیر می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل ذکر این است که این فیلتر تاثیری بر از بین بردن مواد شیمیایی یا باکتری‌ها ندارد. در این فیلتر از الیاف پروپیلن استفاده شده است که ذرات شناور در آب را به خود جذب می‌کند.

 فیلتر پروپیلن یا الیافی مرحله اول تصفیه آب نامیده می‌شود، زیرا از بین بردن مواد فیزیکی موجود در آب از مراحل ابتدایی تصفیه آب به شمار می‌رود. قرار گیری ذرات در این نوع فیلتر به گونه‌ای است که ذرات درشت‌تر در بخش بیرونی و ذرات ریزتر در قسمت‌های درونی این فیلتر قرار می‌گیرند و از آب جدا می‌شوند. از کاربرد این فیلتر الیافی در صنعت می‌توان گفت به عنوان مرحلهٔ پیش تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در صنایع مختلف مانند صنایع بهداشتی، دارویی و مواد غذایی بیشتر استفاده می‌شود.

فیلتر کربن پودری

مرحله دوم از تصفیه آب با فیلتر کربن پودری یا udf انجام می‌شود که از مواد موجود در پوسته نارگیل ساخته می‌شود. کار اصلی این فیلتر از بین بردن حشرات و باکتری‌هایی که باعث می‌شوند رنگ، بو و مزه آب تغییر کند استفاده می‌شود. این فیلتر قابلیت از بین بردن مواد شیمایی آب را نیز دارد. در تصفیه خانه‌های شهری به علت اینکه آب در مقیاس بالایی تصفیه می‌شود، برای کشتن میکروب‌ها از مواد سم زدایی مانند کلر استفاده می‌شود.

فیلتر کربن پودری

 با توجه به اینکه کلر ماده‌ای سمی است لازم است برای استفاده از آب‌های تصفیه شده شهری از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کرد. در غیر این صورت کلر به بافت‌های گوشتی و پوستی بدن نفوذ می‌کند و به سلامت انسان آسیب وارد می‌کند. فیلتر کربن پودری با قابلیت از بین بردن مواد سمی مانند کلر و مواد دیگری که برای کشتن حشرات در آب استفاده می‌شود در دستگاه‌های تصفیه آب به کار می‌رود.

فیلتر کربن بلاک

CTO یا همان فیلتر کربن بلاک تهیه شده از پوست نارگیل یا گردو است که به شکل استوانه‌ای یک تکه ساخته می‌شود. عبور آب از این فیلتر به دلیل منفذ ریزی که در آن وجود دارد خواص نامطلوبی چون بو، طعم و کلر آب را از بین می‌برد. این فیلتر از ضروری‌ترین فیلترهایی است که وجود آن لازم است و بدون آب تصفیه آب امکان پذیر نخواهد بود. زیرا فیلتر کربن بلاک بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش زیادی در جریان تصفیه آب دارد.

فیلتر ممبران

فیلتر ممبران مواد محلول درآب را با دقت ۰.۰۰۰۱ میکرون از بین می‌برد. فیلتر ممبران چهارمین فیلتری است که در دستگاه تصفیه آب به جهت از بین بردن مواد موجود در آب استفاده می‌شود. اگر از فیلترهای پیشین تصفیه آب مواردی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و ذرات معلق عبور کرده باشند در این قسمت به طور کامل حذف می‌شوند.

فیلتر ممبران

فیلتر مینرال

در تصفیه آب، فرآیند اصلی وجود دارد که فیلتر مینرال یا معدنی ساز جزو آن به شمار نمی‌رود. این فیلتر در واقع به جهت افزودن املاحی که برای بدن مناسب است و در روند تصفیه آب از آن حذف شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. املاحی که شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلسیم و… می‌شود.

تنظیم کردن میزان TDS آب از دیگر وظایف فیلتر مینرال محسوب می‌شود. تصفیه آب در برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی باعث می‌شود مواد محلول در آب به زیر ۲۰ PPM که مضر است برسد. اما دستگاه تصفیه آب خانگی در شرکت پالایه سازان با داشتن این فیلتر و شیر تنظیم، میزان TDS را به اندازه ایده‌آل می‌رساند. از مزایای این فیلتر وجود گوی‌های بسیار ریز که درون آن‌ها با مواد معدنی پر شده است به شمار می‌رود. این مواد معدنی مفید که مورد نیاز بدن است پس از عبور آب از فیلتر به آب اضافه می‌شوند.

بهترین فیلتر خانگی کدام است؟

دستگاه تصفیه آب به جهت اینکه عملکرد مناسبی در حذف آلاینده‌های موجود در آب داشته باشد به فیلترهای خوب و با کیفیت نیاز دارد. فیلترهایی که در دستگاه در جای مناسب خود نصب و فرآیند تصفیه آب را انجام می‌دهند. همه‌ی فیلترها حتی بهترین آن طول عمر مفیدی دارند که پس مدتی استفاده نیاز به تعویض دارند.

 به طور قطع نمی‌توان مشخص کرد که چه برندی از فیلترها به عنوان بهترین نوع آن شناخته می‌شود. زیرا هر یک از آن‌ها از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خودشان برخوردارند و هر برندی که اقدام به تولید دستگاه‌های تصفیه آب می‌کند سعی دارد فیلتری تولید کند که متناسب با همان دستگاه باشد. با این حال می‌توان فیلترهای تایوانی اصل را یکی از بهترین فیلترهای خانگی دانست. این فیلتر از تمام استانداردهای لازم برخوردار و از همه لحاظ ایده آل است. همین امر باعث شده است تا بالاترین بازده را داشته باشد.

نکات مهم در هنگام تعویض فیلتر چیست؟

  • میزان مصرف: مدت زمان تعویض فیلتر در زمانی که میزان مصرف بیشتر شود کوتاه‌تر می‌شود.
  • کیفیت آب: اگر آب از سختی بیشتر برخوردار باشد به زمان کمتری برای تعویض فیلتر نیاز است.
  • زمان استفاده: اگر آب در میزان کمی هم مصرف شود، فیلتر اولیه بعد از مدتی قابلیت جذب خود را از دست خواهد داد.

قیمت فیلتر خانگی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

فیلترهای گوناگون و اصل بسیار زیادی در بازار ایران و مراکز فروش با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. شرکت صنعتی پالایه سازان تولید کننده تمام فیلترهای مورد نیاز دستگاه‌های تصفیه آب است که با استفاده از ماشین آلات پیشرفته و جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه به همراه افرادی متخصص فعالیت می‌کنند و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند. برای اطلاع دقیق و دریافت مشاوره بهتر است با مشاوران حاضر در این شرکت تماس بگیرید.

Share