صرافی یونی سواپ چگونه کار می کند؟

یکی از محبوب ترین صرافی های نزد مردم که توسط آن انواع ارزهای nft را مبادله می کنند، صرافی یونی سواپ می باشد.

 

یکی از محبوب ترین صرافی های نزد مردم که توسط آن انواع ارزهای nft را مبادله می کنند، صرافی یونی سواپ می باشد. یونی سواپ به عنوان مراحل نقدینگی خودکار شناخته می شود که با استفاده از آن می توان واریزی های خود را برای استفاده از استخرهای نقدینگی انجام داد.

امروزه انجام معامله و به دست آوردن سود با استفاده از ارزهای دیجیتال در بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید بتوان صرافی مطمعنی را پیدا کرد و دارایی های خود را با اعتماد کامل به آن ها سپرد. صرافی یونی سواپ یکی از همین صرافی های قابل اعتماد می باشد که در بستر اتریوم فعالیت دارد.

معرفی صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ با صرافی های سنتی و قدیمی تفاوت زیادی دارد. لازم به ذکر است که بگوییم برای انجام معامله در صرافی های سنتی باید حضوری مراجعه نمایید و صرافی ها توسط یک دفتر درخواست خریداران و فروشندگان را به ثبت می رسانند.

 صرافی یونی سواپ برای اینکه استخرهای نقدینگی را راه اندازی نماید دارایی ها را به صورت دیجیتال ذخیره می کند.  قرارداد هایی برای انجام مبادله ها ایجاد می شود که فراهم کنندگان نقدینگی ذخایر آن را تامین خواهند  کرد. فراهم کنندگان ذخایر مبادله را اصطلاحا تریدر می نماند، اولین فردی که بتواند ذخایر مورد نیاز را تامین کند نرخ را هم تعیین خواهد کرد، با توجه به نرخ تعیین شده به مبادله انواع ارزهای nft  می پردازند، اما اگر مبلغ تعیین شده مناسب نباشد آن را تغییر خواهند داد.

صرافی یونی سواپ علاوه بر توکن های مبتنی بر اتریوم از توکن های نقدینگی هم استفاده می کند. کسانی که نقدینگی را فراهم می کنند می توانند این توکن ها را خرید و فروش نمایند، توکن های نقدینگی که مربوط به یک قرارداد می شوند بعد از انجام تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد برای فراهم کنندگان قرار خواهند داد.

یونی سواپ از قراردادهای هوشمند  استفاده می کند، این قرارداد خود از دو نوع قرارداد مبادله ای و قرارداد کارخانه ای بهره می برد. قرارداد های مبادله ای از توکن های مبتنی بر بلاکچین اتریوم پشتیبانی به عمل می آورد.

 قراردادهای هوشمند: مراحلی که برای انجام قراردادها با استفاده از اطلاعات و اقدامات پیش بینی شده به صورت خودکار انجام می شود قرارداد هوشمند نام دارد.  با استفاده از قراردادهای هوشمند بدون اینکه شخص سومی برای انجام تراکنش ها دخالت داشته باشد معامله ها را به انجام می رسانند. به عنوان مثال فردی ممکن است قصد داشته باشد با استفاده از بیت کوین معامله هایی را انجام دهد، که در این شرایط وجود شخص سومی برای تایید تراکنش نیاز نیست.

قراردادهای هوشمند به این دلیل ایجاد شدند که واسطه ها و اشخاص سوم را برای انجام دادن بسیاری از معامله ها از بین ببرند. به عنوان مثال ممکن است فردی قصد داشته باشد با دیگر کشورها مبادله هایی بین المللی را به انجام برسانند، اما باید مالیات های سنگینی را پرداخت کند و از شرکت های دیگری درخواست انجام این معامله را بدهد. اما با استفاده از قراردادهای هوشمند می توان بدون اینکه به اشخاص دیگر نیاز داشت معاملات بین المللی خود را به انجام رساند.

تاریخ تاسیس صرافی یونی سواپ

یونی سواپ به وسیله یکی از بنیانگذاران اتریوم ایجاد شد. افرادی که اتریوم را ایجاد کردند بودجه ای بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار در اختیار هیدن آدام قرار دادند و او تونست با تشکیل یک تیم خبره صرافی یونی سواپ را در سال ۲۰۱۸ ایجاد نماید.

طولی نکشید که این صرافی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شد و یک سال بعد توانستند سرمایه زیادی را از ایجاد این صرافی به دست آورند. این دلایل باعث شد که بنیان گذاران یونی سواپ به فکر تاسیس نسخه دومی از این صرافی باشند، بنابراین گفته شده که بزودی می توان نسخه دیگری از صرافی یونی سواپ را مشاهده کرد.

انجام معاملات در صرافی یونی سواپ

تنها مبادله ای که در بستر یونی سواپ می توان انجام داد این است که از کوین اتر استفاده کرد، زمانی که از اتر بهره می برید می توانید با تمامی توکن های ۲۰ERC مبادله هایی را به انجام برسانید. همان طور که گفته شد قیمت مبادله ها را بر اساس دارایی که داخل قرارداد وجود دارد محاسبه می کنند. برای محاسبه نرخ مبادله ها در بستر یونی سواپ می توان استخر نقدینگی اتریوم را در استخر نقدینگی انواع ارز های nft که قصد استفاده از آن را دارید ضرب نمایید.

مبادله ها را در صرافی یونی سواپ می توان از روش های دیگری هم انجام داد یکی از این روش ها استفاده از توکن ۲۰ ERC به توکن دیگری از ۲۰ERC می باشد. به این معنی که برای مثال می توان از توکن دوج استفاده کرد و آن را را به اتر تبدیل نمود سپس اتری که به دست می آید به توکن بت تبدیل خواهد شد در نتیجه تمامی این توکن ها را با یک تراکنش می توان انجام داد.

ویژگی صرافی یونی سواپ

یونی سواپ دارای مزایای مختلفی است که توانسته است توجه زیادی از مردم را به سوی خود جلب نماید. این ویژگی ها شامل استخرهای نقدینگی  و تبادل توکن ها با سواپ می باشد.

استخر های نقدینگی:  استخرهای نقدینگی که در صرافی یونی سواپ وجود دارند باعث می شود که کاربرانی که از آن استفاده می کنند، بتوانند درآمدی را به دست آورند. نحوه به دست آوردن سود از این روش به این گونه می باشد که توکنی را برای یک قرارداد وارد می کند و از طریق آن از داخل استخر نقدینگی توکن دیگری را دریافت می کنند.

تبادل توکن با سواپ:  این ویژگی باعث می شود که کاربران بتوانند مبادله های خود را بین ارز دیجیتال اتریوم و دیگر توکن ها به انجام برسانند. با استفاده از این صرافی می توانید به توکن هایی دسترسی پیدا نمایید که هنوز در لیست قرار داده نشده اند.

علت محبوبیت صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ این امکان را برای شما فراهم می آورد که بتوانید دارایی خود را حفظ نمایید، برای خیلی از کاربران پیش آمده است که ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین را از دست داده اند که دلیل آن هم استفاده از یک صرافی نامعتبر بوده و با حمله هکرها رو به رو بوده اند، اما صرافی یونی سواپ به دلیل مزایایی که دارد توانسته است توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب نماید. در ادامه این مزایا را شرح خواهیم داد.

هزینه پایین تراکنش ها: یکی از مهم ترین مزایایی که یک صرافی می تواند داشته باشد این است که هزینه بسیار کمی در ازای انجام تراکنش ها دریافت نماید.  صرافی یونی سواپ تنها ۰۳. درصد را به عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد. با توجه به اینکه برای انجام تراکنش بر روی بلاک چین اتریوم کارمزدهای زیادی دریافت می شود می توان گفت که استفاده از این صرافی غیر متمرکز برای انجام مبادلات بسیار به صرفه می باشد.

در دست داشتن دارایی: شما زمانی که از این صرافی استفاده می کنید و دارایی خود را به آن ها می سپارید می توانید اشراف کامل بر دارایی های خود داشته باشید، یعنی دیگر نگران این موضوع نخواهید بود که ممکن است هکر ها دارایی های شما را برداشت نمایند.

 دسترسی به توکن های متنوع و جدید: برای اینکه پروژه های مختلفی از انواع ارز های nft را برای مبادله لیست نمایند و معرفی کنند باید آن ها را مورد بررسی قرار دهند. یونی سواپ با توجه به اینکه به صورت غیرمتمرکز فعالیت های خود را انجام می دهد مستقیم می تواند این توکن ها را مشاهده نماید، یعنی کاربرانی که از صرافی یونی سواپ استفاده می کنند، می توانند خیلی سریع تر از افراد دیگر با توکن های جدید آشنا شوند.

انجام ندادن احراز هویت: از دیگر مزایایی که می توان برای صرافی یونی سواپ بر شمرد این است که نیازی ندارید احراز هویت خود را انجام دهید، چرا که شما مدیریت تمامی دارایی های خود را بر عهده دارید، بنابراین احتیاجی نیست که مراحل و پروتکل احراز هویت را به انجام برسانید. که این خود باعث می شود اگر صرافی هک شود کسی به اطلاعات شما دسترسی نداشته باشد.

نحوه ثبت نام در صرافی یونی سواپ

همان طور که در مطالب بالاتر هم ذکر شد برای اینکه بتوانید انواع ارزهای nft را در این صرافی مورد مبادله قرار دهید نیازی نیست که احراز هویت را به انجام برسانید.  تنها باید یک کیف پول دیفای را برای خود ایجاد نمایید و دارایی خود را به آن انتقال دهید. با استفاده از کیف پول می توان مبادله هایی را با توکن ها و تامین کنندگان استخرهای نقدینگی انجام داد.

اگر دقت داشته باشید بسیاری از کشورها به دلیل تحریم هایی که شامل حال آن ها شده است نمی توانند احراز هویت خود را به انجام برسانند، در نتیجه قادر نخواهند بود که مبادلات خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال به انجام برساند، اما یونی سواپ به کمک این افراد آمده و مشکل آن ها را حل کرده است.

ارز اختصاصی صرافی یونی سواپ

هر کدام از صرافی هایی که وجود دارند خود دارای ارزی اختصاصی هستند، که صرافی یونی سواپ هم از این حیث مستثنا نیست. ارز یونی سواپ UNI نام دارد که به عنوان توکن حاکمیت آن را می شناسند و در سال ۲۰۲۰ عرضه شده است.

قبل از اینکه ارز یونی سواپ را در اختیار مردم قرار دهند، یعنی تا قبل از سال ۲۰۲۰ به کیف پول هایی که ایجاد شده بود حدود ۴۰۰ توکن را ارسال کرده بودند. یعنی بسیاری از توکن های آن را بین مردم توزیع کرده بودند.

به طور کلی می توان گفت که طبق اطلاعاتی که وجود دارد حدود یک میلیارد از توکن های آن را قرار است در ۴ سال اول عرضه بین مردم توزیع نمایند، که بیش از نمی از آن در اختیار کاربران صرافی یونی سواپ قرار می گیرد و مابقی آن در اختیار سرمایه گذاران، مشاوران و تیم توسعه دهنده صرافی قرار خواهد گرفت. این توکن به کاربران این اجازه را خواهد داد که در مدیریت استخرهای نقدینگی و انجام مراحل شرکت داشته باشند.

Share