بررسی مشخصات و ویژگی‌های هیوندای اکسنت کرمان موتور

در هیوندای اکسنت مونتاژ نیز مانند نسخه وارداتی یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به کار رفته است.

سابقه حضور کامپکت و سایز کوچک اکسنت در بازار ایران قدیمی‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. پیشینه این خودرو به هیوندای ورنای معروف کرمان‌موتور بازمی‌گردد که در دهه ۸۰ میلادی به صورت مونتاژ عرضه می‌شد. ورنا مانند برادرش آوانته (النترا) در آن سال‌ها نتوانست چندان موفق باشد. پس از توقف چندساله حضور این خودرو، در سال ۹۵ شاهد واردات نسل چهارم این خودرو با نام جدی هیوندای اکسنت توسط اطلس‌خودرو نمایندگی رسمی هیوندای در ایران بودیم.

استقبال جالب‌توجه و مناسب بازار از این خودرو باعث شد تا کرمان موتور تصمیم به مونتاژ مجدد این سدان C سگمنت کند. به این ترتیب مونتاژ CKD اکسنت در سال ۹۶ در کرمان موتور آغاز شد. به این ترتیب تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران، شاهد اکسنت وارداتی و مونتاژ در ایران بودیم. مونتاژ اکسنت در داخل تا مدتی پس از توقف واردات نیز ادامه یافت که نکته‌ای مثبت بود. استقبال از اکسنت مونتاژ مانند نمونه وارداتی خوب و مناسب بود که به‌ نظر به‌دلیل کیفیت خوب مونتاژ کرمان موتور و مشابهت تقریباً کامل آن با نسخه وارداتی بود.

مشخصات فنی اکسنت مونتاژ

در هیوندای اکسنت مونتاژ نیز مانند نسخه وارداتی یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به کار رفته است. این موتور توان تولید ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو مانند نسخه وارداتی دیفرانسیل جلو با جعبه‌دنده‌های ۴ سرعته اتوماتیک است. حداکثر سرعت اکسنت کرمان موتور ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۱ ثانیه است. سقف سرعت نسخه وارداتی در برخی منابع ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

پیش از خرید هیوندای اکسنت مونتاژ باید بدانید که درمورد مصرف سوخت این خودرو بحث‌هایی مطرح می‌شود. درواقع موتور نسخه‌های وارداتی از نوع BLUE و موتور نسخه‌های مونتاژی از نوع VVT است. استاندارد آلایندگی نمونه وارداتی یورو ۵ و نمونه مونتاژی یورو ۶ اعلام شده است. خودروهای دارای موتور BLUE از سیستم هوشمند کاهش مصرف سوخت اختصاصی هیوندای بهره می‌برد که مصرف سوخت اکسنت را در سیکل ترکیبی به ۶٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رساند. برخی از منابع مصرف سوخت نسخه مونتاژی را برابر با نسخه وارداتی اعلام می‌کند، اما برخی منابع آن را تا نیم لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر تخمین می‌زنند. در برخی منابع نیز این رقم ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ثبت شده است. نکته مهم اینکه در کاتالوگ خودرو نیز اطلاعات دقیقی در این خصوص اعلام نشده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی اکسنت مونتاژ

در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نمونه فول وارداتی تنها در روکش چرم از نسخه کرمان‌موتور برتری دارد. به این ترتیب اکسنت مونتاژ داخل از مواردی مانند سیستم‌های ترمز و پایداری ABS ،EBA ،EBD و TCS، شش کیسه هوا (شامل کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای جانبی)، آینه‌های جانبی برقی، سانروف، دکمه استارت، سنسور عقب، دوربین عقب (نمایش تصویر روی آینه میانی)، نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها و سیستم کمکی در سربالایی HAC بهره می‌برد. بنابراین اکسنت مونتاژ نسبت به نسخه پایه وارداتی برتری‌هایی مانند تهویه مطبوع دستی و GPS دارد.

اکسنت وارداتی در تست‌های ایمنی مؤسسه یوروانکپ توانسته است ۵ ستاره به نام خود ثبت کند. به‌ نظر می‌رسد به‌دلیل عدم حذف هیچ‌ یک از تجهیزات ایمنی در نسخه مونتاژی، امتیاز مذکور را بتوان به آن هم اهدا کرد. به این ترتیب در اکسنت مونتاژ مانند نسخه وارداتی با خودرویی ایمن، کم‌مصرف و اقتصادی مواجه هستیم. بنابراین حتی در نسخه‌های کارکرده، باتوجه‌به  قیمت های خودرو صفر هم قیمت نسخه‌های کارکرده آن، ارزش دربرابر خرید خوبی دارد. البته در این بخش باید اضافه کرد که با وجود حفظ تمام امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، گفته می‌شود کیفیت ساخت و متریال به‌کار‌رفته در نسخه‌های مونتاژ شده پس از اعمال تحریم‌ها تا حدودی افت کرده است. البته این افت در حد سراتو سایپا نیست، اما در حد چشم‌پوشی و نادیده گرفتن هم نیست. مقایسه این خودرو با خودروهای هم‌سطحش را در هیوندای اکسنت مونتاژ در دیوار ببین .

Share