سلیمی نمین مطرح کرد:

بخشی از آرای باطله رای هواداران جلیلی بود | صرفا با یک نگاه بدبینانه به تحلیل نپردازیم

سلیمی نمین گفت: برخی از طرفداران آقای جلیلی بعد از کناره‌گیری او حاضر نشدند که به فرد دیگری را بدهند چون او را اصلح می‌دانستند و ترجیح دادند که بعد از انصراف وی، رای سفید بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از جهات مختلف مثل میزان مشارکت و آرای باطله مورد توجه و تامل بود. افزایش میزان آرای باطله در این دوره به قدری بود که به باور برخی تحلیل‌گران می‌توان آن را پدیده انتخابات دانست. نکته قابل توجه آنکه برخی می‌کوشند این میزان از آرا را به تعداد واجدین شرایطی که رای ندادند افزوده و آمار تحریمی‌ها را بالا ببرند. این درحال است که برخی کارشناسان معتقدند بخشی از این آرا غیرعمدی باطله شده و حتی برخی نیز از سبد رای اصولگرایان ریخته است!

مثلا عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا اما این نگاه را بدبینانه و محدودنگر می‌داند. او در گفتگویی با «نامه نیوز» ضمن نقد این نگاه به عوامل مختلفی که در افزایش تعداد آرای باطله اثرگذار بوده است، اشاره کرد و گفت: «در این دوره از انتخابات به دلایل مختلفی شاهد افزایش میزان آرای باطله بودیم که به نظر من حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد و خودش موضوع یک تحقیق است».

وی در شرح این عوامل گفت: «برخی آرای باطله را صرفا ناشی از ترس و تعمد می‌دانند اما اینگونه نیست. به نظر من در این دوره از انتخابات بسیاری از رای‌های باطله به خاطر اشتباه بوده است. مخصوصا در چهار انتخابات همزمان برگزار شد و چهار صندوق کنار هم بوده است، طبیعی است که برخی رای خود را اشتباه انداخته باشند چون امکان خطا وجود داشت».

این فعال سیاسی اصولگرا برخی دیگر از آرای باطله را نیز رای هواداران جلیلی دانست و گفت: «برخی از طرفداران آقای جلیلی بعد از کناره‌گیری او حاضر نشدند که به فرد دیگری را بدهند چون او را اصلح می‌دانستند و ترجیح دادند که بعد از انصراف وی، رای سفید بدهند».

سلیمی نمین با اشاره به اینکه موضوعات دیگری نیز در افزایش تعداد آرای باطله موثر بوده است، گفت: «مثلا ممکن است که برخی صرفا برای مشارکت در انتخابات شوراها و مثلا رای دادن به یک خویشاوند خود در رای گیری شرکت باشند و بعد که تعرفه برایشان صادر شده، سفید انداخته باشند. یعنی اصلا بنای شرکت در این انتخابات را نداشته‌اند»

وی با بیان اینکه «ممکن است برخی هم به نشانه اعتراض رای باطله داده باشند» گفت: «در همه ادوار هستند افرادی که حضور و مشارکت را وظیفه خود می‌دانند اما چون از وضع موجود نارضایتی‌هایی دارند و یا نامزد را مناسب ندیده‌اند، می‌آیند و روی برگه نام پرودگار یا ائمه را می‌نویسند».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: «از عامل ترس نیز نمی‌توان غافل شد. به هر حال برخی افراد فقط می‌خواهند که شناسنامه آنان مهر مشارکت در انتخابات داشته باشد و نگران هستند که مثلا نتوانند استخدام شوند یا…. اگرچه اصلا اینطور نیست و جای نگرانی از این بابت‌ها وجود ندارد اما به هرحال برخی احتیاط کرده و چون نمی‌خواهند مشارکت کنند، فقط می‌آیند و رای سفید می‌دهند».

وی تاکید کرد: «مساله مهم این است که در تحلیل آرای باطله که میزان آن نیز بیش از همه ادوار قبلی بوده است به عوامل مختلف درکنار هم توجه کنیم و صرفا با یک نگاه بدبینانه به تحلیل نپردازیم».

Share