در جلسه کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز شهرستان مرزی بندر آستارا عنوان شد؛

۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای سه‌گانه آستارا صورت می‌گیرد

عباس صابر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای سه‌گانه آستارا صورت می‌گیرد، گفت: قطعاً اهمیت این شهرستان بر هیچ کسی پوشیده نیست و باید با نگاه متفاوت آستارا را مشاهده کرده و مشکلاتش را دریافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان با انتقاد از عدم اختیار لازم این سازمان از تملک اموال در استان گفت: متاسفانه در این حوزه در کشور رتبه بیست و یکم را داریم و باید قطعاً شاهد افزایش اختیارات این سازمان در استان گیلان باشیم.

حجت نژادقنبر در جلسه کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز شهرستان مرزی بندر آستارا در سالن اجلاس فرمانداری این شهرستان بیان کرد: ۸۰ درصد کالاهای در دست اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به صورت کشف شده، ۱۵ درصد متروکه و پنج درصد آن به صورت واگذاری و انهدام کالا به طور قانونی عملیات خود را انجام می‌دهد.

نژادقنبر گفت: ۵۰ درصد این کالاها پس از طی روند قانونی به صاحبان کالا استرداد می گردد و ۳۰ درصد آن به فروش رسیده و مابقی واگذاری و یا مذاکره می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۱۱ میلیارد تومان درآمد سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان بوده که تنها سه میلیارد تومان آن به این سازمان اختصاص پیدا کرده و مابقی به حساب خزانه کشور وارد شده است. در سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در این حوزه نیاز به کنار زدن موانع و پشتیبانی از دستگاه‌های کاشف و پرتلاش این حوزه داریم.

مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان با اشاره به کشف چهار پرونده در گمرک آستارا از ابتدای سال جاری و تحویل آن به این سازمان گفت: این پرونده ها با محموله کاشی، پلی اتیلن و پارچه کشف شده و با همکاری اداره کل گمرک آستارا برای اجرای قانون تحویل سازمان جمع آوری و املاک تملیکی گیلان شده است.

وی با اشاره به تلاش مجموعه تعزیرات حکومتی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر ۴۳ فقره از پرونده ها متاسفانه در تعزیرات حکومتی آستارا بلاتکلیف و بدون صدور رای مانده است و باید با به کارگیری از سامانه شبکه دولت در این حوزه به روز باشیم.

نژادقنبر با تاکید بر لزوم وجود یک انبار بزرگ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان در مرز آستارا گفت: با ایجاد این انبار عملیات این سازمان در حوزه کالاهای کشف شده سرعت گرفته و به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای سه‌گانه آستارا صورت می‌گیرد

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به سه مسیر ارتباطی زمینی، ریلی و دریایی آستارا با جمهوری آذربایجان گفت: امنیت اقتصادی در حوزه صادرات و واردات یک امر بسیار مهم و ضروری است و دستگاه های فعال در حوزه مرزی نظیر گمرک باید با سرعت بیشتر به عملیات خود در این حوزه همت ورزیده و جلوی ضربه به اقتصاد کشور را از این طریق بگیرند.

عباس صابر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای سه‌گانه آستارا صورت می‌گیرد، گفت: قطعاً اهمیت این شهرستان بر هیچ کسی پوشیده نیست و باید با نگاه متفاوت آستارا را مشاهده کرده و مشکلاتش را دریافت.

 صابر گفت: قطعاً در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان باید یک انبار کشف کالا در این شهرستان برای حل مشکلات اداری و فیزیکی داشته باشد و به سرعت باید این مورد را برای ایجاد یک بروکراسی منطقی انجام داد.

نماینده عالی دولت در آستارا گفت: دولت تمام تلاش خود را برای عدم آسیب به اقتصاد و اشتغال کشور در حوزه مبارزه با معضل قاچاق کالا و ارز انجام می دهد و دسترسی های لازم به پنجره واحد صورت گرفته و مبادی ورودی قاچاق کالا و ارز باید در نطفه مسدود شود.

مدیرکل گمرک آستارا در این جلسه با اشاره به آسیب‌های پدیده شوم قاچاق به تولید و اقتصاد کشور گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره با جدیت و به شدت در جریان بوده و گمرک نیز در این حوزه فعالیت مستمر دارد.

کریم رسولی گفت: در صورت کشف کالایی در مرز گمرک به سرعت آن را تعیین و تکلیف کرده و ظرف ۲۴ ساعت و یا حداکثر در چند روز وضعیت آن را مشخص می کند و در سال گذشته ۱۱۰ پرونده قاچاق کالا و ارز در تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع داده شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به لزوم کنترل الکترونیکی کالا در مرز گفت: پایش چشمی و کنترل دستی کالا باید کنار رفته و در کنار استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری، کنترل و بررسی صادرات و واردات باید با ابزارهای روز انجام شود.

سید سعید میرقربانی با تاکید بر لزوم تامین سگ‌های موادیاب و دستگاههای پایش تصویری کالا در گمرک آستارا تصریح کرد: پلیس امنیت اقتصادی در مرز آستارا با تجهیزات کنترلی دستگاه‌های نظارتی حضور فعال داشته و با اصلاح رویه‌های نظارتی و همکاری بیشتر و سازنده اعضای ستاد کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز می‌تواند با این پدیده شوم مبارزه و مقابله کرد.

Share