کویل هواساز

کویل هواساز از جمله تجهیزات تهویه مطبوع کاربردی است و جهت سرمایش و گرمایش از این دستگاه بهره می‌گیرند، مهمترین بخش هوارسان کویل یا مبدل می‌باشد.

کویل هواساز از جمله تجهیزات تهویه مطبوع کاربردی است و جهت سرمایش و گرمایش از این دستگاه بهره می‌گیرند، مهمترین بخش هوارسان کویل یا مبدل می‌باشد. هواساز وظیفه تولید جریان هوای مطبوع و سالم را بر عهده دارد همچنین دارای قابلیت تنظیم دما، رطوبت هوا و فیلتر هوا بوده. با نگاهی به توسعه تکنولوژی و ورود انواع سیستم‌های سرمایش و گرمایش به صنعت تاسیسات همچنین محدودیت در تامین نیروی لازم جهت این سیستم‌ها، تولیدکنندگان به فکر طراحی جابه‌جایی سرما و گرما با فکر کاهش مصرف انرژی و افزایش بازده می‌باشند. در ادامه به بررسی مبدل هواساز ها، نحوه تولید و گزینش به صرفه با حداکثر مصرف مطلوب می‌پردازیم.

نحوه کارکرد کویل هواساز

شیوه عملکرد کویل‌ هواساز طوری است که ابتدا هوا بوسیله‌ی دریچه دمپرها وارد دستگاه شده با گذر از بستر فیلترها تمیز می‌شوند، آنگاه با جریان یافتن روی کویل‌هایی که مایع گرم یا سرد در آن‌ها وجود دارد سبب گرم یا سرد شدن هوای عبوری می‌شود. توجه داشته باشید که برای انتخاب کویل مناسب هواساز باید مساحت آن را در نظر گرفت. مقدار هوادهی از ضرب مقدار سرعت در مساحت فین حاصل می‌گردد. درباره کویل پیش گرمکن ممکن است شنیده باشید، مصرف آن طوری است که به عنوان مثال در فصول سرد که مقدار رطوبت نسبی بالا و قدرت تبخیر کاهش پیدا می‌کند، ابتدا این نوع مبدل‌ها سبب کم شدن رطوبت محیط شده و سپس با دستگاهای هواساز ایرواشر هوا را شستشو می‌دهند.

فین کویل هواساز و متریال سازنده

مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده مبدل‌ها برای هواسازها، فین‌ها می‌باشند که برای افزایش جابه‌جایی حرارت از این قطعات استفاده می‌شوند. دارای صفحات نازک و یکنواخت از فلز هستند، جنس آن نیز به موارد زیر گروه‌بندی می‌گردد:

آلومینیوم: از آلومینیوم به علت ظاهر زیبا، تولید آسان، چگالی پایین در صنعت های متفاوت در مبدل هوارسان بهره می‌گیرند.

بلوفین: فین‌ها از جنس آلومینیوم و دارای روکش آبی رنگ می‌باشند، درنواحی هوا اسیدی یا قلیایی استفاده می‌شود.

گلدفین: فین‌های طلایی رنگ که مانند بلوفین از یک جنس هستند و مانع خوردگی فلز آلومینیوم در برابر خوردگی می‌شود.

مس: جزو اصلی‌ترین فلزات غیر آهنی است. هدایت مس حدود سی برابر فولاد و از جمله فلزات ضد زنگ نیز می‌باشد.

لوله کوئل هواساز چیست؟

لوله‌های استفاده شده در کویل هوارسان از جنس مس هستند ولی برای کویل دستگاه‌های کوچک مثل یخچال جنس متفاوت و برای مبدل‌های بخار فشار بالا از لوله مانیسمان فولادی استفاده می‌گردد. این لوله‌ها به دو نوع مثلثی که در این مدل نرخ انتقال حرارت و بازده بالاتر است،و مثلثی تقسیم بندی می‌گردند. نوع لوله استفاده شده نیز می‌تواند معمولی یا دارای شیار داخلی باشد. لوله‌های شیار دار سبب روند مایع در آن‌ها با حرکت اغتشاشی همچنین افزایش نرخ تبادل حرارت شده. اما توجه داشته باشید به علت وجود آب داخل کویل استفاده از شیار داخلی تاثیر زیادی ندارد.

معرفی اجزای مبدل هواساز

کلکتور یا هدر: لوله مسی بدون درز که با درپوش های بسیار سنگین که با جوشکاری، لوله‌ای کویل را مهار می‌کند.

لوله انشعاب ورودی: این قطعه جهت ورود و خروج مایع عمدتا جوش نقره یا برنج می‌باشد.

لوله های مسی که در اندازه‌های مخالف طراحی و تولید می‌گردند.

یقه فین: ارتفاع یقه به مقدار فین بستگی دارد یعنی هرچه این تعداد کم‌تر باشد یقه ارتفاع بالاتری خواهد داشت.

Tubesheet: در اطراف فین‌ها و لوله‌ها ورقهایی از جنس گالوانیزه که وظیفه حفاظت از باقی اجزا را بر عهده دارد.

تفاوت هواساز و فن کویل

فن مبدل‌ها و انواع کویل هواساز در طرح‌های متفاوت مدلسازی می‌شوند، از مهم‌ترین دستگاه‌ها در سیستم تهویه مطبوع می‌باشند. بعضی از تفاوت‌های اصلی در کیفیت فیلترها، تجهیزات شیر، فن، رطوبت زن، کمپرسور، کندانسور، شیوه کارکرد جهت خنک کاری و قیمت دستگاه می‌باشد. قیمت دستگاه هواساز و فن کویل با توجه به طرح و ظرفیت آن متفاوت است. مرجع محتوا سایت شرکت کویل سازی DX  می باشد میتوانید برای مطالعه دیگر مطالب به این وبسایت مراجعه نمایید.

Share