مسعود عباس نژاد در یادداشتی نوشت:

مدیریت شهری و توسعه پایدار گردشگری؛ ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری در رشت

کاندیدای شورای شهر رشت گفت: امروزه توسعه صنعت گردشگری در گرو استفاده مناسب از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به روز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود عباس نژاد در یادداشتی نوشت:

در کشور ما به نقش مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری کمتر پرداخته شده که شهر رشت نیز از آن مستثنی نیست، بطوریکه در حال حاضر با شهری مواجه‌ایم که روند توسعه آن بدون برنامه ریزی مناسب و نقشه راه دقیق رو به جلو در حال حرکت است.
بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها بدون پیوست گردشگری اجرایی شده‌اند درحالیکه بهبود توسعه گردشگری شهری فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی شهر و ایجاد اشتغال جهت رونق اقتصاد محلی و منطقه‌ای است.

امروزه توسعه صنعت گردشگری در گرو استفاده مناسب از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به روز است که در این زمینه شهر ما در مقایسه با شهر‌های پیشرو در صنعت گردشگری که از این مزیت به طور شایسته بهره برده‌اند بسیار فاصله دارد و این در حالی است که رشت دارای ویژگیهای بارزی در زمینه گردشگری در سطح منطقه‌ای و حتی جهانی ست. ویژگی‌هایی نظیر طبیعتی بکر و زیبا، عبور رودخانه‌های پر آب از دل شهر، صنایع دستی، تنوع غذایی، جاذبه‌های تاریخی و سایر جاذبه‌های که وجود یکی از آن‌ها در کشورهای دیگر منبع بزرگی از درآمدزایی و جذب گردشگر را به دنبال دارد. حال آنکه شهر رشت با داشتن مجموعه‌ای از جاذبه‌ها تنها در زمینه تنوع غذایی توانسته خود را مطرح نماید و به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو به جهان معرفی شود، که از این امر هم آنگونه که باید استفاده مناسب بعمل نیامده و بیشتر در سطح ملی از آن سود برده شده است و در سطح منطقه‌ای و بین المللی در جهت جذب گردشگر با تکیه بر همین عنوان جای بسیار برای کار وجود دارد.
از سوی دیگر طی سالهای اخیر شاهد عقد تفاهمنامه‌های خواهرخواندگی میان رشت و ۹ شهر جهان بوده‌ایم که هیچکدام از آن‌ها به دلیل‌عدم برنامه ریزی مناسب و نگاه روزمره مدیران ما به نتیجه مطلوب نرسیده است.
تنوع بخشی به جاذبه‌های شهری از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد؛ اگرچه رشت با دارا بودن مزیت‌های اشاره شده در بالا ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد اما صرف وجود این مزیت‌ها کافی نیست برای شهری با این سطح از قابلیت‌ها و جاذبه‌ها در زمینه جذب گردشگر وجود معاونت گردشگری در سازمان شهرداری آن ضروری است تا ضمن مدیریت و یکپارچه‌سازی و حمایت از کنش‌گران عرصه گردشگری، با حضور پر رنگ در مجامع و نمایشگاههای بین المللی گردشگری در سطح منطقه و جهان با معرفی جاذبه‌های شهر رشت جذب حداکثری گردشگران خارجی را تسهیل نماید.
ناگفته پیداست تحقق این امر علاوه بر موارد فوق مستلزم ایجاد زیر ساخت‌های شهری مورد نیاز گردشگری نظیر توسعه حمل و نقل شهری، ساخت و گسترش هتل‌ها و مراکز تفریحی در استاندارد‌های بین المللی است تا متناسب با ذائقه گردشگران بتوانیم به آن‌ها خدمات مناسبت و به روزی ارائه کنیم.
امروزه مدیران شهری در سراسر جهان به‌خوبی دریافته‌اند که با استفاده از ظرفیت صنعت توریسم شهری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار و اعمال مدیریتی پویا و همه جانبه با تقویت زیرساخت‌ها، حمل و نقل و ارتباطات میتوان شاهد اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهروندان بود.

Share