یادداشت/ آرش داداش‌پور دواچی

راهکار برونرفت اقتصاد در شرایط تحریم؛ آغاز جهش تولید و اقتصاد

منطقه آزاد بندرانزلی و مجتمع بندری کاسپین در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار گرفته این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهندس آرش داداش پور دواچی، مدیر بخش خصوصی در یادداشتی نوشت:

در شرایط حال حاضر، تنها راه کمرنگ کردن آثار تحریم‌ها استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی مخصوصا با کشورهایی با سیاست‌های همسو درمنطقه می‌باشد. آمارها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از کل تجارت جهانی به تبادلات کشورها با منطقه تجاری و کشورهای همسایه که در آن قرار دارند اختصاص دارد از اینرو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند بازار بزرگی برای کشور ایجاد کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر است که فرصت بسیار عالی برای برقراری رابطه اقتصادی با آن‌ها را برای ایران فراهم کرده است. عضویت در یک اتحادیه نیاز به یک سری هدف یا اهداف خاص دارد که تمامی این اهداف باید در راستای بهبود زمینه‌های توسعه زیرساخت‌ها و ارتقا و بهبود اقتصاد و افزایش سطح رفاه در زندگی مردم و همچنین گردش بهتر سرمایه و خیلی عوامل دیگر باشد و اینکه تجارت درون کشورهای عضو اتحادیه باید تسهیل شود که طبعا منجر به افزایش تولید ناخالص ملی این کشورها خواهد شد.

تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به این اتحادیه را به یک فرصت قابل توجهی برای اقتصاد ایران تبدیل می‌کند که می‌توان از این طریق بخشی از آثار تحریم‌ها را جبران کرد. قطعاً ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه‌های جدیدی را برای اقتصاد ایران باز کند که ایران به همراه سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی را بهبود و ارتقا و حتی در آینده آن را توسعه دهد و در نتیجه استفاده از ظرفیت همسایگان خودش و کشورهایی که عضو این اتحادیه اوراسیا هستند می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به ایران ببخشد. ایران می‌تواند برای کاهش آثار و تاثیرات این تحریم‌ها از فرصت عضویت در این اتحادیه استفاده نماید.

تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و گمرکی با کشورهای اوراسیا بسیار حائز اهمیت است. تخفیفات تعرفه‌ای و به صفر رسیدن یا نزدیک صفر شدن برخی تعرفه‌های گمرکی کالاها برای یک تولیدکننده و برای یک صادرکننده و همچنین برای یک خریدار بسیار نقش مهمی را در تجارت بین الملل بازی می‌کند و میتواند این تخفبفات به طرز شگفت‌انگیزی برای قیمت‌ها تاثیر میگذارد و ازطرف دیگر ایران میتواند با خود را با سیستم‌های درون اتحادیه و استانداردهای آن تطبیق دهددر نتیجه روند مراحل اجرایی واردات و صادرات با کشورهای عضو سرعت چندین برابری خواهد گرفت.

منطقه آزاد بندرانزلی و مجتمع بندری کاسپین در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار گرفته این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد. این بندر می‌تواند با اتصال خط راه آهن و تسریع در ساخت اسکله‌ها و تکمیل پروژه‌های زیرساختی بازویی توانمند در گسترش مراودات ایران به حساب آید. این طرح می‌تواند در فعال‌سازی کریدورهای بین المللی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق به غرب نقش موثری داشته باشد.

Share