سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

احتمال منع سفر در تعطیلات ١۴ و ١۵ خرداد | استفاده از صندوق سیار رای‌ برای کرونایی ها

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال منع سفر در ایام تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم تا با این رویکرد با روند ایمن‌تری به انتخابات نزدیک شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به بیان توضیحاتی درباره تعداد فوتی‌های ویروس کرونا در دو هفته آینده پرداخت.

علیرضا رئیسی در تیتر امشب با اشاره به اینکه سوش غالب کرونا سوش هندی است، اظهار کرد: در کشور خوشبختانه همه استان‌ها به ویژه ۲۸ استان سیر نزولی را از نظر شیوع کرونا طی می‌کنند، اما در سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان سیر نزولی متوقف شده است و با توجه به سوش هندی در این شهرها وضعیت از نارنجی به قرمز تبدیل شده اند.

او ادامه داد: از قله موج چهارم کرونا عبور کرده ایم، اما در شاخه نزولی هستیم، چون ارتفاع خیلی بالا بوده است همچنان میزان بستری شدگان تعداد کمی نیستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر تا دو هفته بعد از بستری شدن ادامه دارد گفت: تداوم آمار مرگ و میر بالای ناشی از کرونا به این دلیل است و تا دو هفته آینده میزان مرگ و میرها به زیر ۲۰۰ نفر می‌رسد.

امکان وقوع‌خیز پنجم کرونا وجود دارد

به گفته رئیسی باید همچنان به نکات بهداشتی توجه داشت چراکه کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است بنابراین حتی امکان وقوع‌خیز پنجم کرونا در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: صحبت از جهش‌ها به این دلیل اهیمت دارد که مردم بدانند ویروس ضعیف نشده است و باید همچنان مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشیم و شیوه نامه‌ها را محکم دنیال کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به عوامل خطر در بروز خیزهای بعدی کرونا گفت: برگزاری مهمانی‌ها بعد از ایام ماه رمضان، شروع فصل گرما و بستن در و پنجره‌ها و فعالیت کولر یه ویژه در استان‌های جنوبی، آغاز سفرها در ایام تابستان، جهش‌های ویروسی و موضوع انتخابات از جمله این عوامل هستند.

رئیسی همچنین از احتمال منع سفر در ایام تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم تا با این رویکرد با روند ایمن‌تری به انتخابات نزدیک شویم.

او ادامه داد: برای رعایت شیوه نامه‌ها در فرآیند انتخابات سه بخش مورد توجه قرار گرفت اول نام‌نویسی کاندیداها را داشتیم که از حیث رعایت شیوه نامه‌ها خوب برگزار شد، برای روز رای‌گیری و برگزاری هرچه با شکوه‌تر انتخابات به مردم اطمینان می‌دهیم تا شیوه نامه‌ها به خوبی رعایت شود علاوه بر آن برای ایام تبلیغات مدت هاست که اعلام کرده ایم، تبلیغات حداکثری با تجمعات حداقلی باشد و در این بین فعالیت صدا و سیما بسیار کمک کننده خواهد بود.

استفاده از فضای باز برای رای گیری انتخابات

رئیسی با اشاره به برخی شیوه نامه‌ها برای روز رای گیری تصریح کرد: وزارت کشور سامانه صندوق‌یاب یا حوزه‌یاب طراحی می‌کند همچنین قرار شد تا حد امکان از فضای باز برای رای گیری استفاده شود ضمن آنکه هر فرمانداری می‌تواند از وزرات بهداشت و درمان استعلام بگیرد تا مبتلایان از میان مشمولان انتخابات شناسایی شوند و اگر از میان این افراد مبتلا به کرونا باشد از صندوق سیار برای آن‌ها استفاده کنند تا آن‌ها از حق رای محروم نشوند.

او اضافه کرد: نیاز به انگشت زدن هم در روز رای گیری نداریم تا شیوه نامه‌ها کاملا رعایت شود.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایام انتخابات شوراها و ریاست جمهوری راه اندازی کارناوال‌ها ممنوع است همچنین تجمعات در محیط‌های باز مثل استادیوم‌های روباز با حداکثر یک سوم ظرفیت و حداقل به ازای هر نفر ۸ نفر مربع فضا باشد، میسر خواهد بود.

او درباره فعالیت‌های ستادها گفت که تجمع ستادها باید متناسب با رنگ‌بندی شهرها باشد و ۲۰ نفر در شهرهای نارنجی و۱۵ نفر در شهرهای قرمز امکان تجمع دارند.

رئیسی هشدار داد که اگر در فاز تبلیغات یعنی دو سه هفته آینده شیوه نامه‌ها را رعایت نکنیم ممکن است پیک پنجم رخ دهد که در ایام انتخابات است و کار سخت خواهد شد و در این شرایط مجبوریم اولویت را سلامت مردم بدانیم بنابراین از نامزدهای انتخاباتی می‌خواهیم که به سلامت مردم توجه کنند و این موضوع یک الگوی عملی است.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمانت اجرایی برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس شخص نامزد مسئولیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را بر عهده دارد.

رئیسی به موضوع توزیع واکسن هم اشاره و بیان کرد: اولویت اول را مانند بسیاری از کشورها به کادر درمان اختصاص دادیم و تاثیر مثبت آن را در پیک چهارم دیدیم، اولویت بعدی با توجه به گروه‌های سنی بود و سالمندان را اول انتخاب کردیم چرا که بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا به سالمندان اختصاص داشت.

او ادامه داد: با واکسیناسیون سالمندان می‌توانیم حدود ۷۰ درصد از مرگ و میرهای کرونایی را کاهش دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری اینکه نوبت واکسیناسیون افراد از بین نمی‌رود، تاکید کرد: از امروز واکسیناسیون ۷۰ساله‌ها به بالا آغاز شد و همه افراد مشمول برای نوبت دهی در سامانه سلامت ثبت نام کنند و منتظر دریافت پیامک باشند.

رئیسی اظهار کرد: امیدواریم با سرعت خوبی که امروز داشتیم، بیش از ۱۶۰ هزار دوز واکسن تزریق کنیم تا آخر هفته جاری تزریق واکسن ۷۰ساله‌ها به بالا را تمام کنیم و از یکشنبه هفته بعد ۶۵ساله به بالا را واکسن بزنیم ضمن اینکه اگر واکسیناسیون ۶۰ساله‌ها به بالا را انجام دهیم، احتمال مرگ و میر بسیار کاهش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا واکسیناسیون بیماران خاص را در فاز دوم اعلام کرد و گفت که فاز سوم واکسیناسیون را از اواخر تیر شروع می‌کنیم همچنین فردا روی بازدهی واکسن‌های داخلی جلسه داریم.

زمان واکسیناسیون اساتید دانشگاه

او با اشاره به اینکه امیدواریم در تیرماه بین ۵ تا ۷ میلبون واکسن به دست ما برسد، گفت: از اوایل مرداد می‌توانیم گروه‌های پر خطر مانند استادان دانشگاه را واکسینه کنیم و به احتمال زیاد به سمت بازگشایی دانشگاه‌ها برویم هچنین گروه‌های بعدی نظیر رانندگان تاکسی، اتوبوس و… هستند.

رئیسی همچنین به رعایت نکات بهداشتی برای افرادی که واکسن زده‌اند اشاره و اظهار کرد: افرادی که واکسن می‌زنند هیچ نوع ویروس فعالی را وارد بدن آن‌ها نمی‌کنیم و همین که رفتار قبل را داشته باشد و شیوه نامه‌ها را رعایت کنند کافی است، دو هفته بعد از دوز دوم افراد به ایمنی مورد نظر می‌رسند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: افرادی هم که کرونا گرفته‌اند چهار هفته بعد از پایان بهبودی امکان تزریق واکسن دارند. مردم توجه داشته باشند که اولین واکسن که به دستمان می‌رسد تزریق کنیم و به دنبال نوع داخلی یا خارجی نباشیم، مزایای زدن واکسن انقدر بالاست که در مقابل عوارض خفیفش هیچ می‌شود.

او درباره مراکز تزریق خودرویی واکسن گفت که تاکنون ۵-۶ مرکز این چنینی در تهران داریم و به زودی به حدود ۱۱-۱۲ مرکز می‌رسد و مشمولان واکسن می‌توانند در نوبت دهی این مراکز را انتخاب کنند.

Share