سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد؛

مرگ ناگهانی ۱۷۰ فوک خزری | پیگیری علت مرگ از طریق وزارت خارجه

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: چندی پیش لاشه ۱۷۰ فوک خزری به ساحل آمد که از طریق وزارت امور خارجه در حال مذاکره با روسیه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه ملی برای حفاظت از فک خزری گفت: صید بی‌رویه و ناآگاهی صیادان از اهمیت این گونه، شکار فک خزری در شمال دریای خزر، ورود آلاینده‌ها و عوامل بیماری‌زا به ویژه بیماری‌های ویروسی به دریا، کاهش سطح یخ، تردد یخ شکن‌ها در مناطقی که فک‌های خزری زادآوری می‌کنند و نداشتن سواحل حفاظت شده برای ساحل گذرانی فک‌های خزری از مهمترین دلایل مرگ و میر ناگهانی و صید فک‌های خزری است.

داود میرشکار با تاکید بر اینکه برنامه حفاظت از فک خزری مدون شده است افزود: حفاظت از این گونه در معرض انقراض به صورت یکپارچه در کشور انجام می‌شود.

وی همچنین به مکاتبه با روسیه برای بررسی بیشتر دلایل مرگ و میر فک‌های خزری گفت: از طریق وزارت امور خارجه موضوع را پیگیری و با روسیه مکاتبه می‌کنیم تا علل و دلایل این اتفاق را به صورت رسمی دریافت کنیم.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درمورد چالش‌های موجود بر شرایط زندگی فک خزری، گفت: برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان، ارگان‌های نظامی و سازمان‌های مردم نهاد و صیادان از مهمترین برنامه‌های این سازمان است. مرگ ناگهانی ۱۷۰ پستاندار دریای خزر

در سال ۲۰۰۶، تعداد فک‌های خزری ۱۰۰ هزار قلاده برآورد شده بود، اما گفته می‌شود که از ابتدای قرن بیستم جمعیت این گونه ۹۰ درصد کاهش یافته و اکنون در معرض انقراض است.

فک‌های خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر هستند که در تعادل اکولوژیک و سلامت اکوسیستم نقش به سزایی دارند.

Share