دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیتالله رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری
بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامهای خطاب به آیتالله رئیسی با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخصهای رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت بعمل آوردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامهای خطاب به آیتالله رئیسی با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخصهای رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت بعمل آوردند.
متن کامل نامه این نمایندگان در دعوت از آیتالله سید ابراهیم رئیسی برای نامزدی انتخابات به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آیتالله آقای سید ابراهیم رئیسی(دامت توفیقاته)
با سلام و تحیّت و آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی و همه دلسوزان نظام مقدس اسلامی، طبیعتاً بنا به مسئولیتهای کلان ملی، اطلاع و اشراف دارید که طی سالهای اخیر، به رغم تلاشهای انجام شده در بخشهای مختلف حاکمیتی و مردمی و کامیابیهای قابل توجه در عرصههای علمی و فناوری، متاسفانه شاخصهای کلان اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور در شرایط مناسبی قرار نداشته و بویژه در حوزه معیشت و زندگی مردم شاهد نابسامانیهای جدی نظیر تورم و گرانی لجام گسیخته، رکود، کاهش قدرت خرید، بیکاری، افزایش سن ازدواج، گسترش آسیبهای اجتماعی و بحرانهایی چون تعطیلی کارخانجات و شرکتهای تولیدی، تزلزل بورس و بازار سرمایه و … هستیم.
بروز چنین شرایطی موجب شده تا فشارهای سنگینی بر طبقات محروم و مستضعف و حتی طبقات متوسط جامعه وارد آید که تداوم آن میتواند به تعمیق نارضایتی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی بینجامد.
اگرچه در تشدید برخی مشکلات اقتصادی، تاثیر تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی قدرتهای سلطهجو قابل کتمان نیست اما بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران به درستی بر این اعتقادند که نسبت تاثیر تحریمها در شکلگیری این شرایط، در قیاس با سایر مولفهها بویژه ناکارآمدی و بیبرنامگی دولت و دستگاه اجرایی کشور بسیار کمتر است.
فی الواقع با وجود آنکه در بدنه کارشناسی و مدیریتی قوه مجریه، عناصر و نیروهای توانمند، متعهد و انقلابی و دارای دغدغه فراوانند، اما متاسفانه هسته مرکزی دولت کنونی، بواسطه ضعف بنیانهای تئوریک، رخوت و خمودگی عملی و فقدان باورمندی به توان داخلی، طرح و برنامه و راهبرد کلانی برای پیشرفت و توسعه درونزای کشور بر مبنای بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی ندارد و بهطور روزمره با فرافکنی، منازعهگرایی، عملکرد جزیرهای و حاشیهسازی عملاً توان و سرمایه کشور را هرز میبرد.
مهمترین و شاید تنها ایده و وعده دولت یعنی رفع مشکلات از طریق مذاکره نیز همانگونه که قابل پیش بینی بود، از همان ماههای نخست پس از توافق هستهای با بدعهدی و پیمانشکنی طرف مقابل رو به افول رفت و امروز کمتر کسی است که در شکست مطلق آن ایده، تردیدی در ذهن داشته باشد.
از دیگر سو، نیک میدانیم که بخش عمده و اساسی مدیریتهای کشور در عرصهها و حوزههای گوناگون در اختیار قوه مجریه و شخص رئیسجمهور است. اگرچه برخی جریانهای سیاسی و حتی روسای قوه مجریه از جمله رئیسجمهور محترم کنونی برای لاپوشانی ضعف و قصورهای خود تلاش کرده و میکنند تا گستره اختیارات دولت و ریاست جمهوری را کوچکنمایی کنند، اما در عالم واقع بر همگان آشکار است که در ساختار کلان نظام سیاسی، این دستگاه عریض و طویل دولت است که دامنه اداری و تشکیلاتیاش تا کوچکترین واحدهای جغرافیایی کشور امتداد داشته و تصمیمات هر بخش آن، مستقیماً بر زندگی روزانه میلیونها ایرانی تاثیر مستقیم دارد. به تعبیر دقیق و درست مقام معظم رهبری در سخنرانی نورورزی امسال « قوه قضائیه یا دستگاههای نظامی خب مدیریتهایی دارند، اینها در قبال مدیریتهایی که در قوه مجریه هست یک اندکی بالاتر از صفرند یا چند درصد مختصرند. عمده نزدیک به همه مدیریتهای کشور که هزاران مدیریت است در اختیار رئیس قوه مجریه است».
جناب آقای دکتر رئیسی!
به زعم قاطبه کارشناسان از طیفهای گوناگون، سیاستهای کلان نظام در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی – ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری – در زمره بهترین راهبردهایی هستند که مبتنی بر شرایط و ظرفیتهای واقعی کشور تدوین و برای اجرا ابلاغ شدهاند. تلاشهای ارزندهای که جنابعالی و همکارانتان در قوه قضاییه بعمل آوردهاید و بسترهای قابل توجهی که جهت مقابله با فساد و گسترش عدالت ایجاد کردهاید هم برای آحاد مردم مشهود است.
ما خادمان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز طی حدود یک سال گذشته تمام مساعی خود را به کار گرفتیم تا با تصویب قوانین مورد نیاز و نیز اعمال نظارتهای قانونی، در حد توان و اختیارات، ریلگذاری مناسبی برای حرکت کشور در مسیر برونرفت از مشکلات موجود ایجاد کنیم. اما بیهیچ تعارفی باید اذعان کرد همه این سیاستگذاریها و بسترسازیها در صورتی که همراهی، همدلی، همکاری و اراده معطوف به اقدام و عمل قوه مجریه و هسته مرکزی آن بویژه شخص رئیسجمهور را در کنار خود نداشته باشند، نمیتوانند به فرجام مثبت و سازنده منجر شوند و چه بسا دیدن و شنیدن شعارها و وعدهها و تصمیمات و عدم انجام و اجرایی شدن آنها موجب دلخوری و دلزدگی مردم شده و از قضا سرکنگبین، صفرا بیفزاید!
پدیدهای که با کمال تاسف در سالهای اخیر شاهد آن بودهایم و به رغم تصویب و ابلاغ سیاستها و قوانین و ایجاد بسترهای حقوقی و حتی فرهنگسازیهای لازم در بسیاری از عرصهها، به واسطه فقدان اراده در هسته مرکزی دولت و عدم همراهی و حتی تخطی و چالشآفرینی آن، نتیجه چندانی حاصل نشده و در عرصه عمل، بسیاری مصوبات و ایدههای خوب و ارزنده، روی زمین ماندهاند. شاید به همین دلیل بود که در برخی حوزهها بواسطه خرابی و ضعف سامانههای مرکزی دولتی، مقام معظم رهبری حکم به آتش به اختیاری نیروهای جوان و خلاق و مبتکر دادند. ناگفته پیداست که آتش به اختیاری در همه حوزهها نمیتواند امری دائمی باشد و نهایتاً باید فکری به حال نقص و ضعف سامانه مرکزی کرد.
بنا بر آنچه بیان شد، بدون تردید یکی از مهمترین عوامل برونرفت از وضع موجود و مسیرهای فائق آمدن بر مشکلات و معضلات عدیده کشور در حوزه سیاست داخلی و خارجی بویژه رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی، اصلاح سامانه مرکزی دولت با انتخاب رئیسجمهوری است که علاوه بر شرایط و صلاحیتهای عمومی، ویژگیهای مصرّح در بیان مقام معظم رهبری برای اداره دستگاه عظیم اجرایی کشور و حرکت دادن آن در مسیر تعالی را داشته باشد.
جناب آقای رئیسی!
انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد عرصه یک آزمون بزرگ برای خواص و عوام و مقطعی تعیینکننده برای آینده کشور است. مطابق آنچه در سطور گذشته عنوان شد، خوب میدانیم با نابسامانیهایی که حاصل ناکارآمدیهای سالیان اخیر است، دولت و رئیسجمهور آینده، شرایط دشواری پیش رو دارند و موفقیتشان مجاهدتی عظیم میطلبد. اما در عین حال، نیروهای انقلاب هیچگاه اهل تنزهطلبی و عافیتگزینی نبودهاند.
مردم و نظام اسلامی ایران در آینده پیش رو رئیسجمهوری میخواهند که بجای فرافکنی، مسئولیتپذیر باشد. به جای منازعهگرایی با سایر نهادها و قوا بر همدلی و وفاق تاکید داشته باشد. به جای تکیه بر وعدههای پوشالی بیرونی، به ظرفیتها و توانمندیهای درونی و داخلی اتکا کند. به جای تخطی و دور زدن قانون و نهاد قانونگذاری، بر مدار و در مسیر قانون حرکت کند. به جای روزمرگی، برنامهمحور و آیندهنگر باشد. به جای تئوری بافی بیحاصل، بر اقدام و عمل جهادی تمرکز کند.
اگرچه تصمیم گیر و انتخابکننده اصلی رئیسجمهور و سکاندار قوه مجریه، مردم هستند و این آرای اکثریت مردم در روز انتخابات است که حرف اصلی را در این زمینه خواهد زد، اما از آنجا که کمک به انتخاب درست «معروف» تلقی میشود، آگاهیبخشی و بصیرتافزایی در این خصوص نیز یک وظیفه انقلابی و عقلایی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرچه در جایگاه حقوقی قوه مقننه قرار دارند و طبیعتاً تصمیات و اقدامات آنها مستقل از قوه مجریه است اما برای آنها از مناظر مختلف، هم انتخابات ریاستجمهوری و هم مصداق رئیسجمهور آینده حائز اهمیت است. وکلای مردم به صورت روزانه با طبقات مختلف مردم در تماس و ارتباط هستند و در شرایط کنونی، دغدغهها و نگرانیهای مردم نسبت به آینده زندگی و معیشت خود نسبت به ادوار گذشته، بسیار بیشتر است و نمایندگان نمیتوانند نسبت به این دغدغهها بیتفاوت باشند. از این منظر، آگاهیبخشی و روشنگری در عرصه انتخابات و کمک به انتخاب درست و متناسب با شرایط، کمک به رفع مشکلات و نگرانیهای مردم و موکلان است.
از جانب دیگر، مجلس به تعبیر درست مقام معظم رهبری وظیفه ریلگذاری برای قوه مجریه را دارد. امروز یکی از دغدغههای عمده وکلای ملت، اجرای درست و دقیق قوانین آن توسط دستگاه اجرایی است. تصمیمات و مصوبات مجلس در صورتی درست و دقیق اجرا خواهد شد که رئیسجمهوری قانونمدار، توانمند و باانگیزه و مسئولیتپذیر سکان اداره دولت را بر عهده بگیرد. از این منظر نیز نمایندگان مجلس خود را موظف میدانند در جهت انتخاب چنین رئیسجمهوری به افکار عمومی و مردم کمک کنند.
جناب آیتالله رئیسی!
با توجه به مجموع مطالب و استدلالهای پیش گفته، در شرایط کنونی، کشور نیازمند انتخاب رئیسجمهوری انقلابی، کارآمد، تحولآفرین، قانونمدار و وفاقگراست که ویژگیهای برشمرده شده از لسان مقام معظم رهبری یعنی: «دارای مدیریت و کفایت، با ایمان، معتقد به جوانان، عدالتخواه و ضدفساد، امیدوار، معتقد به توانمندیهای داخل و دارای عملکرد انقلابی و جهادی» را داشته باشد.
سوابق فکری، گفتمانی، اجرایی و مدیریتی جنابعالی در تمام سالهایی که مسئولیتهای مختلف برعهده داشتهاید بیانگر آن است که سعی و تلاشتان استواری بر این شاخصها بر اساس منویات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای(مد ظله العالی) بوده است و بحمدالله در این مسیر توفیق فراوان داشتهاید. تجربه اخیر حضور و مدیریت موفق شما در قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان عالی نظام اسلامی نیز نشان داد که با تکیه بر ظرفیت نیروهای جوان و انقلابی، توانمندی تحولآفرینی و کارآمدسازی و تولید سرمایه اجتماعی در سطوح کلان را دارا بوده و در تعامل سازنده با اجزا و بخشهای مختلف حاکمیت، اراده جدی برای اصلاح امور را دارید.
بر همین اساس ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضاکنندگان این نامه، ضمن احترام به همه شخصیتهای بزرگواری که برای حضور در عرصه انتخابات آتی ریاستجمهوری اعلام آمادگی کردهاند و اذعان به توانمندیها و صلاحیتهای آنها، بر این اعتقادیم که از منظر شمولیت شاخصها و نیز توان اجماعسازی سیاسی و جذب آرای اکثریت مردم، جنابعالی نامزد اصلح و اولی به شمار میآیید.
فلذا فارغ از جایگاه حقوقی و نیز با تاکید بر اصل استقلال قوه مقننه و اعمال کامل اختیارات نظارتی مجلس در قبال دولت آتی، از شما برای حضور در این عرصه خطیر دعوت بعمل میآوریم و اذعان داریم که در شرایط کنونی ورود به این عرصه، مجاهدتی عظیم به شمار میآید.
انشاء الله دعای خیر حضرت بقیهالله الاعظم (ارواحنا فداه) و خانوادههای معزز شهدا و ایثارگران در این مسیر شامل حال جنابعالی باشد و در روز ۲۸ خرداد با بصیرت و درایت ملت عظیمالشأن ایران و رأی آگاهانه آنان، حماسهای جاودانه رقم بخورد که نتیجه آن نوید بخش آیندهای روشن و فردایی بهتر برای این مرز و بوم باشد.
بعون الله و فضله
دیدگاه