جزئیات برنامههای انتخاباتی تلویزیون | «گفتوگوی قانونی» نامزدها از جوانان تا اقتصاد
ویژه برنامههای انتخاباتی رسانه ملی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «گفتوگوی قانونی» روانه آنتن خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، پس از پایان ثبت نام متقاضیان حضور در انتخابات ریاست جمهوری، سازمان صداوسیما وارد فاز جدیتر برنامههای انتخاباتی خود شده است.
**قرعه کشی برای حضور نامزدها
بنا بر این گزارش، با مشخص شدن اسامی کاندیداهای نهایی، قرعه کشی مناظرهها و زمان پخش برنامههای نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان آنها برگزار خواهد شد و دادستان کل کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، دبیر ستاد انتخابات کشور، عضو شورای نظارت بر صداوسیما، رئیس رسانه ملی، معاون سیما و معاون سیاسی صدا و سیما نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.
در سال ۹۶ و دوازدهمین دوره انتخابات، برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به طور اختصاصی، ۵۵۵ دقیقه برنامه رادیویی و ۵۵۵ دقیقه برنامه تلویزیونی در نظر گرفته شد و با در نظر گرفتن زمان سه مناظره ۶ نفره برای هر نامزد، زمان اختصاص یافته برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ۱۱۱۰ به ۱۴۷۰ دقیقه افزایش یافت. حالا این زمانبندی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز همان ۱۱۰۰ دقیقه اعلام شده که امسال ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.
**نونواری تجهیزات استودیوها
همچنین امسال نیز صداوسیما به روال دورههای قبلی، استودیوهای خود را برای برپایی برنامههای انتخاباتی نونوار و تجهیز کرده است. اقداماتی مانند تعویض و تغییر شبکه فرسوده نور استودیو، و ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده ۸ دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتورهای جدید LED از جمله این موارد است. از ابتدای امسال استودیوهای ۱۲.۱۳، ۱۴ و ۱۵ جامجم تخلیه شد تا اقداماتی چون سیستم تهویه، نور و برق آنها انجام شود.
در این میان استودیوی شماره ۱۱ برای مناظرههای اصلی در نظر گرفته شده است، طرح دکور نهایی شده و اجرای آن منوط به تعداد نامزدهای انتخابات است.
**گفتوگوهای متفاوت نامزدها در «برنامههای قانونی»
همانطور که گفته شد، طبق قرعه کشی که پس از نهایی شدن اسامی کاندیداها صورت خواهد گرفت، برنامههای مختلف آنها در شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون نیز آغاز خواهد شد. «برنامههای قانونی» عنوان ویژه برنامههای انتخاباتی رسانه ملی است که با هدف عدالت رسانهای و بیطرفی تولید و پخش خواهند شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که میزان برنامههای هر کاندیدا با توجه به شیوع کرونا، ۲۵ درصد افزایش داشته است.
در این میان برنامه «گفتوگو با جوانان» برای پخش از شبکه سه سیما تدارک دیده شده است. این برنامه از استودیوی شماره ۱۲ روانه آنتن خواهد شد و هر نامزد بنا بر زمان مشخص شده به اصلیترین سوالات و چالشهای جوانان پاسخ خواهد گفت. در این برنامه ۲۰ جوان با رعایت فاصله در استودیو حضور خواهند داشت.
گفتوگوی نامزدها با دوربین و خطاب به مردم نیز برنامه دیگری است که در آن، نامزد انتخابات به تنهایی و روی یک صندلی مینشیند و سخنان خود را با مردم مطرح میکند. این برنامه در استودیوی شماره ۱۲ تهیه شده و از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
همچنین برنامههای اقتصادی از جمله برنامههای مهمی به شمار میروند که کاندیداها باید آنها را اعلام کنند. گفت و گوی اقتصادی نامزدها نیز از شبکه ۴ سیما پخش خواهد شد و در استودیوی شماره ۱۴ تولید خواهد شد.
همچنین امسال برای اولین بار شبکه پنج نیز گفت وگو با نامزدها را پخش خواهد کرد و گفت وگو با ایرانیان خارج از کشور نیز در دستور کار شبکه جهانی جام جم قرار دارد.
**مناظره پایانی تکلیف را مشخص میکند
علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداو سیما معتقد است که ۶۳درصد مردم بعد از آخرین مناظره اعلام میکنند که به انتخاب خود رسیده اند. رعایت اخلاق انتخاباتی نیز خط قرمز مناظرههای زنده تلویزیونی است و تمام یافتههای ما نشان میدهد که مردم در مناظره ها، اخلاق مداری را به عنوان توصیه اصلی خود دارند.
**مجریهای مناظرات چه کسانی هستند؟
در دورههای قبل رضا پورحسین، مرتضی حیدری و علی طلوعی از جمله افرادی بودند که اجرای مناظرهها را برعهده داشتند. برای انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز گمانه زنیهای بسیاری شده است و به عنوان مثال رضا پورحسین، مرتضی حیدری، رضا رشیدپور، المیرا شرفیمقدم و محمدرضا شهیدیفر از جمله افرادی بودهاند که نام آنها برای اجرا برده شده است. البته پورحسین در گفت وگویی اعلام کرده که اگر به او دوباره پیشنهاد اجرای مناظرهها را بدهند، نخواهد پذیرفت و ترجیح میدهد افراد جوانتر پا به میدان بگذارند.
اما صداوسیما اعلام کرده که مجریان مشخص شدهاند اما بنا بر برنامه ریزی و قواعد ستاد انتخابات در زمانبندی مشخصی نام آنها اعلام خواهد شد.
**آبی کمرنگ و کرم رنگ غالب دکور مناظره
هچنین طرح آرایه برنامههای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در فروردینماه به تایید رسید و اکنون با تلاش طراحان وعوامل مرکز تولید و فنی سیما نصب آرایهها به پایان رسیده است.
عبدالعباس برغشی، رییس کمیته طراحان صحنه برنامههای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: طرح آرایهها، ماحصل نظر کمیته طراحی آرایه بوده که در انتخاب آن زیباییشناسی، مخاطبشناسی و هویت بصری ایرانی، اسلامی لحاظ شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بیشتر آرایهها، رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است و این انتخاب برگرفته از هویت ایرانی و برای آرامش بخشی است، گفت: رنگ آبی کمرنگ از نظر حرفهای، عمق میدان و گستردگی فضای آرایه را نزد مخاطب به وجود میآورد و صحنه را چشمنوازتر میکند.
زهره گوهرشادی، یکی از طراحان آرایههای برنامههای انتخاباتی نیز استفاده از رنگ آبی کمرنگ در اکثر آرایهها را با توجه به کارکرد این رنگ موثر دانست و افزود: این رنگ هم عمق میدان بیشتری ایجاد میکند و هم برای مخاطب و مصاحبه شونده، آرامش به وجود میآورد.
دیدگاه