برجام را به رسمیت میشناسیم | ادعای واگذاری برخی جزایر جنوبی نادرست است
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ایران قصد خروج از برجام را ندارد، گفت: من خودم برجام را قرارداد خوبی نمیدانم و شخصا از زمانی که این موضوع مطرح بود جزو مخالفانش بودم، ولی یک معاهده رسمی بین کشور ما و چند کشور دیگر است لذا معاهده برجام را به رسمیت میشناسیم ولو اینکه قبولش هم نداشته باشیم و انتظارمان این است که همه اعضا به مفاد آن عمل کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید امیر حسین قاضیزاده هاشمی، درباره برنامههای اقتصادی و فرهنگیاش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نزدیک به دوسال است که در قالب یک اندیشکده با همکاری سایر اندیشکدههایی که در حوزههای اقتصادی کشور کار میکنند به یک سلسله برنامه در حوزه کنترل تورم و قیمتها رسیدهایم.
وی افزود: با افزایش ارزش پول ملی، وضعیت اصلاح ساختار بودجه و همچنین مسکن، غذا و کشاورزی به تنظیم برنامههای مدون و جامعی دست یافتهایم. همچنین در حوزههای فرهنگی تمرکز روی تقویت بنیان خانواده بهمعنای اینکه امکان ازدواج سریعتر اتفاق بیفتد و ثبات خانوادهها که کمی دچار مشکل است، افزایش بیاید و پیرامون موضوع خانواده برنامههای فرهنگی دولت ما طراحی شده است.
نائب رئیس مجلس درباره برنامههایش در خصوص سیاست خارجی نیز توضیح داد: برای سیاست خارجی سه سطح تعریف کردهایم؛ یک سطح آن توسعه دیپلماسی عمومی با رویکرد اقتصادی است؛ ایران ۱۵ کشور همسایه دارد و در یک مرکزیتی قرارگرفته که جمعیت شمال به جنوب و غرب به شرق عالم را به هم وصل میکند و یک وضعیت ژئواستراتژیک دارد. به همین خاطر تجار ایرانی و خارجی، حجم تبادل مالی زیادی دارند و یا حداقل مسیر عبور کالایشان از ایران است.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: ما نهاد دیپلماسی را مامور توسعه با محوریت دیپلماسی اقتصادی خواهیم کرد یعنی کمک میکنیم، روابط بین تجار افزایش یابد و از ظرفیتهایی که ایران دارد هم برای ترانزیت کالا و هم به عنوان یک مرکز تجاری که کشورهای همسایه بتوانند در آنجا به عنوان یک مرکز بازرگانیشان قرار بگیرد، تمهیداتی ایجاد خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد، نه صرفا برای کالاهای لوکس و مصرفی بلکه به صورت محل توزیع و خرید کالاهای نهادی و پایهای باشد.
وی افزود: سطح دوم؛ نگاه به شرق است که راهبرد نظام است و توسعه روابط با کشورهای قدرتمند شرقی مانند روسیه، هند و چین است که میبینید تحت عنوان قراردادهای درازمدت هم این درحال شکل گیری است، ایران هم اینک با اوراسیا یک پیمانی نوشته است و با چین شروع به طراحی سند درازمدت ۲۵ساله کرده ایم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنا داریم چنین برنامههایی را هم با هند که کشوری پرجمعیت است، داشته باشیم. بخصوص با کشورهایی که اقتصاد ما با آنها اقتصاد مکمل است و نیازهای امنیتی مشترک داریم. بالاخره به لحاظ امنیتی ایران و برخی از کشورهای همسایه نیاز مشترک امنیتی و دشمنان مشترک داریم. هم اکنون نزدیک به ۴۳ کشور در دنیا وجود دارد که به شکلی تحت تحریم آمریکا و یا اتحادیه اروپا هستند و باشگاه بزرگی هستند که میتوانند به هم کمک کنند و نزدیک به ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل میدهند که لازم است با این کشورها وارد تعامل و همکاری شویم.
وی یادآور شد: اما سطح بالاتر، مفهوم تهدیدزدایی است، بالاخره دیپلماسی نباید اجازه بدهد که کشور به لحاظ امنیتی، سیاسی و اقتصادی دچار تهدید شود؛ حالا مذاکراتی مانند وین و برجام و امثالهم در این سطح قابل تعریف است.
این کاندید احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تصریح کرد: به نظر میرسد باید در حوزه سیاست خارجی یک نظم رفتاری به حوزه سیاست خارجی ایران داده شود و یک مقداری این بخشهای مختلف با هم، هماهنگ شوند ان شاءالله در دولت آتی این هماهنگی بین مرکزیت نظام و اقداماتی که مجریان بهعنوان دستگاه سیاست خارجی و یا دستگاه دولتی انجام میدهند، هم راستا باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت فعلی نیز اظهار کرد: همه دولتها زحماتی کشیدند و نمیخواهم غیر منصفانه صحبت کنم، در طی این ۴۲ سال پس از انقلاب، هر دولتی کار را به دست گرفته، بخشی از کشور را توسعه داده و اقداماتی کرده است اما ما از ابتدا جزو گروه منتقد دولت آقای روحانی بودیم، هم به لحاظ رویکردهای اقتصادی هم از منظر رویکرد رفاه اجتماعی و توسعه عدالت اجتماعی و هم در حوزه سیاست داخلی و خارجی؛ به این معنا که نگاه انتقادی ما نگاه انتقادی فقط به شخص آقای روحانی و تیم اجرایی او نیست بلکه به طرز تفکر و برنامههای کلانی که اینها داشتند، است و ما آن برنامهها را برنامههای نادرستی میدانستیم که همه اینها به طور جداگانه قابل بحث هستند.
نائب رئیس مجلس تصریح کرد: ما معتقد هستیم در قانون اساسی کشور، دولت موظف است که زیرساخت تأمین مسکن را برای مردم فراهم کند، اما وزیر مسکن آقای روحانی میگفت، دولت حق دخالت در ساخت و ساز مسکن ندارد، خب این دو تفکر کاملا متفاوت است و این بازار است که خود بخود در آن، عرضه و تقاضا وجود دارد بنابراین اگر کشش بازار وجود داشته باشد یکسری سازنده کار ساخت مسکن را انجام میدهند و ما یک وامی به مردم میدهیم که مسکن بسازند.
وی افزود: یا در بحث قیمت گذاری کالاها، آقای نعمت زاده که وزیر صمت این دولت بود، اصلا با قیمتگذاری مخالف بود، منتها تمام مفاهیمی که اینها دنبال میکنند و ناشی از نظامهای سرمایهداری است، در خود چنین کشورهایی ۵۰-۶۰ سال است منافی شده زیرا آنها با مفهوم رقابت و خرید تضمینی قیمت را کنترل میکنند و اینطور نیست که به هر ترتیبی آزاد باشد و خریدار و فروشنده با هم بخواهند به یک نقطه محوری برسند و قیمتگذاری کنند. این را بگیرید تا در حوزه فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی این نگاه ادامه دارد.
قاضیزاده هاشمی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که این نارضایتی که الان در مردم ما وجود دارد فارغ از نحوه عملکرد کارگزاران نظام و مسئولان که خیلی نقش داشتند و تفرعن و روحیه اشرافیت ممکن است، نقش داشته باشد همان ماحصل نوع نگاه و برنامههایی است که دولت دنبال میکرده است.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید به نفع نامزد انتخاباتی دیگری کنار بروید، گفت: به این سوال نمیتوان پاسخ داد زیرا صحنه انتخابات هنوز روشن نیست که ببنیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و کسی هست که از شما کشور را بهتر اداره کند یاخیر؟ طبیعتا کسی که وارد صحنه انتخابات میشود خودش را برای اینکار آمادهتر از بقیه میبیند و باید ملاحظات زیادی رخ دهد تا یک نامزد انتخاباتی تصمیم بگیرد که کناره گیری کند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که دو ماه از زمان تصویب و اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس میگذرد، آیا در این زمان فشار تحریمها کمتر شده و آیا واقعا به نفع ملت ایران بوده است؟ ، گفت: فشارها که اضافهتر نشده و برعکس تمایل برای انجام مذاکرات بیشتر شده است و متأسفانه آمریکاییها بجز زبان اقتدار و از موضع قدرت سخن گفتن، چیزی متوجه نمیشوند اینکه شما میبینید مذاکرات وین و امثال آن در حال شکل گیری است و آمریکاییها تمایل زیادی برای انجام مذاکرات دارند بخاطر اینکه میبینند ایران در استیفای حقوق خودش راسخ است و این راسخ بودن تنها به زبان گفتن نیست و باید یک عملی داشته باشد تا طرف مقابل متوجه جدیتتان شود. این عمل همان قانون لغو تحریم هاست که با برگرداندن مرحله ای، انسدادهایی در حوزه انرژی هستهای ما اتفاق افتاده است، آنها متوجه شدند که ما در کارمان خیلی جدی هستیم و با کسی تعارف نداریم.
وی افزود: با اینکه اسرائیل در این ایام خرابکاریهایی داشت و انفجاراتی در تاسیسات نطنز ما انجام داد باز هم دید، ما جدیتر هستیم و هر بار که اینها شیطنت میکنند ما سطح بالاتری از اقدامات را انجام میدهیم.
وی گفت: متاسفانه اسرائیل و آمریکا بجز این زبان، زبان دیگری نمیفهمند. ما ۱۲-۱۳ سال که با آمریکاییها مذاکره کردیم و به یک قراردادی به نام برجام رسیدیم اما به اندازه یک نقطه حتی آن را اجرا نکردند و به تعهداتشان در حوزه لغو تحریمها عمل نکردند و دلیلی ندارد که کشور ایران هم تحت فشار تحریمها باشد و هم این مقررات را رعایت کند، اصلا مواد ۳۶ و۳۷ برجام این اجازه را میدهد که اگر طرف غربی به تعهداتش عمل نکرد برخی از آن محدودیتهایی که برای خودش در نظر گرفته را کاهش دهد.
نائب رئیس اول مجلس درباره انفجار در تاسیسات هستهای نطنز نیز گفت: کاری که اسرائیل کرد برای برهم زدن سیر برگشت آمریکا به تعهداتش است بدین معنا که میخواهد بهانهای به آمریکاییها و اروپائیان بدهد که این برگشت اتفاق نیفتد و اینها یک مرحلهای تحت عنوان اینکه ترامپ چیزی را قبول ندارد از برجام خارج شدند و میخواستند تحریمهای فلج کننده را به نتیجه برسانند که دیدند تحریمهایشان جوابی نگرفته است وقتی اقدامات قاطع ایران را دیدند، اروپا و آمریکا دیگر بهانهای نداشت برای اینکه به وظایفش عمل نکند خواستند با ایجاد درگیری امنیتی و ایجاد اختلال کاری کنند تا بهانهای برای آمریکاییها و اروپاییان ایجاد شود که به وظایفشان عمل نکنند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وگرنه حمله به تاسیسات نطنز ناشی از اجرای این قانون نبود؛ اسرائیل تلقیاش این بود که نباید بگذارد دنیا متوجه شود که ایران مظلوم واقع شده و ایران محق است برای اینکه برخی از اقدامات را انجام داده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نشانههایی مبنی بر دخالت اسرائیل در حادثه نطنز رسیدید؟، بیان کرد: اولا که اعتراف خود مقامها و رسانههای اسرائیلی است. آنها بنحوی این مسئولیت را پذیرفتند و اشخاصی هم شناسایی شدند که وقتی سابقه اینها پیگیری شده به سرویسهای جاسوسی اسرائیلی وصل بودند. هم در خرابکاری اول، هم دوم فرد مورد نظر شناسایی شده است. هنوز کسی دستگیر نشده است ولی آنها از کشور متواری شدند ولی دنبال این هستیم که این افراد به کشور بازگردانده شوند. جزئیات اینکه چند نفر بودند را ندارم ولی ناظر به یک نفر بوده است.
وی درباره این سوال که در پاسخ به حادثه نطنز غنیسازی ۶۰درصد را کافی میدانید یا در مجلس دنبال اقدام دیگری هستید؟ ، افزود: البته معتقد هستیم فارغ از اینکه مذاکرات ما با اروپاییان و آمریکاییها به کجا میرود ما باید پر قدرت زیرساخت هستهای خود را ادامه دهیم، چه در ۲۰ و چه در ۶۰ درصد و امثال اینها. متاسفانه آمریکاییها و اسرائیل به ما فهماندهاند که بجز زبان قدرت چیز دیگری متوجه نمیشوند و هیچ عامل بازدارنده دیگری وجود ندارد.
قاضی زاده هاشمی بیان کرد: همزمان با این دیپلماسی ما باید کاری کنیم که دولتهای اروپایی و آمریکا متعهد به لغو تحریمها و هم مهار اسرائیل و خرابکاریهایش شوند؛ به این معنا که ما به ازای خرابکاریهای اسرائیل تنبیهشان میکنیم. ما قبلا غنیسازی ۶۰ درصد نداشتیم و سقف غنی سازیمان ۲۰درصد بود. از وقتی که اسرائیل تصمیم به خرابکاری گرفت تصمیم به ورود غنیسازی ۶۰درصد شدیم.
نائب رئیس مجلس درباره نحوه پاسخ دهی به اسرائیل و اینکه آیا پاسخهای ایران در حوزه هستهای خلاصه میشود، گفت: خیر، در حوزههای دیگر هم پاسخ داده میشود. شما و آنها هم میدانید که پاسخ داده میشود. اتفاق هم افتاده است و قرار هم نیست اعلام شود. همانطور که رسانههای اسرائیل حرف میزنند رسانههای ما هم در این باره اظهارنظر میکنند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که ارزیابی مجلس از مذاکرات وین چیست؟ ، توضیح داد: مذاکرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی انجام میشود و مجلس نیز در این شورا نماینده دارد، رئیس مجلس یکی از اعضای این شوراست و شورای عالی امنیت ملی یک دستگاه فراقوهای است یعنی از مجموعه قوا در آن عضو هستند و بنابراین همه دستگاهها مطلع میشوند. اما جزییات مذاکرات وین بطور مرتب منتشر نمیشود و تیم مذاکره کننده به یک جمعبندی میرسند و آن جمعبندی را در اختیار مسئولانی که یک لایه بیرونتر از آن هیات مستقیم که نظارت میکنند، قرار میدهند. همان هیات مستقیم که ذیل نظر شورای عالی امنیت ملی کار میکند طبیعتا نظارت مستقیمی بر مذاکرات دارد و ما بطور کلی بر مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی خیلی خوشبین نیستیم.
وی افزود: بخاطر تجربهمان خوشبین نیستیم؛ زیرا غربیها مذاکره را برای مذاکره و فرسایش و عدم نتیجه میخواهند؛ و مذاکره میکنند تا بعد زیر توافقات بزنند. امثال پیمان اوسلو که یک تعهدی بین دولت فلسطینی و اسرائیل بواسطه غربیها شکل میگیرد ولی اجرا نمیشود. بین آمریکا و کره شمالی، بین آمریکا و چین، بین آمریکا و عراق و بالاخره آمریکاییها۲۰ سال با صدام و معمر قذافی مذاکره میکردند و به هیچکدام از بندهای آن پایبند نبودند و ما چون عهدشکنی زیادی دیدیم وعدم انجام عملی دیدیم خیلی به مذاکرات خوشبین نیستیم و چه بسا اینها در این مذاکرات با فشارها و رفت و برگشتهایی که انجام میدهند بتوانند امتیازاتی بلاوجه از کشور ما بگیرند و آن امتیازات را نقد کنند.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: مانند کاری که در برجام شد و امتیازات بلاوجه گرفتند ما اراک و فردو را بستیم و نطنز را کاهش دادیم اما چیزی گیرمان نیامد و تکرار چنین مذاکرهای که باز برای ما محدودیت بیاورد و چیزی گیرمان نیاید از نظر ما بیفایده است و منطق عقلی هم میگوید خیلی به آن امیدوار نباشیم.
نائب رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه جایگزین برجام برای ایران چیست؟ ، گفت: کشورهای زیادی هستند که بدون وابستگی به آمریکا و اروپا حاضر هستند با ایران همکاری کنند و میکنند و حجم اقتصاد داخلی ما ۸۵میلیون نفر است و بازار بزرگی است و اقتصاد ایران از داخل خودش قابل تغذیه است و کشورهای همسایهاش نیز همیطور است، ما و برخی کشورهای همسایه نیازهای متقابلی داریم، بطور مثال ما انرژی داریم و افغانستان به آن نیاز دارد که با آنها و دیگر کشورها تبادل میکنیم و نیاز کشور خودمان را برطرف میکنیم. اما اگر شما بگویید برجام بهانهای است تا تحریمهای آمریکا برداشته شود، ما تقریبا این موضوع را حل کرده ایم. هماکنون ما توانستیم در ۲ سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و حتی شروع کرونا، تاب آوری اقتصادی را به جایی برسانیم که علیرغم کاهش فروش نفت بتوانیم اقتصاد را وارد فاز رشد مثبت هم کنیم یعنی سقوط رشد منفی داشتیم ولی کم کم بازیابی اتفاق افتاد و شیب مثبت شروع شده است.
وی گفت: ایران جمعیت و منابع زیادی دارد و خیلی از کشورها به ما نیاز دارند، چیزی که آمریکاییها میدانند یا نمیدانند این است که خیلی از ملتهای جهان به ملت ایران و فرآوردههای اقتصادیاش نیازمند هستند و به خاک ایران برای تبادل کالا نیاز دارند و به انرژی ایران نیاز دارند و به همین خاطر نمیتوانند از یکحدی بیشتر تحریم را بپذیرند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آقای روحانی برخی را مانع رفع تحریمها میدانند و منظورشان چیست؟ ، گفت: آقای روحانی ۸سال است که این حرفها را میزند و ما نیز دنبال این افراد هستیم اما پیدایشان نمیکنیم و ایشان هم معرفی نمیکند و خیلی خوب است که معرفی کنند تا بدانیم این افراد هستند یا خیر؟ در مجلس نیز همین طور است. در مجلس هم ممکن است نوع نگاه ما با آقای روحانی در رفع تحریمها متفاوت باشد. ایشان فکر میکند با دادن امتیاز و کوتاه آمدن، میتواند تحریمها را رفع کند ولی ما میگوییم شما ۸سال از این روش نتیجه نگرفتید بر عکس ما جایی توانستیم از غربیها امتیاز بگیریم که محکم روی پای خود ایستادهایم و با زبان عزت با آنها سخن گفتهایم.
نائب رئیس مجلس بیان کرد: آمریکاییها مانند سگ میمانند، سگ وقتی فرار میکنی دنبالت میکند؛ ولی وقتی بایستی سگ فرار میکند.
وی درباره اینکه موضع روسیه را در مذاکرات وین چطور ارزیابی میکنید، گفت: روسیه و چین همیشه سعی کردند نقش واسط و کسی که آرامش و مدارا ایجاد میکند را داشته باشند و ما هم از این کشورها تشکر میکنیم همچنین تلاش کردند جلوی زیاده خواهی آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل بگیرند و از این زاویه از این دو کشور و به ویژه روسیه تشکر میکنیم. در مذاکرات وین هم خواستار این هستیم که حقوق حقیقی ملت ایران را که آمریکاییها ۸سال است به تاخیر انداختند، بایستند تا ایفا شود ما نمیگوییم که به برجام متعهد نیستیم ما اگر حقوقمان ایفا شود پایبند به برجام خواهیم بود. ما دنبال خروج از برجام نیستیم ما دنبال اجرای تعهدات برجام هستیم و من خودم برجام را قرارداد خوبی نمیدانم و بنده شخصا از زمانی که این موضوع از مجلس نهم مطرح بود من جزو مخالفانش بودم، ولی یک معاهده رسمی بین کشور ما و چند کشور دیگر است.
قاضی زاده هاشمی گفت: ما معاهده برجام را به رسمیت میشناسیم ولو اینکه قبولش هم نداشته باشیم و انتظارمان این است که همه اعضا به مفاد آن عمل کنند ما قصد خروج از برجام را نداریم و اما به شرط اینکه اجرایی شود اما اگر اجرا نکنند ماهم لزومی نمیبینیم که یکطرفه برای خودمان محدودیت حفظ کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید با وجود اینکه آمریکا موضوعات دیگری برای گنجاندن در برجام همچون موشکهای بالستیک را مطرح میکند، با بایدن رییس جمهور آمریکا وارد مذاکره شوید؟ ، گفت: آمریکا چنین آمادگی ندارد، ما زمانی آمادگی مذاکرات را داریم که از موضع برابر باشد در هر زمینه و موضوعی؛ حالا این مسائل که درباره موضوعات داخلی ماست مگر ما درباره مسائل داخلی آنها دخالت میکنیم که آنها در مسائل داخلی ما دخالت میکنند؟ ما اینجا مجلس و قانون اساسی داریم، این قدر به سیاهپوستان آمریکا ظلم میشود و هر ازگاهی یکی از این افراد کشته میشود و مردم آمریکا در خیابانها اعتراض میکنند آیا ما میرویم از عدهای در آمریکا جانبدازی کنیم؟ بگوییم ما از این جناح در برابر این جناح دفاع میکنیم؟ آنها نیز حق ندارند در مسائل داخلی ما دخالت کنند.
قاضی زاده هاشمی گفت: اما گفتگو بین ملتها باید ادامه داشته باشد و کشورها باید با هم گفتگو کنند منتها از موضع برابر باشد. دو اتفاق در هر گفتگویی باید رخ دهد یک گفتگو برای خرید و فروش است، یک قرارداد هست که ممکن است ابعاد سیاسی و امنیتی و اقتصادی داشته باشد یا اینکه دفع ضرر است و گفتگو برای اینکه ضرری ایجاد نشود و مزاحمتی ایجاد نشود و این لازمه اش، موضع برابر است. ما با هیچکس که از موضع بالا و قلدری با ما صحبت کند، مذاکره نمیکنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اطلاعی از ایجاد گفتگو بین ایران و عربستان دارید، گفت: عربستان همسایه دائمی ایران است و اماکن مقدسه مکه و مدینه در آن قرار دارد، ما سالانه تعداد زیادی حاجی به عربستان میفرستیم و برخی از ائمه اطهار ما که برای مردم ایران مقدساند، در بقیع دفن هستند. ما تشنه زیارت آنها هستیم اگر ما در ایران یک امام رضا (ع) در مشهد داریم در بقیع ۴ امام مثل امام رضا (ع) وجود دارد و یکی از مقاصد سفر ایرانیان آرزوی سفر به مکه و مدینه است.
قاضی زاده افزود: عربستان کشور بزرگ و قدرتمند و پهناوری است و ما روابط دیرینهای با این کشور داشتیم و ما دلمان نمیخواهد که رابطه بین دو همسایه خوب نباشد. این را کنار این باید بگذاریم که در کنار مردم بزرگ و عزیز یمن نیز احساس مسئولیت میکنیم.
وی در ادامه یادآور شد: ما دلمان نمیخواهد در همسایگی ما مردمی سالها زیر بمباران و محاصره اقتصادی، گرسنگی وبیماری باشند؛ وظیفهمان این است که به فکر این مردم هم باشیم. بنابراین باید کمک کنیم به یک ترتیبی مسئله یمن، عربستان و ایران حل شود. عربستان تجربه کرد و دید با فشار نظامی به جایی نمیرسد. حال بنظر میرسد به این نقطه رسیدهاند که بخواهند نزاع در یمن را از راه حل دیپلماتیک حل کنند و حتما ایران این آمادگی را دارد که بالاخره بانی حل مسئله بین عربستان و یمن باشد و هم مسئله یمن و گروههای یمنی حل شود و اینها به یک دولت ائتلافی برسند و انسجام این کشور حفظ شود و همچنین مشکلات فی مابین یمن و عربستان نیز حل شود بالاخره اینها برادران مسلمان ما هستند و ما نمیتوانیم ببینیم مسلمانان همدیگر را میکشند و این قابل تحمل نیست.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که عربستان ادعا دارد که ایران به حوثیهای یمن کمک تسلیحاتی میکند، گفت: این ادعا را باید ثابت کنند که تاکنون نتوانستهاند. سوال مهمتر اینست که عربستان در یمن چه میکند؟ ولو اینکه گروههای داخلی یمن با هم درگیر هستند، این به عربستان چه ارتباطی دارد؟ اگر به ما ربطی ندارد به عربستان نیز ارتباطی ندارد به اضافه اینکه ما حمله نظامی به یمن نکردیم و این عربستان بود که حمله کرد و این یمنیها هستند که در دفاع از خودشان به برخی از مواضع عربستان حمله کردند و یمنیها شروع کننده جنگ نبودند بلکه در حال دفاع از خود هستند.
نائب رئیس مجلس تصریح کرد: ان شاءالله رهبران عربستان آنقدر عاقل شده باشند که بفهمند این شکل رفتار، راه حل مناسبی نیست. دست از حمله نظامی بردارند و بعد هم ما کمکشان کنیم تا مسائل خود را با همسایهشان حل کنند. لازمهاش این است که در ابتدا یک دولت در یمن شکل بگیرد، دولت قانونی مردمی که خود مردم این کشور بدون دخالت هر دولت خارجی این دولت را انتخاب کنند.
وی گفت: ایران با کمک به حل و فصل مسائل داخلی یمن میتواند اینها را به یک اجماعی برساند و رابطه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با عربستان را فراهم کند.
وی درباره نقش ایران در حل مناقشات عربستان با یمن گفت: ایران میتواند مسیری برای حل منازعات بگشاید. الان عراق چگونه میخواهد میانجی بین ایران و عربستان باشد، خب دولت عراق با ایران و عربستان روابطی دارد، واسطه میشود. آنچیزی که واسطه هزینه میکند، دوستی است که با برخی از طرفینی که با هم مخالف هستند؛ دارند. منتها زمینهاش این است که عربستان بپذیرد که حمله نظامی به نفعش نیست بلکه در درازمدت خود عربستان را دچار صدمه جدی میکند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی که آیا مجلس به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین اشراف دارد؟ ، عنوان کرد: این یک تفاهمنامه است و قرارداد نیست و میگویند بهطور کلی ما قصد داریم چنین سرمایهگذاری را در چنین صنایعی انجام دهیم و میخواهیم در نفت و گاز و غیره انجام دهیم که دولت مجوز دارد. وقتی این تبدیل به قرارداد شود و بیاید بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت چینی مثلا تبدیل به قرارداد شود و این قرارداد اینجا بیاید، مجلس در متن قرارداد است زیرا میزان سرمایهگذاری و قیمت فروش و نحوه واگذاری و اینها دقیق میشود؛ اینها جایی است که مجلس ورود میکند و اگر جایی مخالف قوانین مجلس و قوانین حقوقی باشد با آن مسائل مخالفت میکند.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برخی جزایر جنوبی ایران در قرارداد ۲۵ساله به چین اختصاص پیدا میکند، گفت: این ادعا نادرست است و خلاف قانون اساسی میباشد و ما نمیتوانیم خاک کشور را اصلا به این معنا واگذار کنیم، خاک ایران قابلیت فروش ندارد و مجلس هم نمیتواند مصوب کند و این باید به رفراندوم گذاشته شود و مردم بیایند قانون اساسی را تغییر دهند. لذا سرمایهگذاری در مناطق آزاد تجاری است و آن هم موقت است. ما قراردادهایی که با چین، هند و روسیه داریم عمدتا از همین جنس است.
دیدگاه