«راهبردی مقابله جویانه» در برابر دولت دونالد ترامپ:

واکنش تلویزیون چین به هجمه رسانه های غربی به برنامه همکاری تهران و پکن

تلویزیون چین با انتقاد از هجمه رسانه های غربی علیه همکاری های تهران – پکن تاکید کرد که رسانه های غربی بجای هراس افکنی از گسترش همکاری های تهران و پکن، درباره خطاهای دولت آمریکا که برای ملت ها به ویژه مردم ایران مشکلات فراوانی ایجاد کرده از جمله جنگ افروزی ها در سوریه و عراق، خروج یکجانبه از برجام و تحریم کشورها بنویسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تلویزیون چین در گزارش روز دوشنبه خود با واکاوی گزارش ۲۱ تیرماه نیویورک تایمز از همکاری های اقتصادی ایران و چین و برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله دو کشور، تاکید کردکه «این روزنامه آمریکایی به طرزی باور نکردنی تلاش کرده تا روابط و همکاری های نظامی ایران و چین را نگران کننده ترسیم کند».

تلویزیون چین خاطرنشان کرد: این روزنامه از آنچه همکاری های راهبردی نظامی و تجاری ایران نامیده است به عنوان «راهبردی مقابله جویانه» در برابر دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یاد می کند و می کوشد تا نوعی هراس را به جامعه بین المللی در ارتباط با مناسبات دو کشور و این برنامه تزریق کند و با حدس و گمان مطلبش را به پیش می برد.

رسانه چینی افزود: این همکاری راهبردی و برنامه مذکور موضوعی بود که در جریان سفر سال ۲۰۱۶ میلادی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین به ایران مطرح شد اما هرگز روابط راهبردی نظامی میان طرفین آنطور که این روزنامه غربی مدعی شده، مطرح نبوده است.

تلویزیون چین از گزارش های غیرواقعی رسانه های غربی درباره همکاری های ایران و چین ابراز تاسف و تصریح کرده است که «غربی ها طوری می نویسند که گویا دولت و ملت ایران نقشی ندارند و نمی توانند تصمیم بگیرند و یا این سند همکاری نفوذ چین را افزایش داده و گوئی ایران کاملا در اختیار چین است».

رسانه چینی با اشاره به اینکه جای خیلی از مسایل در گزارش روزنامه نیویورک تایمز خالی است، اضافه کرد: «مشکلاتی که آمریکا با تحریم هایش برای دولت و ملت ایران بوجود آورده و رنج هایی که برای مردم ایران ایجاد کرده که حتی از چشم دیده بان حقوق بشر هم پنهان نمانده است در این گزارش نیامده است».

تلویزیون چین تصریح کرد: چرا آنها نمی نویسند که آمریکا از برجام خارج شد و چرا به طور گسترده به این مساله نمی پردازند که آمریکا به چنین توافقی پشت و شرکت های اروپایی را تهدید کرد تا از بازار ایران خارج شوند و به رغم شیوع کووید ۱۹ در ایران، محدودیت های زیادی برای تهران به منظور دستیابی به دارو و تجهیزات پزشکی اعمال کرد.

گزارش سپس به مبالغه نیویورک تایمز در خصوص روابط نظامی ایران و چین و حضور و نفوذ فزاینده پکن در گذرگاه های نفتی دنیا در قالب این برنامه اشاره کرده و می افزاید: «چین در سراسر جهان فقط یک پایگاه در جیبوتی دارد حال آنکه شمار پایگاه های نظامی آمریکا در جهان به ۸۰۰ مورد می رسد».

رسانه چینی تاکید کرد: «خیلی عجیب است این رسانه آمریکایی چنین گزارش هشدار دهنده ای از روابط ایران و چین در عرصه نظامی منتشر می کند ولی کارنامه جنگ افروزی آمریکا را فراموش کرده است کشوری که باید دو جنگ در عراق و یکی هم در سوریه که هنوز در جریان است به پرونده دخالت های نظامی ۴۰ سال آن در خاورمیانه افزود».

تلویزیون چین خاطرنشان کرد: چنین هراس و واهمه ای که از سوی یک رسانه با آب و تاب و هشدار و حدس و گمان به جامعه تزریق می شود، جای کاوش و بررسی دارد آنچه خیلی طبیعی است اینکه در یک رابطه مشارکتی یکی به انرژی و دیگری به سرمایه گذاری نیاز دارد چین هم برخلاف آمریکا که سه سال پس از برجام از آن خارج شد از ابتدا تاکنون به آن پایبند بوده و همانطور که وزارت خارجه این کشور اعلام کرده همواره در طرف درست تاریخ ایستاده و با دیگر جوانب ذی ربط برجام همکاری کرده است.

Share