شریعتمداری: مگر کشور بی‌صاحب است که کاندیدا می‌شوید؟

اعلام نامزدی برخی برای انتخابات ریاست جمهوری، توهین به ملت ایران است

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: اعلام نامزدی برخی برای انتخابات ریاست جمهوری، توهین به ملت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین شریعتمداری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اعلام نامزدی برخی برای انتخابات ریاست جمهوری توهین به ملت ایران است. مگر کشور صاحب ندارد که برخی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند؟!

حسین شریعتمداری افزود: برنامه یک سوی ماجراست و اجرا و توان اجرای آن سوی دیگر ماجراست.

شریعتمداری ادامه داد: فردی که می‌خواهد برنامه‌ها را اجرا کند باید توانمندی‌های اولیه را داشته باشد و زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود به هر حال سابقه دارد که قابل ارزیابی است.

وی گفت: این روزها افرادی اعلام نامزدی کردند بعضی از آن‌ها اعلام نامزدی شان، اهانت به ملت است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

او تصریح کرد: نامزدها در ابتدا باید کفایت داشته باشند و کفایت لزوماً یک مقوله کیفی نیست بلکه بایستی کفایت در عمل هم نشان داده شود و افردی که در مقابل برخی از مشکلات عادی مردم ناتوان بودند نباید در صحنه حضور پیدا کنند و حتی افرادی که از کسانی که ناتوان در اداره کشور بودند حمایت کردند اینها هم مورد سؤال هستند.

شریعتمداری گفت: درست است که ظریف نهیب پدرانه رهبری را پذیرفت ولی در بیانیه‌ای که بعد از سخنان رهبری منتشر کرد بر روال قبلی تأکید کرد.

وی افزود: اینکه چه کسی این مصاحبه را افشا کرده باید پیگیری شود ولی در این ماجرا این اولویت دوم است و اولویت اول صحبت‌های وزیر امور خارجه است چرا که این صحبت‌ها کارشناسی نیست.

او ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاده این است که ظریف حرف و خواسته آمریکایی‌ها را مطرح کرد. ظریف حرکت شهید سلیمانی را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: حضور ما در منطقه و توانایی‌های نظامی ما و گفتمانی که پرمخاطب است موجب شده تا آمریکایی‌ها در منطقه نتوانند آن گونه که می‌خواهند عمل و سیاست انفعالی را دیکته کنند.

او ادامه داد: وزیر امورخارجه در آن مصاحبه می‌گوید افراد، طیف‌ها و جریاناتی مثل قاسم سلیمانی و نیروی مقاومت مانع شدند؛ که باید بگویم اگر اینها نبودند شما نمی‌توانستید صحبت کنید و اگر شما را تحویل می‌گیرند به این دلیل است که اینها پشت سرتان هستند.

شریعتمداری گفت: ظریف اعلام می‌کند که برای تاریخ شفاهی است ولی در این تاریخ شفاهی که شما بحث می‌کنید آمریکا کجاست و یک کلمه درباره آمریکا نمی‌گویید و این چه توصیف تاریخی است؛ البته تاریخ شفاهی زمانی مطرح می‌شود که طرفین و متخصصین در این زمینه حاضر و نظرات هم داشته باشند.

وی با اشاره به صحبت شهید سلیمانی که می‌گفت برای دشمن کوچه باز نکنید، ادامه داد: وقتی که برای دشمن کوچه باز می‌کنید از همان کوچه وارد می‌شود.

شریعتمداری افزود: ظریف شخصیت متدین است و انسان‌های متدین خیانت نمی‌کنند ولی کلاه سرشان می‌گذارند.

وی گفت: عملکرد سیاست خارجی ما در این مدت چه بوده است و آیا وظایف را انجام داده اند؟

او افزود: بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری عده‌ای گفتند که وزارت امور خارجه هیچ کاره است؛ البته که هیچ کاره نیست بلکه مجری است؛ ولی خوب عمل نکرد.

شریعتمداری گفت: کجای دنیا زمانی که فردی می‌خواهد کاندیدا شود راه را باز می‌کنند؟ شرایطی دارد که باید با شرایطی که برای کاندیدا در نظر گرفته شده انطباق داشته باشد؛ و وظیفه شورای نگهبان هم همین است.

وی ادامه داد: آمریکا یک نهادی به عنوان دیوان عالی دارد که تعداد اعضای آن ۱۱ نفر است که این‌ها هر تصمیمی می‌گیرند نهایی است و هیچ کس حق حرف ندارد.

شریعتمداری اضافه کرد: در دیوان عالی آمریکا بر اساس نظر شخصی خودشان نظر می‌دهند ولی اینجا شورای نگهبان بر اساس قوانین نظر می‌دهند و همچنین ملزم است قانونی را که موجب شده که صلاحیت یک کاندیدا رد شود به خود فرد اعلام کند.

وی گفت: تعدادی از نمایندگان فساد اقتصادی داشتند؛ چرا باید تأیید صلاحیت شوند؟ و عده‌ای به دنبال این هستند که کاندیدا بشوند تا رد صلاحیت شوند چون می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند.

Share