هیچ امتیازی خارج از چارچوب برجام در مذاکرات وین نمیدهیم | برجام درسهای زیادی به ما یاد داد
ربیعی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و چگونگی رفع تحریمها و اجرای تعهدات گفت: آقای دکتر عراقچی در هفدهم فروردین در مصاحبه با پرس تی وی هم اعلام کردند که «ما علاقهای به احیای برجام از طریق طرح گام به گام نداریم» و سیاست قطعی ابلاغ شده از سوی رهبری سرمشق مذاکراتی ماست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: کارشناسان وزارت بهداشت معتقد هستند، رفتارها و خریدهای شب عید موجب تسری بیشتر ویروس شد.
وی افزود: مردم پروتکلها را رعایت کنند و با یک تغییر وضعیت عادی انگاری نکنند. همچنین متاسفانه در روزهای اخیر یکبار دیگر شاهد اوج گرفتن موارد ابتلا و درگذشت شماری از عزیزانمان بودیم که درد و رنجهای بسیاری را بر جامعه تحمیل کرد. بررسیها نشان میدهد دو عامل در شکل گیری موج چهارم کرونا موثر بوده است، یک عامل ویروس جهش یافته جدید است. با قدرت سرایت بالا و با پیشروی مهلک در بدن بیمار که قبل از عید نوروز وارد ایران شده است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ویروسهای جهش یافته در هیچ مرزی محدود نمیماند و بسرعت به سایر کشورها تسری پیدا میکند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و اینک ما یک پیک جهانی را شاهد هستیم از کشورهای همسایه تا کشورهای توسعه یافته با آمار مرگ بسیار بالا و اساسا در جهان پیک جدید مرگ آوری بیشتری داشته است. عامل دیگر، عدم رعایت پروتکلها است. تجربه در ایران نشان میدهد زمانی که نرخ مرگ و میر پایین میآید مردم احساس آسودگی خاطر پیدا میکنند و در رعایت پروتکلهای بهداشتی غفلت میکنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از نظر فنی امکان لغو تحریمها وجود دارد گفت: به لحاظ فنی امکان نقض کلی تحریمها و احیای توافق در مدت زمان کوتاهی وجود دارد و امیدواریم در مذاکرات پیش رو این هدف برای همه طرفها حاصل شود. ما برای احقاق حقمان هیچ عجلهای نداریم و حاضر به دادن هیچ امتیازی خارج از چارچوب برجام نیستیم. آمریکا میتواند به سرعت به تعهدات خود برگردد و ما هم به سرعت راستی آزمایی میکنیم و پس از آن به تعهداتمان باز خواهیم گشت.
سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و چگونگی رفع تحریمها و اجرای تعهدات گفت: آقای دکتر عراقچی در هفدهم فروردین در مصاحبه با پرس تی وی هم اعلام کردند که «ما علاقهای به احیای برجام از طریق طرح گام به گام نداریم» و سیاست قطعی ابلاغ شده از سوی رهبری سرمشق مذاکراتی ماست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر دو کارگروه تشکیل شده سرگرم بررسی و ارائه لیست اقداماتی هستند که طرفین برای انجام کامل تعهدات خود باید انجام بدهند. مذاکرات با ۴+۱ بطور فشرده در همین خصوص ادامه دارد.
ربیعی با بیان اینکه دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریمها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که میتواند پیش درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد، تصریح کرد: کسانی که غیر از این زاویه، شائبهی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان میکشند، همانهایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیدهاند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود میگیرند و تصور میکنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد. اما از نظر دولت، مسئله احیای برجام یک مسئله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده ای، هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت برجام عبرتی هم برای دولت داشت؟ گفت: برجام نه تنها برای ما بلکه برای تاریخ ایران و همه جهانیان هم عبرت آموزی زیادی دارد. از همه اتفاقات مهمی که در کشور میافتد همه باید عبرت بگیریم. برجام باعث تقویت اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص شدن این واقعیت شد که هم میتوان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیتهای هستهای صلحآمیز داشته باشیم.
وی افزود: سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیتزدایی ایران موفق شدیم و افق از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم. برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارساییهای دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهمتر از اینها اختلافهای سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره مندی از شرایط مطلوب شد.
ربیعی گفت: البته ما در دولت هیچ وقت برای احقاق حقوق ملت از هیچ طعنه، فشار، ترور حیثیتی داخلی و ترور فیزیکی خارجی ترسی نداشته و نداریم اما بیشتر از قبل به این باور رسیدیم که برای گرفتن حق مردم نباید تسلیم فشارها و طعنهها شد و نباید به خاطر فشارهای مختلف سیاسی از تلاش برای بازگردان حقوق ملت دست کشید.
وی با بیان اینکه بله؛ برجام درسهای زیادی به ما یاد داد، تصریح کرد: مهمترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این بود که تصور نمیکردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران، دولت را یک روز متهم به نابودکردن دستاوردهای هستهای، یک روز متهم بهعدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرتهای جهانی بودند، تهمت و قلم زدند.
وی خاطرنشان کرد: حتی زمانی که دولت زورگو و قانونشکن ترامپ از برجام خارج شد و سختترین تحریمهای تاریخ را علیه ملت ما وضع کرد، این افراد نه تنها از تخریب و افترا علیه دولت در خط مقدم آن جنگ اقتصادی دست برنداشتند. ما در دولت، هم باید تولید و اقتصاد را پیش میبردیم و خوشبختانه سال ۹۹ را با رشد ۲ درصد تمام کردیم؛ هم باید مراقب روان جامعه میبودیم و در عین حال، با عقب راندن تحریمها، حق جامعه مردم ایران را از نظام ظالمانه جهان میستاندیم. در این شرایط، باید منتظر هجمههای داخلی هم میبودیم.
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای واردات صحیح واکسن کرونا گفت: وقتی به بخش خصوصی اعلام کردیم که برای وارد کردن واکسن کرونا اقدام کنند، این یک استراتژی درست بود. واکسن هم مثل سایر کالاهای دیگر باید به لحاظ کیفیت و سلامت توسط یک مرجع دولتی مورد تایید قرار بگیرد. معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت هم مرجع تعیین کننده استاندارد واکسن وارد شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چرا تصمیمات سختگیرانهتری در زمینه کرونا اتخاذ نمیشود و به نظر میرسد اختلاف نظر در این ستاد بسیار زیاد شده است؟ گفت: در حال حاضر و با شرایط فعلی، راهکار موثرتر، استفاده از قرنطینه فردی در موارد ابتلا و یا مشکوک به ابتلا همزمان محدودیتهایی که ما در سه حالت رنگبندی در نظر گرفتیم با رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط همگان است.
وی افزود: چون شما بحث مجادله را هم در سوالتان مطرح کردید لازم است یکبار به صورت دقیق فرآیند تصمیم گیری در ستاد ملی کرونا را تشریح کنم. همه موضوعات ابتدا در کمیتههای تخصصی ستاد مطرح و پس از رای اکثریت در جلسه مشترک کمیتهها نیز بررسی و پس از تصویب در ستاد ملی کرونا به عنوان دستور قابل طرح است. تصمیم گیری در ستاد ملی کرونا اجماعی است و به صورت رای گیری نیست. یعنی رئیس جمهور اگر موضوعی یک مخالف هم داشته باشد، تصمیم گیری در خصوص آن موضوع را به جلسه دیگر و پس از انجام کار تخصصی بیشتر ارجاع میدهند.
ربیعی با بیان اینکه اگر مسالهای هم در جلسه به صورت آنی بیان شود، رئیس جمهور آن را ارجاع به کمیتهها میدهد تا بعد از کار کارشناسی در ستاد ملی کرونا در مورد آن تصمیم گیری شود، اظهار داشت: در همین جا باید تاکید کنم که سیاستگذاریهای دولتی جنبه حمایتی و تکمیلی نسبت به رعایت فردی و اجتماعی دارد و نمیتوان وقتی بخش قابل توجهی از جامعه مقررات و پروتکلها را مراعات نمیکنند، انتظار اثر بخشی و تاثیر بالا از سیاستگذاریهای دولتی داشت. ما اعتقاد نداریم که استفاده از زور میتواند نتیجه بهتری در رعایت پروتکلها بدهد و باور داریم که پایه موفقیت در مقابله با کرونا اعتماد متقابل دولت به مردم در رعایت و اجرای پروتکلها و قوانین مصوب از یک طرف و اعتماد مردم به دولت نسبت به سیاستگذاریهای عملی و همه جانبه از طرف دیگر است.
این خبر در حال تکمیل است…
دیدگاه