حسین دهقان: به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارم

مخالف مذاکره با آمریکا نیستم|مدیران دولت را از سپاه نمی آورم|دوران دولت نالان به پایان رسید

سردار حسین دهقان، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می گوید: به‌عنوان فردی غیرنظامی نامزد شده ام و ایمان دارم به عنوان کاندیدای مستقل که به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارد می توانم به مردم خدمت کنم و با حضورم در این جایگاه پایانی بر دعواهای جریان های سیاسی باشم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سردار حسین دهقان اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ بود که زودتر از دیگر کاندیداها رسما اعلام کرد قصد جدی برای حضور در میدان رقابت دارد، با اینکه عنوان نظامی «سردار» پیشوند نام اوست اما تاکید دارد که به عنوان چهره ای غیرنظامی و مستقل در عرصه رقابت حضور خواهد داشت.

اصرار دارد که خود را منتسب به هیچ جریان سیاسی نکند و می گوید دولتش هیچ سهمی به هیچ جریان سیاسی نخواهد داد و بدهی به هیچ گروه سیاسی ندارد. سردار حسین دهقان که در گفتگوی عیدانه با محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می کند مخالف مذاکره با آمریکا نیست و البته گریزی نیز به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا می زند و آن اقدام در آن مقطع زمانی را درست می داند.

از سردار دهقان درباره شور کاندیداتوری در چهره های نظامی که سوال می کنیم با قاطعیت می گوید هیچ کاندیدای نظامی انتخابات به توصیه سازمان نظامی خاص وارد عرصه نشده است.

مشروح گفتگوی عیدانه خبرآنلاین با سردار حسین دهقان، وزیر دفاع دولت روحانی و رئیس بنیاد شهید دولت های خاتمی و احمدی نژاد را بخوانید؛ 

*******

آقای دهقان! شما از عبارت «دولت نالان» در توئیت هایتان استفاده کرده اید. علت کاربرد این عبارت چیست و اگر شما رئیس جمهور شوید چقدر با رسیدن به دولت نالان فاصله دارید؟

منظور از دولت نالان صرفاً دولت فعلی نیست بلکه بر این باورم که برخی افراد پس از رسیدن به هر جایگاه یا مقامی برای توجیه کم کاری خود همواره شخص یا نهاد دیگری را به عنوان مانع کار کردن معرفی می کنند. به عبارتی دیگر ما همیشه در حال شکایت‌کردن از وضعیت کشور هستیم؛ این یعنی نالان‌بودن که متاسفانه در همه سطوح اداره کشور رسوخ کرده است؛ به طور مثال، فردی پس از اینکه رئیس یکی از قوا می شود، اعلام می کند، یک مخروبه تحویل گرفته، نفر بعدی هم که می‌آید می گوید مخروبه تحویل گرفته است!

دوران دولت نالان به پایان رسیده است

نقطه مقابل نالان‌ بودن، پذیرش مسئولیت، پاسخگو بودن و عمل‌کردن در چارچوب محدودیت‌ها، امکانات و شرایط موجود است. ما حق نداریم مسئولیتی را بپذیریم ‌بعد بنا را بر شکوه، نالیدن و انتقال انرژی منفی به جامعه بگذاریم. متاسفانه فضای اداری و اجرایی مدت هاست دچار این حالت شده به همین دلیل تاکید می کنم دوران دولت نالان به پایان رسیده است و کشور نیازمند دولتی مسئول و پاسخگو است.

شما باور ندارید، وعده های دولت ممکن است به دلیل مزاحمت‌های دیگران قابل تحقق نباشد؟

اگر برخی مدیران کشور معتقد هستند که دولت در سایه وجود دارد، پس با آگاهی از موانع پیشرو و با اطمینان از قدرت خود برای غلبه بر این موانع مسئولیت پذیرفته اند. بنابراین دادن وعده های جذاب به مردم با علم به اینکه توانایی مقابله با نهادهای خارج از دولت را نداریم بازی دادن مردم است.

اگر مسئولیتی را می پذیریم، واقعیت های حاکم بر سیاست کشور را هم قبول کنیم

در صورت حضور در مسند ریاست جمهوری آیا نهادهایی که برای دولت ایجاد مانع می کنند را به مردم معرفی می کنید؟

نیازی به معرفی نیست؛ چراکه بازیگران، فعالان و عناصر تاثیرگذار بر جامعه سیاسی ایران کاملاً مشخص هستند و قرار هم نیست تغییر کنند. پس اگر مسئولیتی بپذیرم واقعیت‌ های حاکم بر سیاست کشور را هم قبول می کنم.

در واقع شما یک نگاه واقع‌گرایانه به ساختار سیاسی کشور دارید؟

هر نگاهی جز این دیدگاه غلط است؛ چراکه اگر دولتی انتظار داشته باشد صفر تا صد همه امور در اختیارش باشد و اگر نبود همه را علیه خود بداند هیچ اقدام موثری در کشور رخ نخواهد کرد. همچنین وظیفه قوه مجریه اجرای اهداف حاکمیت و قوانین است اما دیگر قوه ها و نهادها نیز وظایفی دارند بر این اساس دولت باید توانایی همراه کردن آنها با خود را داشته باشد. در چنین حالتی دیگر شاهد بحث و جدل میان سه قوه و دعواهای سیاسی مسئولان نخواهیم بود؛ چراکه هدف خدمت به مردم و کاستن سختی و مشکلات آنهاست.

برخی رئیس جمهور یک گروه سیاسی هستند نه رئیس جمهور مردم

پاسخ شما به افرادی که برای قدرت و اختیارات رئیس جمهور در کشور میزان تعیین می کنند چیست؟ 

گاهی روسای جمهور به جای این‌که رئیس جمهور مردم باشند، رئیس جمهور یک گروه سیاسی می شوند و خود خواسته قدرت خود را در حد یک اقلیت سیاسی تقلیل می دهند این در حالی است که طبق قانون اساسی پس از مقام رهبری، رئیس جمهور نفر دوم نظام سیاسی کشور محسوب می شود و اختیارات گسترده ای دارد.

رئیس قوه قضاییه پس از اینکه اعلام کرد که بر عملکرد دولت نظارت می کند، در بازدید از برخی از کارخانه‌های تعطیل شده دستور داد که باید موانع تولید برداشته و وام‌های بانکی پرداخت شود تا تولید رونق بگیرید. آیا این اقدام آقای رئیسی جزء اختیارات رئیس جمهور نیست؟

این‌ مسائل در چارچوپ اختیارات رئیس جمهور است اما چون دولت به درستی به وظیفه خود عمل نمی کند دیگران از موضع دلسوزی و خدمت به مردم به مسئله ورود می کنند و در نهایت این گونه اقدامات منجر به بی‌دولتی خواهد شد. البته این سوال مطرح است که چه کسی دستور تعطیلی کارخانه ها را داده است؟ چه کسی املاک یا حساب‌های بانکی صاحب این کارخانه ها را مسدود کرده است؟ آیا دولت دستور داده است یا دادگستری؟ قطعاً قوه قضاییه در جریان بسته شدن این کارخانه ها قرار دارد.

البته هنر دولتمردان در این زمان ها مشخص می شود. در چنین وضعیتی با توجه به اینکه دولت کمیته تسهیل را با هدف جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها ایجاد کرده است باید قوه قضاییه را به خدمت بگیرد و مانع توقف تولید در مجموعه های صنعتی شود که با حکم دستگاه قضایی حساب‌های بانکی‌ شان مسدود یا املاکشان توقیف شده است.

تحریم ها می تواند نعمت یا نقمت باشد

آقای دهقان! درصورت کسب رای از مردم برای حضور در جایگاه رئیس جمهوری، برنامه شما برای رفع تحریم‌ها چیست؟

این‌که به تحریم‌ها از چه منظری نگاه کنیم، بسیار تعیین کننده است. تحریم ها می‌تواند نعمت یا نقمت باشد. اگر در زمان تحریم ها با بهبود نظام اداری کشور، تولید داخل را تقویت کردیم و زیست خود را در سایه وجود محدودیت ها تداوم بخشیدیم، تحریم ها تبدیل به فرصت می شود ولی اگر  مانند اکنون رویکردی منفعلانه در این زمینه داشته باشیم قطعاً نتیجه تحریم ها برکشور غیرقابل جبران خواهد بود.

اقدام نخست این است که با کمک از نهادهای بین المللی حقوقی، ائتلاف‌ها و کشورهای همراه ایران مانع از اعمال تحریم ها شویم. متاسفانه متناسب با وضعیتی که رقیب علیه ما ایجاد کرده است ظرفیت ایجاد نکرده ایم تا مانع از فشار تحریم ها بر مردم شویم.

منظور شما از کشورهای همراه چه کشورهایی است؟ مثلا روسیه یا چین؟

با هر کشوری می توانیم در این زمینه همکاری کنیم.

اما تحریم‌ها علیه ایران عمدتاً از جانب آمریکاست.

درست است. اما آمریکا توانسته علیه ما ائتلاف ایجاد کند. چرا ما نتوانستیم بر علیه آمریکا ائتلاف ایجاد کنیم؟ می توانستیم مانع از تصویب قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل شویم، ولی به دلیل شکل گرفتن فضایی هیجانی در کشور این مهم رخ نداد.

بایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام است

فکر نمی کنید مصوبه جدید مجلس عملاً کشور را دوباره به سمت قطعنامه شورای امنیت می کشاند؟

من به مصوبه مجلس از جنبه ای دیگر نگاه می کنم. در حقیقت پیام این مصوبه به دنیا این است که ایران در حفظ برجام عزم و اراده قاطع دارد و از تعلل طرف مقابل ناراحت است. این قابل قبول نیست که ما به تمام تعهدات برجام عمل کنیم اما در طرف مقابل، با خروج یک کشور باقی اعضا مستاصل شوند و توان اجرای برجام را نداشته باشند و فقط به ما وعده دهند. ما نمی توانیم در مقابل این وعده ها منفعل باشیم؛ چراکه نه تنها تاکنون هیچ کدام از مشکلات ما حل نشده است بلکه هر روز رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی جدید برای سخت تر کردن شرایط صادر می کند.

بایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام است؛ به طوری که نماینده های آمریکا در مذاکرات برجام را در وزارت خارجه و سازمان سیا منصوب کرده است. رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه تلاش می کند رضایت اسرائیل و عربستان را داشته باشد و با چین و روسیه دچار مشکل نشود، می خواهد سنگرهایی فتح شده توسط رئیس جمهور قبلی را حفظ کند تا تندروهای داخلی برای دولتش مشکلی ایجاد نکنند. بر این اساس معتقدم مصوبه مجلس فرصتی برای طرف مقابل ایجاد می کند تا زودتر تصمیم بگیرد.

کاندیداهای نظامی با توصیه هیچ سازمان نظامی وارد صحنه نشده اند

آقای دهقان! چرا حضور نظامی ها به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری آینده پررنگ تر از دوره های گذشته است؟

این تصور که نظامی‌ها تصمیم گرفته اند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا داشته باشند اشتباه است. هیچ کدام از نظامی هایی که تاکنون نامزدی خود را اعلام کرده اند یا احتمال حضور آنها در انتخابات وجود دارد نه فقط به توصیه هیچ سازمان نظامی وارد صحنه نشده اند بلکه تاکنون با یکدیگر هم هیچ گونه مذاکره ای نداشته اند.

به عنوان فردی غیرنظامی کاندیدا شده ام /به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارم

اگرچه در تمام زمانِ خدمت لباس نظامی بر تن داشتم و در برهه ای هم فرمانده نظامی بودم اما بیش از نیمی از خدمات من در زمینه غیرنظامی بوده است؛ هشت سال در دولت آقای خاتمی به عنوان قائم مقام وزیر و رئیس بنیاد شهید فعالیت کردم.در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز  به مدت پنج سال حضورم در بنیاد شهید ادامه یافت. همچنین در دولت یازدهم چهار سال به عنوان وزیر خدمت کردم. بر این اساس کاملاً روشن است که به‌عنوان فردی غیرنظامی نامزد شده ام و ایمان دارم به عنوان کاندیدای مستقل که به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارد می توانم به مردم خدمت کنم و با حضورم در این جایگاه پایانی بر دعواهای جریان های سیاسی باشم.

اما تعداد کاندیداهای نظامی‌ در این دوره اصلا قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست. پیش از این یک بار آقای قالیباف، یک بار آقای رضایی و یک بار هم آقای شمخانی وارد عرصه انتخابات شدند.

آقای لاریجانی را فراموش کردید!

کسی آقای لاریجانی را نظامی نمی داند!

آقای لاریجانی تا سال ۷۲ سپاهی بود. وی قائم مقام رئیس ستاد مشترک سپاه بود. پس او هم نظامی محسوب می شود. البته اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم، همه انقلابی‌ها در ایران نظامی‌ هستند.

یک رئیس جمهور باید تخریب رقبا را متوقف کند، مردم را ببیند و بشنود

 آیا شما هم اعتقاد دارید که رئیس جمهور نظامی به دلیل اصطکاک کمتر با لایه‌های مختلف قدرت عملکرد بهتری دارد؟ 

این پیش‌فرض درست نیست؛ چون هر فردی که با رأی مردم، رئیس جمهور می شود جایگاهش در ساختار قدرت روشن است. مشکل ناآگاهی فردِ منتخب از اختیارات رئیس جمهور و عملکرد نامتناسب با شأن این جایگاه است. در چنین حالتی ناله ها و دعواها شروع می شود. پس ممکن است حتی رئیس جمهوری با سابقه نظامی هم دچار این معضل شود.

در حقیقت رئیس جمهور باید هوشمندانه واقعیت‌های موجود کشور را بپذیرد و متناسب با آنها تصمیم بگیرد و عمل کند. او باید تخریب رقبا را متوقف کند. مردم را ببیند، بشنود و به رسمیت بشناسد تا مردم احساس کنند که رئیس جمهور از آنها و برای آنهاست. در این صورت است که فاصله ایجاد شده بین دولت و مردم حذف خواهد شد.

سبد رأی من مردم هستند نه اصولگرایان یا اصلاح طلبان
 شما برای سبد رأی تان به اصولگرایان دل بسته اید یا به اصلاح‌طلبان، یا به هر دو؟

به مردم.

نمی خواهم نماینده هیچ جریان سیاسی باشم

 پس شما اصلاً جناح‌های سیاسی را به رسمیت نمی شناسید؟

در واقع نمی خواهم نماینده هیچ جریان یا گروه سیاسی باشم.

زیر بار سهم خواهی هیچ کسی نمی روم

یعنی با حمایت اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان از حضورتان در انتخابات مخالف هستید؟

من خواهان حمایت بدون قید و شرط گروه های سیاسی هستم و حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را زمانی می پذیریم که لباس حزبی را در آوردند و از منافع گروهی خود چشم بپوشند؛ چراکه زیر بار سهم‌خواهی هیچ کس نمی روم.

در دولت من هیچ جریان سیاسی، سهم از پیش تعیین شده ندارد

در این صورت جریان های سیاسی برای شما موانع و مزاحمت هایی ایجاد خواهند کرد.

زمان آن رسیده است که بر تمامیت‌خواهی دو جناح سیاسی نقطه پایان بگذاریم. در دولت من هیچ جریان سیاسی سهمی از پیش تعیین شده ندارد و افراد بر اساس شایستگی شان انتخاب خواهند شد.

باید دید حضور ظریف در دولت من کارآیی دارد یا نه

بر این اساس اگر شما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، آیا آقای ظریف می تواند کاندید وزیر خارجه دولت شما باشد؟

آقای ظریف را دیپلماتی توانمند، سالم و در چارچوب نظام می دانم اما انتخاب وی برای این پست بستگی به شرایط دارد. در واقع باید دید گزینه ها در شرایط خاص کارآیی دارند یا خیر.  متاسفانه برخی گمان می کنند اگر افراد محبوب را به عنوان وزرای آینده خود اعلام کنند پایگاه رأی بالایی میان مردم خواهند داشت اما من معتقدم این نوعی فریب‌کاری است.

آقای دهقان! مقام معظم رهبری بر جوان بودن دولت آینده تاکید کرده اند اگر رئیس جمهور شوید میانگین سنی کابینه شما چند سال خواهد بود؟

۴۵ سال.

سن وزرایم ۳۵ سال به بالا است

یعنی وزیر با سن کمتر از ۴۵ سال هم خواهید داشت؟

بله، سن وزرا ۳۵ سال به بالا خواهد بود.

 آیا این باعث ایجاد اختلاف گروه‌های سیاسی با شما نخواهد شد؟

قرار نیست افرادی که از ابتدای پیروزی انقلاب صاحب جایگاه و مسئولیت بوده اند همیشه بر سر کار بمانند؛ چراکه ادامه مدیریت مسئولان فعلی نتیجه ای بهتر از وضعیت کنونی نخواهد داشت. ایرانِ امروز نیاز به مدیران جوان و با انگیزه دارد.

مخالف مذاکره با آمریکا نیستم

آقای دهقان! آیا شما مخالف مذاکره با آمریکا هستید؟

نه! ما اکنون هم در حال مذاکره با آنها هستیم البته فقط از طریق میکروفون، دوربین و در روزنامه ها مواضع خود را به یکدیگر اعلام می کنیم.

از نظر شما برجام ناکام بود؟

چند ایراد در این زمینه وجود داشت؛ نخست اینکه دولت همه امید خود را منوط به این توافق کرد و تمام سرمایه خود را در سبد برجام گذاشت به طوری که حتی یک درصد هم احتمال نمی داد نتیجه دلخواه از این توافق حاصل نشود.
دوم این‌که دولت با اعلام برخی موضوعات مانند خالی بودن خزانه و وابسته بودن آب مصرفی مردم به مذاکرات، به طرف مقابل این سیگنال را مخابره کرد که ایران شدیداً به این توافق نیاز دارد. از سوی دیگر دولت توقع جامعه را از دستاوردهای برجام به اشتباه بالا برد به طوری که مردم گمان می کردند پس از امضای توافق نامه همه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور حل می شود که این اتفاق نیافتد.

برخی جریان ها، برجام را به عامل تضاد و تعارض تبدیل کردند
و در نهایت علی رغم اینکه رقابت‌ جریان های سیاسی داخلی نباید بر منافع ملی تاثیرگذار باشد اما متاسفانه شاهد بودیم این جریان ها برجام را به عامل تضاد و تعارض داخلی تبدیل کردند. در واقع منفعت ملی فدای دعواهای سیاسی شد. در حالی که می شد با همبستگی فضایی ایجاد کرد تا پیروزی حاصل شده پیروی همگان باشد نه یک گروه یا جریان سیاسی خاص.

اولویت شما برای بازگشت آرامش به زندگی مردم چیست؟

مقابله با گرانی، بهبود معیشت مردم و اشتغال زایی نخستین اولویت‌های کاری در این زمینه است.

مبارزه با فساد باعث حس امنیت در بخش خصوصی می شود

برنامه شما برای بخش خصوصی چیست؟

معتقد هستم که بخش خصوصی باید موتور پیشران توسعه و تولید ملی باشد به همین دلیل دولت باید بخش خصوصی سالم را تقویت کند و موانع پیشروی آن را رفع کند. در حقیقت باید با مدیریت واردات بی‌رویه، جلوگیری از خام‌فروشی و اصلاح قوانین ضدتولید مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند؛ چراکه تنها با تقویت تولید داخلی می‌توان اقتصاد کشور را بهبود بخشید و با تحریم ها مقابله کرد.

 آیا مبارزه با مفاسد اقتصادی موجب احساس ناامنی در بخش خصوصی نمی شود؟

برعکس‌ بخش خصوصی الان احساس ناامنی می‌کند اما در صورت مبارزه قاطعانه و نه نمایشی با فسادهای اقتصادی این بخش احساس امنیت خواهد کرد. دو عامل به فعالان اقتصادی و حتی سیاسی، اجتماعی امنیت می‌دهد: ثبات سیاستی و ثبات سیاسی.

تسخیر سفارت آمریکا در آن زمان کار درستی بود 

برخی معتقد هستند اگر دانشجویان، سفارت آمریکا را تسخیر نمی کردند کشور دچار مشکلات امروز نمی شد. آیا شما همچنان به درستی آن اقدام معتقد هستید؟

بزرگترین مشکلی که نخبگان و جریان روشنفکری کشور دارند این است که همیشه پدیده‌های دوران گذشته را با واقعیت‌های امروز تحلیل می‌کنند. معتقدم که اشغال سفارت آمریکا که باهدف بازگرداندن و محاکمه شاه انجام شد در آن زمان کار درستی بود؛ چرا که اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا نشان دهند حضور استعمارگرانه این کشور در ایران بود. در حقیقت این اسناد حقانیت انقلاب اسلامی و محکومیت تجاوزات آمریکا را ثابت کرد. البته آن اقدام در وضعیت کنونی توجیه ندارد؛چون نه بازیگران صحنه سیاسی و نه شرایط دو کشور هیچ شباهتی با روزهای نخست پیروزی انقلاب ندارد.

تصور اینکه اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی شد، روابط دو کشوربهتر از الان بود، کاملاً اشتباه است؛ چراکه دو کشور با یکدیگر تضاد ایدئولوژیک دارند؛ به طوری که تصمیمات آمریکایی ها در قابل ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب سیاسی نبوده بلکه کاملاً ایدئولوژیک بوده است؛ به طور نمونه می توان به کودتا آمریکا علیه مصدق اشاره کرد. بر همین اساس حتی اگر تسخیر لانه جاسوسی رخ نمی داد، آنها باز هم برای سرکوب نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می کردند.

آقای دهقان! رئیس جمهوری با سابقه نظامی گری برنامه ای برای افزایش فیلترینگ فضای مجازی و کنترل رسانه ها خواهد داشت؟مثلا یک رئیس جمهور نظامی فضای مجازی را فردا صبح فیلتر خواهد کرد، مطبوعات را کنترل خواهد کرد و…؟

دلیلی برای این کار وجود ندارد! بیان شدن چنین موضوعاتی تنها با هدف ایجاد ترس در جامعه علیه افرادی مطرح می شود که تمام عمر خود را صرف حفاظت از جان و مال مردم کرده اند. رئیس جمهور هم  با هر سابقه ای یک شهروند است و همراه خانواده اش در همین جامعه زندگی می کند.

دنیای امروز را نمی توان بدون فضای مجازی تصور کرد

سردرگمی مسئولان در مواجهه با تکنولوژی مربوط به امروز نیست. در گذشته هم با ورود روزنامه، رادیو و تلویزیون حاکمان وقت دچار تعارض می شدند و گاهی احکامی صادر می کردند که عقلانی نبود. امروز هم وضعیت تغییری نکرده است با ورود هر تکنولوژی جدید بخصوص در زمینه ارتباطات شاهد تصمیمات اشتباه از سوی مسئولان هستیم. متاسفانه ما به دلیل ناتوانی در مدیریت آثار منفی یک فناوری سعی می کنیم مزایای آن را با ایجاد محدودیت انکار کنیم.
امروز نمی توان دنیا را بدون فضای مجازی تصور کرد. در واقع فضای مجازی بخشی از زندگی واقعی شده است و بخش زیادی از ارتباطات در این فضا جریان دارد.

شما در فضای مجازی فعالیت دارید؟

به اندازه ای که نیاز باشد.

پس با اتفاقات فضای مجازی آشنا هستید؟

بله.

چقدر واقعیت جامعه را از طریق بولتن های خبری پیگیری می کنید؟

عادت به خواندن بولتن های خبری ندارم.

گاهی برای خرید در صف می ایستم/مردم فریب رفتارهای پوپولیستی را نمی خورند

 آیا اخیراً در صف خرید ایستاده اید؟

بله، گاهی برای خرید در صف هم ایستاده ام اما نه برای نمایش به مردم؛ من هم خرید خانه را به همراه همسرم انجام می‌دهم یا در صورت نیاز قیمت ها را از ایشان می پرسم. بنابراین از نزدیک در جریان وضعیت مردم هستم.

آشنایی با مشکلات مردم با رفتارهای پوپولیستی فرق دارد البته مردم هم دیگر فریب این نوع بازی ها را نمی خورند.

برنامه هایی که قرار است در جریان تبلیغات انتخاباتی به مردم اعلام کنید بر چه اساس تدوین شده است؟

از زمانی که کاندیداتوری خود را اعلام کردم و حتی قبل از آن، با هدف آشنایی با مشکلات و موانع بخش تولید تقریبا با همه اصناف دیدار داشته ام و از کارگاه ها و کارخانه های متعددی بازدید کرده ام. همچنین در حوزه جامعه‌شناسی، اقتصاد و روابط بین‌الملل با متخصصان و نخبگان دانشگاهی به صورت دوره ای نشست هایی داشته ام. بنابراین برنامه من برای اداره کشور بر اساس واقعیت های جامعه است و راه حل های علمی و عملی برای حل مشکلات اندیشیده شده است.

آیا با افراد سیاسی هم دیدار داشته اید؟

با آنها کمتر دیدار کرده ام.

در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد و دعوای جناحی ممنوع است

چند سالی است که ادبیات سیاسی کشور دچار بی اخلاقی شده است اگر رئیس جمهور شوید برای اصلاح این فضا چه برنامه ای دارید؟

قطعاً در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد ممنوع خواهد بود و تهیه زونکن‌های اتهامی علیه افراد متوقف خواهد شد. مدیران ما باید برگردند به دوران ابتدایی انقلاب، زمانی که جناح راست و چپ ذیل آرمان های انقلاب عمل می کرد، هیچ دعوای جناحی نبود و حل مشکلات مردم در اولویت قرار داشت.

آقای دهقان! آیا از نیروهای سپاه به عنوان وزیر استفاده خواهید کرد؟

انتخاب وزیران و مدیران در دولت من بر اساس شایستگی خواهد بود نه تعلقات سازمانی.

پس اولویت شما استفاده از نظامیان نیست؟

معتقد هستم نه تنها وزرا و معاونان آنها بلکه مدیران هر سازمان و نهادی باید از درون همان سیستم انتخاب شوند؛ چراکه تحمیل کردن افراد بیرونی به سیستم موجب مأیوس شدن نیروهای آن سازمان می‌شود و قطعاً در چنین حالتی بهره وری کاهش خواهد یافت. در واقع اگر قرار باشد از میان یک مدیر ممتاز بیرون سازمان و یک مدیر خوب درون سازمان انتخاب کنم حتماً آن مدیر خوب را انتخاب می کنم؛ چراکه اعتماد به افراد درون هر سازمان موجب تزریق امید به کل سیستم و ایجاد پویایی و پیشرفت می شود.

مسئولان نالیدن از وضعیت موجود را متوقف کنند

آقای دهقان! چگونه می توان به مردم امید داد؟ موضوعی که رهبری هم بر آن تاکید دارند.

نخست ما مسئولان باید نالیدن از وضعیت موجود را متوقف کنیم چون با این کار فقط انرژی منفی به جامعه القاء می‌کنیم. سپس گوش شنوای مردم باشیم و اجازه دهیم مردم حرف بزنند.

یکی از نگرانی‌های انتخابات ۱۴۰۰ درصد مشارکت مردم است. نامزدهای این دوره چگونه می توانند به افزایش مشارکت کمک کنند؟

در دوره های گذشته کاندیداها برای جمع کردن رأی، از نظام هزینه کردند به عبارتی دیگر سعی می کردند با محکوم کردن گذشته نظام خود را ضد وضع موجود نشان دهند اما من در این مسیر گام بر نمی دارم. متاسفانه برخی افراد زمانی که وارد فضای انتخابات می شوند از تراکم ناکامی ها زیر پوست شهر سوءاستفاده می کنند. در واقع آنها برای مجاب کردن مردم به رای دادن، وعده های غیرقابل اجرا می دهند و درنهایت با فعال کردن گسل ها اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موجب خشم مردم و ایجاد بحران در کشور می شوند که یکی از نتایج این وضعیت مایوس شدن مردم از حضور در پای صندوق های رای است.

به دنبال ژست نیستم
 آیا حضور شما در دولت های آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی نوعی ژست سیاسی است به این معنی که می توانید با همه جریان های سیاسی همکاری کنید؟

من به دنبال ژست نیستم بلکه معتقدم هر فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود نماینده این نظام و مردم است و بنابراین باید فارغ از اعتقادات و وابستگی های جناحی به دولت منتخب کمک کرد.

Share