روحانی در جلسه هیات دولت:

نظر مردم در کارهای مهم را اصل بدانیم | پیروزی دور نیست و نزدیک است

رییس جمهوری با تاکیدبر اینکه باید نظر مردم را در کارهای مهم اصل بدانیم، گفت: هر کجا نظام و مردم یک راه را انتخاب کردند، پیروز شدند و هر کجا خدای ناکرده فاصله‌ای بین نظر مردم، نظام و مسئولین ایجاد شد همه ضرر کردند و همه شکست خوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات وزیران با تبریک بعثت پیامبر گرامی اسلام گفت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام آمد تا با خرافات و جهل مبارزه کند، در برابر عادات غلط و ناروا بایستد و آنها را کنار بزند و ارزش‌های واقعی را در جامعه انسانی مستقر کند.

وی اضافه کرد: شاید امروز فهم برخی از مسائل دوران جاهلیت برای ما سخت باشد، در دوران جاهلیت علم و علم‌آموزی و مکتب رفتن ننگ بود و اگر کسی بلد بود که بنویسد و کتابت کند، ننگ بود و معنی آن این بود که انسان فقیری است. افراد پولدار و اشراف یک نفر را در کنار خودشان صدا می‌زدند و آنها می‌نوشتند نه اینکه آنها چیزی بنویسند.

روحانی عنوان کرد: کتابت، علم و دانش و دانش آموختن در دوران جاهلیت ننگ بود و چقدر کار سختی است که یک عادت غلط را به نقطه مقابل تبدیل کنیم و کتاب آسمانی که امشب نازل شد که با قرائت و خواندن آغاز می‌شود و با علم و قلم سخن گفته می‌شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: کتابت، علم و دانش آموختن در دوران جاهلیت ننگ بود و تبدیل عادت غلط به نقطه مقابل کار بسیار دشواری است. کتاب آسمانی که امشب نازل شد با خواندن و کتابت، علم و قلم شروع می شود.«اقرا بسم ربک الذی خلق» اولین پیام این پیامبر از جانب خداوند برای مردم علم، خواندن و قلم بود.

روحانی با تاکید بر اینکه همه ما باید به این اصل توجه کنیم که اساس اسلام بر مبانی این ارزش های بلند بنیان گذاری شده است؛ تصریح کرد: پیغمبر با خرافه، با جهل، با زن ستیزی مبارزه کرد. در آن دوران زن فقط یک کالای ناچیز در میان آنها بود اگر کسی فرزند دختری پیدا می کرد؛ آن را ننگ می‌دانست و صورتش از عصبانیت و ناراحتی سیاه می‌شد که چرا دختر دار شده است. زن ستیزی به عنوان یک کار مهم در میان طایفه و مردم آن زمان بود؛ جنگ به عنوان یک افتخار غارت یک امتیاز و ارزش بود. قبیله ای که می توانست قبیله دیگر را غارت کند و اموالش را ببرد به آن افتخار می‌کرد و درباره آن شعر می سرود.

 روحانی خاطرنشان کرد: پیغمبر می‌خواهد جامعه ای را که همه افتخار آن به شمشیر و شعر جاهلی بود به جامعه ای که علم، دانش و همه ارزشهای اخلاقی وجود داشته باشد، برگرداند. شاید برای ما تعجب برانگیز باشد که در آن دوران نظافت، دست و صورت شستن و لباس تمیز ننگ بود و لباس باید روی زمین کشیده شده و خاکی شود، بزرگان و اشراف این‌گونه زندگی می‌کردند.

وی ادامه داد: «النظافه و من الایمان» که اکنون برای ما کلام ساده‌ای است آن موقع برای آنها از عجیب بود که این چه پیغمبر و ایمانی است که از پاکیزگی و بهداشت و نظافت سخن می‌گوید و تاکید می کند اگر سخت نبود بر شما مسواک را واجب می کردم.

رییس دولت دوازدهم افزود: لباس گران قیمت ارزش ندارد اما لباس تمیز ارشمند است؛ این‌ها معیار هایی بود که پیامبر در جامعه آن روزها آورد. جوان در جامعه آن روز ها ارزش نداشت و به معنای فرمانبر و خدمتگزار تلقی می‌شد، در امور مهم کشور دخالت نمی‌کرد و حتی حق نداشت سخن بگوید و مدیریت به عهده بگیرد. اما پیغمبر(ص) جوانی به نام اسامه را به عنوان فرمانده یک لشکر انتخاب کرد، جوانان را مقام و منزلت داد و جایگاه آنها را بلند کرد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در آن زمان نژاد ستیزی و دنبال نژاد عرب و غیر عرب بودن وجود داشت که از سوی پیغمبر زدوده و از بین برده شد و جامعه ای درست شد که امن و امان بود و بر مبنای احترام به پیمان تشکیل شده بود. پیامبر با همه قبائل پیمان امنیت بست و هیچ‌گاه پیمان خود را نشکست مگر این که طرف مقابل شکسته شده باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: پیامبر شکستن هیچ پیمانی را آغاز نکرد. خدا به پیامبری با چنین عظمت می فرماید که پیامبر بال فروتنی و تواضع را بگستران در برابر این مردمی که به اسلام و راه تو او ایمان آورده اند و اگر زمانی خطا کردند بگو من از عمل شما بیزاریم.

رییس جمهوری ادامه داد: قرآن به این پیامبر می گوید در همه امور دنیا با مردمت مشورت کن، آن ها را فرابخوان، با آن ها سخن بگو و مشورت کنن. اگر اکثریت قاطع مردم در امور دنیوی چیزی می‌گفتند ایشان به آرای مردم احترام می‌گذاشت و اگر با نظر او مخالف بودند در اداره و مدیریت کشور از مشورت مردم استفاده می کرد.

وی افزود: با همه این کارهای عظیم و بزرگی که پیامبرانجام داد می فرماید من آمده ام اخلاق نیکو را تکمیل کنم. با یکدیگر مودبانه حرف بزنیم به هم احترام بگذاریم، با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم در جامعه اسلامی همدیگر را برادر بدانیم، همسایه را احترام کنیم. حضرت علی (ع) فرمود پیامبر به قدری درباره همسایه سفارش کرد که ما تصور کردیم می‌خواهد سهم ارث به همسایه بگذارد. احترام به همسایه، رفتار مسالمت آمیز با یکدیگر، اخلاق نیکو داشتن، از تاکیدات پیامبر بود.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما روزی به نقطه نهایی می‌رسد که اخلاق جامعه ما اخلاق پیامبری و اصحاب پیامبر باشد؛ گفت: تا زمانی که فحش اهانت، تهمت، تکه پرانی، ستم به زندگی مردم، و بردن آبرو و حیثیت مردم وجود دارد؛ ما هنوز در پله‌های اولین راه هستیم هنوز از خم ها؛ خم اول را هم طی نکرده ایم. انقلاب اسلامی برای این نبود که ما فقط شعار دهیم که چنینیم و چنانیم. انقلاب اسلامی برای اخلاق آمد، برای این آمد که باهم برادر باشیم و همدیگر را یاری کنیم به هم دیگر از سوء ظن نداشته باشیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر بعثت را به عنوان عظیم ترین حادثه در طول تاریخ می دانیم، این بعثت امروز باید ما را مبعوث کند، ما را برانگیزد روح ما را برانگیزد. همانگونه که آن پیامبر بزرگ، آن مرد خدا مبعوث شد و جامعه را مبعوث کرد و جامعه را به حرکت در آورد. شما دیدید در جامعه مدینه چه شد روزی رسید که تمام مردم هم انصار و مهاجر با هم عقد اخوت و برادری بستند هر نفر از انصار در خانه خود و زندگی خود مهاجر و شریک کرد. اگر ما بعثت پیامبر را به تعبیر امام به عنوان بزرگترین روز تاریخ و حادثه بعثت را عظیم‌ترین حادثه در تاریخ می‌دانیم این بعثت باید ما را مبعوث کند و روح ما را برانگیزد همانطور که پیامبر بزرگ و مرد خدا مبعوث شد و جامعه را به حرکت در آورد .

روحانی اضافه کرد: امروز هم درد جامعه و مشکلات جامعه ما با نگاه به غار حرا و بعثت پیامبر قابل حل است و نه با نگاه غربی و نه نگاه شرقی و نگاهی که از جانب پیامبر بود می‌تواند ما را متحول و یکپارچه کند.

وی تصریح کرد: در کارهای مهم نظر مردم را اصل بدانیم همانطور که پیغمبر نظر مردم را اصل می‌دانست حتی جایی که نظرش چیز دیگری بود وقتی همه مردم در امور دنیوی و زندگی مردم،چیزی می‌گفتند، نظر آنها را بر نظر شخص خودش مقدم می دانست. این مشورتی که خداوند به پیغمبر امر کرد امروز برای ما هم هست و ما هم بر همان مبنا باید حرکت کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی بود که خود را به عنوان خادم مردم دانست و اداره کشور را از آن مردم دانست و انتخابات را راه اصلی برای مدیریت کشور پذیرفت و با انتخاب مردم به کسی که منتخب می‌شود به نظر او و نظر جمع و نظر مردم احترام گذاشت، آن وقت به راحتی می‌توانیم از همه مشکلات و پیچ و خم هایی که امروز پیش روی ما هست، عبور کنیم.

روحانی گفت: هرجا مردم با نظام بودند و هر جا نظام در خدمت مردم بود هر کجا نظام و مردم یک راه را انتخاب کردند، پیروز شدند و هر کجا خدای ناکرده فاصله‌ای بین نظر مردم و نظام و مسئولین ایجاد شد همه ضرر کردند و همه شکست خوردند.

وی اظهار کرد: امروز یک روز تاریخی برای کشور ماست و روزی است که سه سال جنگ اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. امروز اگر متحد و یک زبان باشیم و یکصدا و در کنار هم باشیم، می‌توانیم پیروزی را به زودی لمس کنیم و پیروزی دور نیست.

رییس جمهوری اظهار کرد: پیروزی دور نیست و نزدیک است. طراحان شکست ایران و شکست نظام و کسانی که می خواستند ملت بزرگ ایران را به زانو درآورند امروز به صراحت به شکست خود اعتراف می‌کنند و می گویند آن راه به نتیجه معکوس رسیده است این را به صراحت بیان می کند این یعنی پیروزی ملت ایران.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امروز حاکمان جدید منتخبان از طرف مردم می‌گویند راه ۴ سال قبل غلط و اشتباه بوده بنابراین ملت ایران به بزرگترین موفقیت و برتری تاریخی دست یافته است. ما موفق شدیم و روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم حتماً سپیده نزدیک است.

روحانی گفت: اگر ما با وحدت و اتحاد راه خودمان را ادامه دهیم به پیروزی نهایی می رسیم ولی اگر خدای ناکرده ما به نظر مردم توجه نکردیم و به فکر مردم احترام نگذاشتیم و در برابر خواست مردم تواضع نکردیم و اگر بال فروتنی را در برابر مردم پهن کردیم پیروزیاز آن ما نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به فکر این باشیم که انتخابات چه خواهد شد و منافع مردم را کنار بگذاریم خواست مردم را کنار بگذاریم و آن انتخاباتی هم که می‌خواهیم نمی‌رسیم این مردم آگاه‌تر از این حرف‌ها هستند که ما بخواهیم مردم را از جاده اصلی و درست به سمت راست یا چپ منحرف بکنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: افراد و گروه‌هایی که این چنین باشند هستند. اکثریت قاطع مردم راه و مسیرشان مشخص است و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با صراحت بیان کرد که اگر آنها به اجرای پیمان برگردند، ما هم برمی‌گردیم و به صراحت گفتند اگر آنها در برابر قانون تسلیم شوند ما یک ساعت ادامه تحریم را جایز نمی‌شماریم.

روحانی تصریح کرد: تحریم باید شکسته شود. تحریم ظلم بر مردم است و این ظلم باید برداشته شود.

Share