پژوهشگر حوزه سیاسی بیان کرد:

 روحانی می‌توانست جلوی شوک افزایش قیمت بنزین را بگیرد | او چهارماه بعد به وزرا وقت می‌دهد!

پژوهشگر حوزه سیاسی گفت: ‌رئیس‌جمهور یک شخصیت اجرایی است و نباید به‌دلیل کرونا فعالیت‌ها و تحرکات خود را به صفر برساند، اما او ارتباطات خود را به حداقل رساند که این ضایعه‌ای برای جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر حوزه سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

افراد ازخودراضی نمره بسیار خوبی به خود می‌دهند!

– (در رابطه با این موضوع که روحانی روز گذشته تاکید کرد مدیریت ما در بحث کرونا باید وارد کتاب‌ها شود باید بگویم) افراد ازخودراضی وقتی در مقام ارزیابی خود برمی‌آیند، نمره بسیار خوبی به خود می‌دهند و درواقع ما دچار نوعی خودتشویقی هستیم.

– خودتشویقی یکی از مسائلی است که در آن افراد کمتر به افکار عمومی و منتقدان دلسوز توجه می‌کنند و خود در مقام ارزیابی خود برمی‌آیند، درحالی‌که باید اجازه دهند منتقدان دلسوز این نقدها را انجام دهند.

حامیان رئیس‌جمهور هم خواستار استعفای وی بودند!

– خوشبختانه این دولت نیز همانند دولت‌های دیگر مورد حمایت جدی نظام قرار داشته و برخی از منتقدان تندرو عمدتا با تذکر رهبری مواجه بودند.

– در غیر این‌صورت دولت نمی‌توانست با این وضعیت به حیات خود ادامه دهد. در برخی موارد حتی حامیان رئیس‌جمهور هم خواستار استعفای وی بودند.

روحانی فقط یک یا دوبار با مخالفان منصف جلسه داشت

– روحانی فقط یک یا دوبار با مخالفان منصف جلسه داشت که آن‌هم به‌نوعی برای پاک کردن برخوردهای بسیار زشت گذشته با منتقدان خود بود.

– درواقع ‌روحانی برای از بین بردن آثار آنها، ملاقات‌هایی با برخی عناصر منصف داشت که به‌هیچ‌وجه ادامه پیدا نکرد؛ چراکه گویا آن جلسات برای او خوشایند نبود.

تداوم ریاست روحانی به‌دلیل مصالح کشور است نه رضایت مردم

– روحانی باید بداند اگر همچنان در این جایگاه قرار دارد، نه به‌دلیل این است که آحاد جامعه از عملکرد وی راضی هستند، بلکه مصالح کشور حکم می‌کند که دولت تقویت، پشتیبانی و هدایت شود.

– رهبری همواره بر این امر تاکید کرده‌اند در شرایطی که دشمن تمام سعی و تلاش خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به‌کار گرفته است، درست نیست که ما حتی اگر حق با ما باشد، در مقام تضعیف دولت بربیاییم و باید در مسیر تقویت دولت حرکت کنیم.

 روحانی می‌توانست جلوی شوک افزایش قیمت بنزین را بگیرد

– در زمان اعلام افزایش قیمت بنزین روحانی باید‌ یک کار فوق‌العاده انجام می‌داد و اقدامات پیشینی وزارت نفت را به‌صورت مبسوط و چندین‌باره مورد مطالعه قرار داده و پیگیری می‌کرد، اما این کارها صورت نگرفت.

– نکته مهم‌تر واکنش خود ‌او و شانه خالی کردن از مسئولیت این تصمیم حساس بود که گفته شد من اطلاع نداشتم و از این‌رو چنین برخوردی تبدیل به طنز در جامعه شد که‌ روحانی هم صبح جمعه از این مساله مطلع شده است؛ این مواضع نشان از این داشت که ‌روحانی کار چندانی در این زمینه انجام نداده است.

– ‌روحانی می‌توانست جلوی این شوک را بگیرد و همزمان با افزایش قیمت تدابیر خود را برای همه مردم اعلام کند تا هیچ قشری در جامعه احساس نگرانی و وحشت از یک تصمیم آنی نداشته باشد.

رئیس‌جمهور چهارماه بعد به وزرا وقت می‌دهد!

– رئیس‌جمهور با برگزاری جلسات با وزرا به سهولت می‌تواند بفهمد به‌طور مثال فلان بخش چه مشکلی دارد یا مثلا مطلع شدن از آمار نهاده‌های دامی و خوراک دام و طیور برای رئیس‌جمهور ساده است تا بتواند از این طریق مشکل بین وزارتخانه‌های مربوطه و بانک مرکزی را حل کند.

– متاسفانه وقتی وزرا از ریاست‌جمهوری فرصتی برای حل‌وفصل این مشکلات می‌خواهند، رئیس‌جمهور چهارماه بعد به آنها وقت می‌دهد.

– یکی از معضلات اصلی موضع بالا به پایین رئیس‌جمهور حتی نسبت‌به وزرای خود است.

 رئیس‌جمهور باید با تدابیر خود مشکلات ارز را دور می‌زد

– وقتی دشمن سعی می‌کند با مساله ارز کار کرده و ایجاد مشکل کند، باید تدابیر رئیس‌جمهور این مشکلات را دور بزند یا زمانی که درباره قیمت مرغ مشکل ایجاد می‌شود، دولت می‌گوید ما ارز لازم را تخصیص دادیم، اما وقتی به‌صورت تخصصی مساله را پیگیری می‌کنید متوجه می‌شوید این تدبیر دیرهنگام اتخاذ شده و ارز دیر تخصیص داده شده است.

– اگر به‌موقع چنین تصمیمی اتخاذ می‌شد، این مشکلات بروز نمی‌کرد که سپس به‌صورت عاجل بخواهند تصمیماتی در این زمینه اتخاذ کنند.

صفر شدن ارتباطات رئیس‌جمهور به‌دلیل کرونا ضایعه‌ای برای جامعه است

-‌ روحانی فردی نیست که زحمت و سختی فوق‌العاده به خود بدهد و فردی با تفکری است که این تفکر در یک جریان فکری در کشور به‌صورت محسوس دیده می‌شود که حاضر نیستند خود را به سختی بیندازند یا ایثار کنند.

– رئیس‌جمهور یک شخصیت اجرایی است و نباید به‌دلیل کرونا فعالیت‌ها و تحرکات خود را به صفر برساند، اما او ارتباطات خود را به حداقل رساند که این ضایعه‌ای برای جامعه است.

روحانی بارها از جنگ اقتصادی گفت، اما هیچ‌گاه به وسط میدان مبارزه نیامد

– روحانی چندین‌بار عنوان کرد ما در یک جنگ هستیم، اما در این حالت، فرمانده جنگ نمی‌گوید من چون تیر می‌خورم به وسط میدان نمی‌آیم، درواقع باید کاستی‌های جبهه نبرد را حل کند.

– متاسفانه‌ روحانی اهل ایثار و فداکاری نبوده و حاضر نیست برای حل مشکلی از خواب، استراحت و مسائل روزمره که بدان عادت کرده، بگذرد.

Share