سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داد:

کمیسیون تلفیق شرایط پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون ایرانی را مشخص کرد+ جزییات

رحیم زارع در نشست خبری از تعیین تکلیف تبصره ۱۴ که مربوط به یارانه‌های نقدی سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بر اساس این تبصره ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که اقشار زیر متوسط جامعه هستند، هر ماه مبلغ ۱۸۳ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی چگونگی پرداخت یارانه نقدی به ۷۸ میلیون ایرانی قید شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را توضیح داد.

رحیم زارع در نشست خبری از تعیین تکلیف تبصره ۱۴ که مربوط به یارانه‌های نقدی سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بر اساس این تبصره ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که اقشار زیر متوسط جامعه هستند، هر ماه مبلغ ۱۸۳ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۳ میلیون نفر هر ماه مبلغ ۱۳۶ هزار تومان و ۲۰ میلیون نفر نیز هر ماه مبلغ ۹۱ هزار تومان از یارانه برخوردار خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه از بین این ۳۵ میلیون نفر ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور هستند، اظهار کرد: علاوه بر ۱۸۳ هزار تومان یارائه اختصاص یافته، ۱۹ هزار میلیارد تومان در اختیار این دو نهاد برای مستمری در نظر گرفته شده است که این مبلغ علاوه بر یارانه خواهد بود. این رقم هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که به ۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این رقم برای پایداری منابع این قشر در نظر گرفته شده است.

زارع در ادامه توضیح داد: به کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق اجازه داده شد حدود ۲ میلیون نفر که تمکن مالی ندارند را تحت پوشش قرار دهد.

نماینده مردم آباده در مجلس خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تعلق گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا برای خرید تبلت، عینک، سمعک و تامین تجهیزات مدارس، هنرستان‌ها و مدارس شبانه روزی در مناطق محروم صرف شود. علاوه بر این مصوب شد ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

زارع در ادامه از مصوبه کمیسیون برای حمایت از زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، ۴۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از خانواده زندانیان، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای حقوق و غذای سربازان، ۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان برای بیمه باربران، خادمان مساجد و مواردی که در این ردیف مشخص شده در نظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره مبلغ مصوب شده برای خرید گندم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در بودجه سال آینده همچنین ۲۲ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و پرداخت یارانه نهاده در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه برای عوامل تولید و خرید تضمینی محصولات بخش کشاورزی مبلغ ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان مصوب شد.

وی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق برای مسکن محرومان و مسکن رزمندگان گفت: مقرر شد برای خرید مسکن محرومان و رزمندگان ۵ هزار میلیارد تومان، امور رفاهی و تغذیه دانشجویان ۹۰۰ میلیارد تومان، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هزار و ۷۰ میلیارد تومان، بیمه تکمیلی درمان ایثارگران ۴ هزار و ۹۰ میلیارد تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تعلق بگیرد.

زارع در پاسخ به سوالی درباره شرایط دریافت یارانه برای افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده یا انصراف دادند، گفت: سال گذشته برای بخشی از جامعه و به ازای هر نفر مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌شد که بر اساس مصوبه کمیسیون مقرر شد در سال آینده تمام افرادی که درآمد متوسط به بالا دارند، افراد متوسط به پایین، آن‌هایی که از گرفتن یارانه انصراف دادند و الان متقاضی یارانه هستند، همچنین افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده، حداقل ۹۱ هزار تومان یارانه تعلق بگیرد.

زارع در پاسخ به این سوال که آیا منابع لازم برای پرداخت یارانه‌ها پیش بینی شده است، گفت: پیشنهاد دولت برای اجرای تبصره ۱۴ حدود ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق این رقم را به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رساند. البته ۷۹ هزار میلیارد تومان آن برای دولت در قالب ۱۴.۵ درصد نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از مبلغ ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تعلق خواهد گرفت.

Share