معاون امور جوانان تاکید کرد؛

فرزندآوری یکی از مولفه‌های خوشبختی است | تلاش کنیم دوره فرزندآوری زوجین کوتاه شود

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان این که موضوع فرزند آوری جزو موضوعات آخر جوانان در زندگی مشترک است، گفت: باید فرهنگ سازی در این خصوص انجام شود که فرزندآوری یکی از مولفه های خوشبخت شدن است و باید تلاش کنیم دوره فرزندآوری زوجین خیلی کوتاه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با حضور در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه شبکه دو سیما که با موضوع کاهش فرزند آوری پخش شد، با اشاره به کاهش فرزند آوری در کشور‌های اروپایی، گفت: فاجعه کاهش فرزند آوری در ایران جایی رخ داده که اگر این نرخ کاهش در اروپا یک قرن زمان برده است، در ایران کمتر از ۳۰ سال اتفاق افتاده و با یک شیب منفی تندی صورت گرفته است.

او ادامه داد: اروپایی‌ها برنامه ریزی برای جایگزینی جمعیت داشتند، اما در ایران به دنبال یک سیاست غلط در دهه هفتاد که موجب کاهش جمعیت شد، بعدها که متوجه این اشتباه شدیم تغییر سیاست و فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت حتی مشابه آن سیاست غلط هم انجام نشد.

معاون امور جوانان اظهار کرد: کاهش جمعیتی که شیب منفی آن از سال ۷۵ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، موجب شده که در حال حاضر یک نسل و یک لایه جمعیتی را از دست بدهیم و عملا با این چالش روبرو شده ایم.

او به تاثیرات شیوع کرونا در کاهش فرزند آوری اشاره کرد و ادامه داد: از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، ترس از فرزند آوری برای زوجین به دلیل ترس از حضور در مراکز درمانی به وجود آمده و زوجین زمان فرزند آوری خود را به بعد از کرونا موکول کرده‌اند و نگران این هستیم که این شیب منفی جمعیت به یک بحران جمعیتی تبدیل شود.

او به وام ازدواج اشاره کرد و گفت: با افزایش وام ازدواج مخالف نیستیم اما نگران افزایش تخلفات هستیم که در این خصوص تدوین دستورالعمل وام ازدواج ضروری است.

تندگویان با اشاره به طرح مجلس برای افزایش وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان افزود: با ۱۰۰ میلیون تومان هم مشکلی از جوانان حل نمی‌شود ضمن این که در این طرح با تفکیک سنی که انجام شده باز هم به دهه شصتی‌ها اجحاف می‌شود.

او اظهار کرد: ما پیشنهاد وام تجمیعی به جوانان را ارائه کرده‌ایم و حاضریم به صورت کارشناسی در هر جایی از آن دفاع کنیم که اگر انجام شود مشکلات ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان را حل می‌کند.

معاون امور جوانان همچنین به موضوع مشوق‌های فرزندآوری اشاره کرد و افزود: باید در کشور به سمت تبدیل مشوق‌های مقطعی به مشوق‌های دائمی برویم. به طور مثال می‌توان پدر خانواده را به ازای هر فرزند از قسمتی از مالیات و با تولد چهارمین فرزند که ایدآل یک خانواده است به طور کامل از مالیات معاف کرد یا مشوق‌هایی را در حقوق در نظر گرفت که تا زمانی که فرزند تحت تکفل پدر است از بابت مخارج تحصیل و… آسوده خاطر باشد.

او با تشکر از مجلس دهم برای پیگیری متخلفین قانون تسهیل ازدواج جوانان اظهار کرد: دادگاه متخلفین را مشخص کرده و امیدوارم پیگیری‌ها برای برخورد با متخلفین ادامه پیدا کند.

تندگویان به تحقیقی در خصوص‌عدم تمایل جوانان به ازدواج که امسال توسط ایسپا انجام شده است اشاره کرد و گفت: در این تحقیق پیدا نکردن همسر دلخواه، ترس از ازدواج ناموفق، بی‌اعتمادی به جنس مخالف و مردد بودن در تصمیم گیری چهار دلیل اول جوانان برای ازدواج نکردن است و از مورد چهارم به بعد مشکلات اقتصادی مطرح می‌شود که این نشان می‌دهد با تغییر فرهنگ ها، تعهدپذیری در جوانان کم شده و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کنیم.

تندگویان با بیان این که موضوع فرزند آوری جزو موضوعات آخر جوانان در زندگی مشترک است، ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام شود که فرزندآوری یکی از مولفه‌های خوشبخت شدن است و باید تلاش کنیم دوره فرزندآوری زوجین خیلی کوتاه شود.
او به مشوق‌های ارائه شده و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان توسط این معاونت با استفاده از ظرفیت خیرین ازدواج و تشکل‌های جوانان اشاره کرد و افزود: با تشکیل مجامع استانی و مجمع ملی خیرین ازدواج، مشوق‌ها و جوایزی برای جوانانی که ازدواج آسان دارند ارائه می‌شود و در زمینه فرهنگ‌سازی این موضوع نیز از ظرفیت سمنها استفاده می‌کنیم.

تندگویان اظهار کرد: مشوق‌ها را اعلام کرده‌ایم و خیرین نیز حمایت‌های خود را از قبیل تسهیلات و وام‌ها را در جهت تشویق ازدواج آسان و فرزندآوری انجام می‌دهند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان به پرداخت مشوق‌هایی به خانواده‌های کم بضاعت در راستای موضوع فرزند آوری و با استفاده از ظرفیت خیرین اشاره کرد و گفت: همچنین دوره‌های رایگان مشاوره در خصوص مسائل ازدواج و فرزنداوری هم در راستای کمک به جوانان از طریق مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده نیز در سراسر کشور انجام می‌شود.

Share