استاندار گیلان در جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی؛

سد پلرود برای آبگیری در ماه‌های آتی آماده می‌شود | تقویت نظارت بر آب‌های ورودی از بالادست

استاندار گیلان تقویت نظارت بر آب‌های ورودی از بالادست را یک ضرورت برای کیفیت بخشی به منابع آبی دانست و توسعه مکانیزاسیون فرآیندهای مختلف بخش کشاورزی را گامی موثر در بهینه‌سازی مصرف آب ذکر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که از طریق ارتباط تصویری با حضور نمایندگان دستگاه‌های کشوری برگزار شد، به اقدامات موثر صورت گرفته در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با همت و پیگیری مدیران دستگاه‌های ذیربط اشاره و اظهار کرد: براساس آمارها در سال‌های اخیر، افت محسوسی در آبخوان‌های گیلان و نیز کیفیت نداشته‌ایم اما با افت در سد سفیدرود مواجه‌ایم.

وی به تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز از طریق ایجاد تصفیه خانه اشاره کرد و گفت: مدول دوم تصفیه خانه آب گیلان نیز با شش مترمکعب ظرفیت به زودی وارد مدار می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تقویت نظارت بر آب‌های ورودی از بالادست را یک ضرورت برای کیفیت بخشی به منابع آبی دانست.

وی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های مراکز صنعتی و بیمارستانی به رودخانه‌ها با ایجاد تصفیه خانه را مهم خواند و خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون فرآیندهای مختلف بخش کشاورزی در بهینه‌سازی مصرف آب گامی موثر بوده است.

دکتر زارع با بیان اینکه علیرغم پربارش بودن گیلان، اقدامات فرهنگی برای مدیریت مصرف آب همواره در دستور کار قرار دارد، گفت: اقدامات فرهنگی و اجتماعی با همکاری آموزش و پرورش و رسانه‌ها در تبیین و ترویج فرهنگ مصرف بهینه بسیار اثرگذار بوده و چشم‌انداز مثبت آن را در رفتار مردم شاهد بوده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که در طول برنامه چشم‌انداز توسعه شاهد کاهش ۵۰ میلیون مترمکعبی طی سال‌های آتی باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه پیشگیری از ریزش حدود هفت میلیارد مترمکعب آب به دریا جزء سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نیروست، افزود: سد پلرود شهرستان رودسر با پیشرفت فیزیکی قابل توجه به صورت فعالانه برای آبگیری در ماه‌های آتی آماده می‌شود ضمن آنکه تلاش‌ها برای آماده‌سازی سد دیورش در حال انجام و احداث سدهای لاستیکی نیز برای تأمین آب مورد نیاز مناطق مختلف در دست اجراست.

در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب گیلان گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه کردند.

همچنین نمایندگان وزارت کشور، نیرو، جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ملی در خصوص برنامه‌های سازگاری با کم آبی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

Share