در صحن علنی مجلس؛

دو نماینده گیلان در مجلس؛ یکی مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و دیگری موافق!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را واقعی ندانست و گفت: نباید با ناپایدار کردن درآمدهای دولت در بودجه باعث ایجاد گرانی در کالاهای اساسی شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق، ظلم به مجلس است اگر انتقادی به برخی از مواد بودجه است امکان این وجود دارد که در بررسی جزئیات اصلاح شود اما اگر امروز این لایحه رد شود دولت مجددا با بزک کردن لایحه آن را تقدیم مجلس خواهد کرد.

وی افزود: طرح برخی تئوری ها در خصوص لایحه بودجه و صحبت های شعاری کفایت نمی کند و باید در عمل بگوییم که در این سال هایی که مسئولیت داشتیم و در مجلس در کمیسیون حضور داشته ایم چه اقدامی انجام داده ایم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما معتقدیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادآور است اما ۲.۵ میلیارد دلار آن برای دارو اختصاص داده شده و ۵.۵ میلیارد آن نیز برای ضعفا و کالای اساسی اختصاص داده شده است و اگر انتقادی نیز به آن وجود دارد در جزئیات قابل اصلاح است و در خصوص مشکلات و اعتباراتی که به سایر موضوعات بودجه ای وارد است در جزئیات قابل حل است و شورای نگهبان نیز پذیرفته است که لایحه دولت تغییرات اساسی کند و ما نیز حدود ۱۳ درصد لایحه را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه آیا اقدام کمیسیون تلفیق در شفاف سازی لایحه بودجه اقدامی غلط است که نمایندگان با آن مخالفت می کنند، گفت: بار دیگر اعلام می کنم جهل مصوبات کمیسیون تلفیق ظلم است. دولت ۴ نرخ را برای ارز در بودجه تعیین کرده بود اما کمیسیون تلفیق این ارقام را شفاف کرد و آیا این شفاف سازی کار غلطی است، این نشان دهنده شفافیت و صداقت در مجلس است و باعث انضباط مالی در کشور خواهد شد.

دلخوش اباتری تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹، ۶.۳ درصد پیش بینی شده بود اما در لایحه دولت ۵.۳ درصد و در لایحه ای که از تلفیق خارج شد این رقم به ۸.۲ درصد رسید و این اقدام از سوی کمیسیون تلفیق اقدام قابل تقدیر و توجه است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در کمیسیون تلفیق به آن اشاره شد و یکی از مشکلات اساسی مردم بود موضوع قیر در تبصره یک بود که کمیسیون تلفیق آن را به لایحه بودجه اضافه کرد و در لایحه دولت نبود. همچنین بند «و» را نیز کمیسیون تلفیق شفاف کرد و سهم فقرا و محرومان از بودجه کشور را بیشتر کرد و همه این ها اقداماتی بود که در کمیسیون انجام شد.

کوچکی‌نژاد: عدم شفافیت درآمدهای دولت در بودجه باعث ناپایداری آن می‌شود

جبار کوچکی‌نژاد در صحن علنی در نشست علنی امروز(سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، این لایحه را مهم و حساس دانست و گفت: انتظار داریم مخالفان و موافقان به ارقام توجه کنند تا صلاح مردم رقم بخورد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی و خارجی کشور عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۰ در زمان انتقال دو دولت رقم می خورد لذا معتقدیم کمیسیون تلفیق باید بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به دولت و مجلس، کلیات این لایحه را رد می کرد.

وی در ادامه با اشاره به حذف تبصره ۴ اظهار کرد: معتقدیم باید صندوق توسعه ملی تقویت شود و دولت در فرصت دیگری بودجه بهتری را ارائه کند چرا که در حال حاضر دولت اعلام می کند بودجه فعلی را قبول نداشته و گرانی به مردم تحمیل می شود لذا باید به جنگ روانی حاصل از شعارهای دولت در نزدیکی به ایام انتخابات توجه کرد.

کوچکی نژاد در ادامه با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گرانی بر مردم تحمیل شود، عنوان کرد: تورم نباید افزایش پیدا کند اما این بودجه باعث کسری ۴۰ درصدی و تورم می شود چرا که درآمدهای دولت مشخص نبوده و ناپایدار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وابستگی ۳۰ درصدی بودجه به نفت که خلاف قانون برنامه و سیاست های کلی است، اظهار داشت: گرانی فراورده های نفتی باعث تنش می شود و عدالت باید در پرداخت ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین فرار مالیاتی را بیش از صد هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و مستقیم از جیب مردم دریافت می‌شود پس بودجه فعلی در جهت رفاه و تولید نخواهد بود.

کوچکی نژاد ادامه داد: معتقد بودیم درآمد ۸۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه ناپایدار بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده؛ همچنین بودجه عمومی کشور ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در برخی تبصره ها رسیده است لذا درآمدها غیرواقعی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان گیلان همچنین با اشاره به عدم آشکار بودن بودجه تبصره ها، عنوان کرد: موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم اما روش در نظر گرفته شده درست نیست و یک شبه نمی توان ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد لذا روش کمیسیون تلفیق بحران جدیدی ایجاد می کند و مجلس انقلابی نباید اجازه دهد این موضوع باعث گرانی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز کل جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، ابراز داشت: قیمت مواد اولیه وارداتی از این طریق بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند که باعث گرانی کالاها می شود از سوی دیگر نمی توان به جای کالا، پول در اختیار نیازمندان قرار داد چرا که همگی می دانیم همه نیازمندان این مبلغ را صرف خرید کالا نخواهند کرد.

کوچکی نژاد با اشاره به درآمد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش نفت، گفت: درآمد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که مجلس برای دولت در نظر گرفته است پایدار نیست و ۳۰ درصد وابستگی به نفت دارد همچنین جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نشده است.

وی همچنین درآمد حاصل از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان اوراق را واقعی ندانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به کاهش بودجه عمرانی از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد، خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث تعطیلی پروژه های عمرانی کشور و موج جدیدی از بیکاری خواهد شد.

Share