صنوبرکار نمونه کشور:

درختکاری وصیت پدرم است | تاکنون ۴۷ هکتار صنوبرکاری کرده ام

صنوبرکار نمونه کشور گفت: پدرم در بخش پیمانکاری چوب کار می کرد و لذا همواره توصیه می کرد بعد از بریدن هر درخت دو برابر آن را بکارم لذا ۱۸ سال است که درختکاری می کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباس مهرپور، صنوبرکار نمونه کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از دوران نوجوانی به زراعت و مزرعه داری علاقمند بودم، اظهار کرد: از همان دوران در کنار پدر دامداری و مرغداری انجام می دادم.

وی با اشاره به وصیت پدر درباره درختکاری، افزود: پدرم در بخش پیمانکاری چوب کار می کرد و لذا همواره توصیه می کرد بعد از بریدن هر درخت دو برابر آن را بکارم لذا اکنون حدود ۲۰ سال است که در حوزه کشاورزی، دامداری و مرغداری مشغول هستم.

این صنوبرکار نمونه، با بیان اینکه ۱۸ سال پیش در ۱۱ هزار مترمربع نخستین درختکاری خودم را انجام دادم، تصریح کرد: طی این مدت همه ساله بین پنج تا هفت هکتار درختکاری داشتم و در سال زراعی امسال ۱۳.۲ هکتار درختکاری صنعتی صنوبر را انجام دادم که همراه با ایجاد خزانه و نهالستان است.

مهرپور، از کشت توام محصولات جالیزی در اراضی درختکاری شده خود خبر داد و خاطرنشان کرد: رشته تحصیلی بنده صنایع چوب و کاغذ است، اما درختکاری را صرفا یک کار اقتصادی نمی بینم، زیرا کاشتن درخت یک کار خداپسندانه و عامه پسندانه است.

وی با اشاره به نقش درختکاری در کیفیت زندگی آیندگان، یادآور شد: درختکاری به طبیعت کمک می کند و موجب احیای خاک و تولید اکسیژن می شود لذا درختکاری را یک امر چندمنظوره بدانیم.

این صنوبرکار نمونه، با بیان اینکه زراعت چوب در حوزه صنعتی و تیراژ بالا(حداقل یک هکتار) شغل محسوب می شود، گفت: درختکاری در حوزه زراعت چوب نوعی سرمایه گذاری است و زارعین باید صبور و شکیبا باشند تا به سود مورد نظر برسند.

مهرپور، اراضی درختکاری شده خود در شهرستان صومعه سرا را ۴۷ هکتار دانست و اضافه کرد: این درختکاری در اراضی مستثنیات بوده و به ازای هر هکتار ۱۱۰۰ اصله نهال کاشته ام. در نظر دارم تا سال ۱۴۰۱ به صورت اجاره ۱۰ ساله اراضی ملی نیز درختکاری داشته باشم.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته از نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نهال صنوبر دریافت می کردم، ادامه داد: برای نخستین بار خزانه ژنتیکی صنوبر را احیا کردم و تا ۳۰ سال آینده نهال دارم.

این صنوبرکار نمونه، از تولید ۸۰ هزار اصله نهال آماده فروش و انتقال طی امسال خبر داد و تصریح کرد: آماده ارائه اطلاعات و تجربیات شخصی درباره درختکاری به علاقمندان هستم.

وی از جمله چالش های صنعت درختکاری را دیربازده بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: بانک ها باید برای بازپرداخت تسهیلات چند سال به زارعین استراحت دهند تا درختان به بازدهی برسند. خوشبختانه قیمت چوب طی دو سال گذشته رشد خوبی داشته و حتی بهتر و بیشتر از شالیکاری جواب می دهد.

مهرپور، از زارعین خواست در کنار درختکاری کشت جالیزی داشته باشند و گفت: این کار علاوه بر مفید بودن برای نهال های کاشته شده، تمام هزینه های درختکاری را تامین کرده و حتی آورده هم دارد.

Share