رئیسی در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضا؛

حبس زدایی سیاست‌ قوه قضائیه است | با مهربانی پاسخگوی مردم باشید

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه حبس زدایی یکی از سیاست‌های رهبری و قوه قضائیه است، گفت: تأکید می‌کنم قضات سریع حکم حبس صادر نکرده و مجازات‌های جایگزین را تشخیص و یا وثیقه صادر کنند البته نه با مختل‌کنندگان نظم و امنیت جامعه.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رئیسی در نشست با قضات و جمعی از کارکنان قوه قضاییه در گیلان اظهار کرد: قضات باید همواره خود را در محضر پروردگار ببینند. حقیقت قضاوت در دستان خداوند است و حکم، جز حکم خدا نیست.

رییس قوه قضاییه در ادامه تاکید کرد: رسیدگی کردن یک پرونده عادلانه مساوی با ۷۰ سال عبادت کردن خداوند است که این موضوع همراه با خدا دیدن است و بسیار امر مهم و اساسی است.

وی در رابطه با ملاک اجرای عدالت گفت: ملاک ما در در انتخاب نوع رفتار آقایان و خانم ها، قانون مداری است. بهترین ملاک اجرای عدالت، اجرای قانون است.

رییس قوه قضاییه در رابطه با نوع قضاوت قضات نیز اعلام کرد: قانون را باید خوب فهمید، شناخت و بعد هم خوب تصمیم کرد. نصیحت من به همکاران این است که با حوصله قضاوت کنید. بی‎تاب و بی‎حوصله نشوید. بیتابی امر قضاوت را دچار اختلال میکند.

وی ادامه داد: مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند آنچه که باعث غیرعادلانه قضاوت کردن شود را کنار بزنند چرا که در دستگاه قضایی باید مقتدرانه و با تدبیر عمل کرد و با مردم مهربان بود.

آیت الله رییسی در رابطه با نحوه ارتباط قضات و کارشناسان با مردم گفت: مردم هرگز اگر دچار مشکل نشوند سراغ دادگستری نمی آیند بنبراین ما باید سعی کنیم بر گرفتاری مردم نیفزاییم.

وی ادامه داد: با آغوش باز، دقت و مهربانی پاسخگوی مردم باشید. لازمه اقتدار بداخلاقی نیست. من بارها گفته ام که ممکن است آدمی پول وکیل گرفتن نداشته باشد، اما باید بتواند رفع ظلم کند و حق خود را بگیرد. ما باید مجموعه دادگستری را طوری بسازیم که هم پناهگاهی برای مظلومین باشد و هم در مقابل قانون شکنان مقتدرانه بایستد. قانون شکن باید بداند، دادگستری در مقابل وی خواهد ایستاد.

رئیسی در رابطه با تخصصی کردن امر قضاوت گفت: تخصصی کردن امر قضا، کار درستی ست و ما نیز دنبال تخصصی تر کردن دادگاه ها هستیم. قاضی باید نسبت به همه مسائل مسلط باشد.

وی تاکید کرد: قضات در هر دوره ای باید گواهی مناسب دریافت کنند و تحت آموزش دوره های آموزشی قرار گیرند.

رییسی یادآور شد: ۲۹ نفر از همکاران ما مدتی است گیلان را رصد کردند و در استان مشکلات را بررسی کردند و ما نیز این موضوعات را مرور خداهیم کرد، تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رییس قوه قضاییه یکی از دستاورد های مهم دادگستری گیلان را بررسی ۳۰ هزار پرونده معوقه دانست و گفت: حبس زدایی جزء سیاست های مصوب قوه قضاییه است. بنده تاکید میکنم، قضات دست به حبسشان زیاد نباشد، تا جای ممکن مجرمین را خصوصا در این شرایط کرونایی راهی زندان نکنند.

وی یادآور شد: اگر تامین وثیقه کمک می‎کند لزومی ندارد قضاوت بر حبس داشته باشند. سیاست حبس زدایی و استفاده از جایگزین حبس نسبت به آدمهای غیرضرور و غیر شرور یکی از ارکان اصلی ماست. اگرچه که امنیت اجتماعی مردم برای ما مهم است و کسی حق ندارد امینت مردم را بهم بزند.

آیت الله رییسی در آخر ادامه داد: روابط سالم در دادگستری بسیار مهم است. آقایانی از دادگستری وکیل شدند اما بعضی رفت و آمد هایشان به دفاترشان در ذهن مردم و جامعه ایجاد سئوال میکند، ما مخالف رفاقت ها نیستیم اما رفتارها باید کنترل شده باشد. این قضایا در مورد دانشگاه ها هم صدق میکند که این امر رابطه دانشجویی و استاد را ناسالم میکند.

Share