مرگ جاسوس دوجانبه بریتانیایی؛

درگذشت مشهورترین جاسوس دوجانبه دوران جنگ سرد؛ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان گریخت

«جورج بلیک» یک از معروف‌ترین جاسوس‌های انگلیسی در دوره جنگ سرد روز شنبه در روسیه و در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جورج بلیک، جاسوس دو جانبه بریتانیایی در دوران جنگ سرد در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

خبرگزاری های روسیه روز شنبه به نقل از سرگئی ایوانوف، سخنگوی اداره اطلاعات خارجی این کشور خبر درگذشت جورج بلیک را منتشر کردند. او پس از آنکه در سال ۱۹۶۶ از زندان «وورموود اسکرابز» در غرب لندن فرار کرد در مسکو زندگی می کرد.

  جورج بلیک در سال ۱۹۶۱ به اتهام جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی و افشای اسرار سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام آی ۶) به ۴۲ سال زندان محکوم شد.

سرگئی ایوانوف دلیل مرگ جورج بلیک را «کهولت سن» اعلام کرد. جورج بلیک هنگام مرگ باسابقه ترین مامور «کا گ ب» بود که همچنان در قید حیات به سر می برد. او تا پایان عمر با حقوق بازنشستگی خود از سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق (کا گ ب) زندگی می کرد.

جورج بلیک تا پایان عمر تاکید می کرد که از جاسوسی علیه بریتانیا متاسف نیست. او که در هلند متولد شده بود در دوران جنگ جهانی دوم عضو نیروهای مقاومت در برابر آلمان نازی در هلند بود. جورج بلیک پس از جنگ جهانی دوم در «ام آی ۶» (MI6) مشغول به خدمت شد. با این حال او پس از آنکه در جریان جنگ کره بمباران غیرنظامیان از سوی آمریکا را مشاهده کرد تصمیم به همکاری با «کا گ ب» گرفت.

او نام صدها مامور «ام آس ۶» را برای «کا گ ب» افشا کرده بود. جورج بلیک همچنین وجود تونلی مخفی در شرق برلین را به «کا گ ب» اطلاع داده بود. از این تونل برای جاسوسی از آلمان شرقی استفاده می شد. یک جاسوس دوجانبه لهستان در سال ۱۹۶۱ مقامات «ام ای ۶» را از جاسوسی جورج بلیک برای اتحاد جماهیر شوروی مطلع کرد.

جورج بلیک در زمان اتحاد جماهیر شوروی نشان لنین را دریافت کرده بود. نشان لنین عالی ترین مدال غیرنظامی بود که حکومت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی اهداء می کرد. مقامات اتحاد جماهیر شوروی همچنین نشان پرچم سرخ (مدالی نظامی) را نیز به جورج بلیک اعطاء کرده بودند.

Share