در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان تأکید شد

تکلیف استاندار به شرکت گاز برای پایش مصرف انرژی دستگاه‌ها در ساعت‌های غیراداری

استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان از اجرای طرح صدور کارت ارائه خدمات اجتماعی منزلت سالمندان به صورت آزمونه در استان خبر داد و بر ضرورت همکاری همه نهادها برای تحقق طرح‌های بومی‌سازی شده سند ملی سالمندان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با اشاره به اینکه سالمندی، یک واقعیت اجتماعی است، اظهار داشت: باید به دنبال راه حل برای آمادگی بیشتر ورود به سالمندی و گذران این مقطع زندگی با کیفیت بهتر همراه حفظ و ارتقاء سلامت باشیم.

وی به توضیحات ارائه شده در این جلسه در مورد موضوع سالمندی و تبیین این پدیده در استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: همواره بیان شده که سالمندی یک مزیت نیز محسوب می شود چراکه تجارب سالمندان می تواند به شاخص هایی برای ارتقاء موضوعات اجتماعی تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی درست و اصولی برای مدیریت سالمندی و حساسیت داشتن نسبت به سالمندی در استان افزود: لازم است برنامه های مصوب سطح ملی براساس سند ملی سالمندان و دو طرحی که متناسب با وضعیت استان بومی سازی و کارشناسی شده، توسط دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی اجرایی شود و در این راستا همه نهادهای ذیربط مکلف به همکاری هستند.

وی بر لزوم تدوین برنامه های آموزشی برای ورود به دوران سالمندی و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی و تقویت نهادهای اجتماعی و شناسایی نیازهای سالمندان تأکید و تصریح کرد: این نیازها محدود به سرپناه یا مسائل مالی و پرستاری نیست بلکه یکی از مهمترین نیازهای آنان، عاطفی است.

استاندار گیلان به برگزاری منظم جلسات شورای سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: برای عملی کردن راهبردهای مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی ذیل سند ملی سالمندان با توجه به کاهش موالید در گیلان، زیرساخت ها و امکانات بسیار مطلوبی در استان از جمله بیش از ۵۰۰ مرکز جامع و پایگاه سلامت و سازمان های مردم نهاد فعال گیلانی پیشتاز در کشور وجود دارند که باید از این ظرفیت ها بهره مناسب ببریم.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت برمبنای مسائلی همچون مهاجرت و اقلیم جغرافیایی نیازمند کار علمی-پژوهشی جامع هستیم، گفت: دانشگاه گیلان بخشی از اعتبارات حوزه پژوهش را به این مسیر هدایت کند و در این راستا اقدامات تبلیغی، آگاهی بخشی و تشویقی برای اثربخشی مثبت صورت گیرد.

زارع همچنین افزایش امید به زندگی را یکی از موضوعات مورد توجه دانست و افزود: این مهم اگرچه طی سال های اخیر با رشد فزاینده ای همراه بوده ولی در عین حال بیانگر ضرورت انجام برنامه ریزی برای ارتقاء سطح رفاه و معیشت سالمندان و نیز توجه به مناسب سازی مراکز عمومی و خدمات رسانی است.

وی به اجرای طرح صدور کارت ارائه خدمات اجتماعی منزلت سالمندان به صورت آزمونه (پایلوت) در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح فارغ از منافع مادی، در راستای تکریم سالمندان و ارائه خدمات در حوزه هایی همچون بهداشتی، درمان، سلامت، اوقات فراغت و …  اجرا می شود که نیازمند توجه و همراهی دستگاه ها به ویژه شهرداری ها در ارائه خدمت به این عزیزان است و با همراهی نمایندگان و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از اجرای آزمایشی، قابلیت تبدیل به قانون را نیز دارد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در جهت تحقق توسعه کشور؛ رویکردی علمی، جامع نگر و راهبردی داشته، گفت: سند آمایش سرزمینی به عنوان یک نقشه راه، مبنایی برای پیشبرد عمران و آبادانی استان ها و به مثابه میثاق توسعه درنظر گرفته شده و باید به آن پایبند باشیم.

وی به تلاش های جدی صورت گرفته برای تدوین سند ملی آمایش سرزمین گیلان اشاره و آن را گامی در راستای چارچوب سازی برای سیاست گذاری توسعه ملی و جهت بخشی به توسعه فضای سرزمینی دانست و افزود: بر این مبنا لازم است تمامی طرح های ارائه شده در کارگروه های مختلف ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان، با در نظر داشتن راهبردهای ترسیم شده در سند آمایش سرزمینی گیلان ، طراحی شوند.

زارع با تأکید بر ضرورت بهره گیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های توسعه ای در بخش‌های مختلف با تعیین مزیت های توسعه ای و مبتنی بر رویکردهای آمایشی اظهار کرد: آمار بالای روستانشینان در گیلان نسبت به شهرنشینان، باتوجه به تولیدات و خلاق بودن آنان برای ما یک مزیت است و در این راستا برای حفاظت از کاربری اراضی، میراث فرهنگی و معنوی و بافت های روستایی باید تلاش مضاعف شود.

وی به آزادسازی سهام عدالت و انتخاب روش غیرمستقیم توسط یک میلیون و ۱۳۹ هزار گیلانی اشاره کرد و گفت: استان گیلان در تأسیس شرکت سرمایه گذاری استانی و ثبت در بورس پیشتاز بوده و باتوجه به اینکه گردش مالی بالای این حوزه می تواند در وضعیت زندگی، معیشت و رفاه مردم موثر باشد؛ انتظار می رود در اجرای فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت نیز با اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و رسانه ها موفق عمل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین دستگاه های اجرایی را مکلف به کاهش مصرف انرژی، برق و گاز و قطع آن در ایام تعطیلی اداره ها کرد و گفت: هر دستگاهی در این خصوص همراهی نکرد؛ بدون درنگ نسبت به قطع انرژی آن اقدام شود.

وی همچنین از مردم شریف و با فرهنگ استان خواست تا به منظور پیشگیری از خاموشی ها و قطعی احتمالی، در مصرف گاز و حامل های انرژی، صرفه جویی و با خدمتگزاران خود برای ارائه خدمت بهتر، همراهی کنند.

در این جلسه علاوه بر جبار کوچکی نژاد و علی آقازاده از نمایندگان مردم شهرستان رشت و نیز کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی؛ مدیرکل بهزیستی استان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گزارشی از وضعیت سالمندی و همچنین معاون اداره کل راه و شهرسازی گزارشی از طرح بازنگری شده روستای لادمخ صومعه سرا ، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گزارشی از وضعیت ثبت نام دارندگان سهام عدالت در سامانه سجام و مدیرعامل شرکت گاز گیلان گزارشی از میزان مصرف حامل های انرژی و ضرورت مصرف بهینه ارائه دادند.

Share