توسط مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی

نقشه‌ تقسیمات کشوری مازندران، نقشه گردشگری مازندران و شهر ساری معرفی شد

نقشه‌ تقسیمات کشوری استان مازندران، نقشه گردشگری استان مازندران و شهر ساری، نقشه راهنمای شهر ساری و شهر رامسر و کتاب ابعاد کشور که توسط مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی در سازمان نقشه‌برداری کشور تهیه و تولید شده است، معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی، نقشه‌ تقسیمات کشوری استان مازندران، نقشه گردشگری استان مازندران و شهر ساری، نقشه راهنمای شهر ساری و شهر رامسر و کتاب ابعاد کشور را منتشر کرد.

نقشه تقسیمات کشوری استان مازندران:

در این نقشه‌ها از آخرین اطلاعات تقسیمات کشوری تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ استفاده گردیده و مرزهای بین‌المللی، حدود استان، شهرستان، بخش، دهستان و مراکز آن­ها به نمایش درآمده است. همچنین جداول اطلاعات جغرافیایی و آمار و شاخص‌های جمعیتی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ برای استان و شهرستان ها، جهت ارائه اطلاعات تکمیلی در این نقشه‌ها لحاظ شده است.
استان مازندران دارای ۲۲ شهرستان، ۵۷ بخش، ۱۳۱ دهستان و ۶۱ نقطه شهری می­‌باشد.
این استان با مساحتی حدود ۲۳٫۷۳۰ کیلومترمربع رتبه هجدهم و با جمعیت ۳٫۲۸۳٫۵۸۲ نفر، رتبه هفتم را در کشور دارا می‌­باشد. نرخ شهرنشینی در این استان ۷۸/۵۷ درصد و تراکم جمعیت ۳۷/۱۳۸ نفر در کیلومتر مربع می‌باشد.



نقشه گردشگری استان مازندران و شهر ساری:

نقشه­‌های گردشگری کمک شایانی در معرفی و مکان­‌یابی آثار باستانی و جاذبه­‌های گردشگری و توریستی دارد. اداره نقشه­‌های موضوعی و موردی، در مدیریت نقشه­‌نگاری و اطلس‌­های ملی جهت رسیدن به این اهداف، نقشه‌­های گردشگری را برای ۳۱ استان کشور و مراکز این استان­‌ها به صورت دورو و در قالب یک نقشه تهیه نموده و در اختیار کاربران قرار داده است. در این سری نقشه­‌ها عوارضی همچون راه­‌ها، مراکز تقسیماتی، رودها، آثار باستانی و مکان­‌های گردشگری به همراه اندکس راهنمای مسیرهای گردشگری، لیست هتل­‌ها و اندکس راهنمای فواصل با مراکز استان­‌های هم‌جوار و … آورده شده است.
استان مازَندَران معروف به مازِرون یا مازِندِرون با مرکزیت ساری در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران قرار گرفته است. این منطقه پیش از این «طبرستان» نامیده می‌شد و در قرن هفتم هجری قمری به مازندران تغییر نام داد.
مازندران با قرار گرفتن در ساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان به نام دریای مازندران و هم‌جواری با چهار کشور ساحلی این دریا، یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان از یک سو و واقع شدن در شمال کلان‌شهر تهران (پایتخت ایران) از سوی دیگر، از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است.
استان مازندران از شمال به دریای مازندران، از جنوب به استان­‌های تهران، سمنان و قزوین، از غرب به استان گیلان و از شرق به استان گلستان محدود است. قسمت جنوبی مازندران کوهستانی و شمال آن جلگه‌­ای و ساحلی است.
استان مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی، جزء استان­‌های برتر و قطب گردشگری کشور محسوب می­‌گردد. گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می­‌کنند. وجود دریای مازندران (کاسپین)، با ساحل زیبا و مناسب به ­‌همراه برخورداری از دامنه­‌ها و پارک‌­های جنگلی و کوهستانی، وجود قله دماوند با ۵۶۷۰ متر ارتفاع معروف به بام ایران، غارها، آبشارها، رودخانه­‌ها، آب­‌های متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه­‌ها، تالاب­‌ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر، بیش از ۸۰۰  آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس و ساری، این استان را به مجموعه‌ای متنوع برای استفاده گردشگران با انگیزه مختلف بدل نموده است. واحدهای اقامتی شامل هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و مجتمع تفریحی ساحلی، جنگلی و کوهستانی همراه با آژانس­‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی، خدمات لازم را به گردشگران ارایه می‌­کنند. بنیاد علمی  مهندس حریری بابل و موزه‌­های شهر بابل، مجموعه فرهنگی کندلوس کجور نوشهر، موزه تاریخ طبیعی خشکه داران در مسیر جاده اصلی تنکابن – چالوس­، تماشاگه خزر کاخ رامسر و … امکانات بازدید بی‌شماری را برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است.
علاوه بر سواحل دریا، مناطق جلگه‌­ای سبز، دامنه جنگلی و کوهستانی بسیار زیبا جاذبه‌­های طبیعی زیر را می‌توان برشمرد:
ـ شبه جزیره میانکاله: یکی از ۱۸ منطقه بیوسفری کره زمین در بهشهر که تا خلیج گرگان (آشوراده) ادامه دارد.
ـ پناهگاه حیات وحش: میانکاله، سمسکنده، دشت ناز، دودانگه، چهار­دانگه و سیاه­‌بیشه
ـ دریاچه­‌ها: ولشت، خضرنبی، شورمست، سدلار
– رودخانه‌­ها: چالوس، تجن، سجاد رود، بابل رود، سرداب رود و چشمه کیله
ـ آب معدنی: آب­‌های گرم روستاهای آبگرم اسک و استراباکوه در مسیر جاده هراز ، رامسر و سادات محله و آب سرد معدنی  آمولو
ـ غارها: دانیال، اسک و هوتو
ـ پارک­‌های جنگلی: سی­سنگان و نور از بزرگ­‌ترین و مهم‌­ترین پارک­‌های جنگلی استان و کشور هستند.
ـ جاده‌­های توریستی: چالوس، هراز، فیروزکوه و سه­‌ خط طلای راه‌­آهن سوادکوه و پل ورسک
استان مازندران با جاذبه‌­های فراوان طبیعی و تاریخی و وجود ده‌­ها هتل و مهمان­پذیر و تأسیسات بین راهی متعدد، شرایط بسیار مناسبی را برای ورود میلیون‌­ها گردشگر داخلی و خارجی به  مازندران فراهم آورده­‌ است.

نقشه گردشگری استان مازندران در سال ۱۳۹۹ و شهر ساری در سال ۱۳۹۷ بروزرسانی شده‌ ­است.

نقشه راهنمای شهر ساری:

ساری، مرکز استان مازندران و مرکز شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر استان مازندران و از بزرگ‌­ترین شهرهای شمال کشور به‌ شمار می‌رود. ساری همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.
به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد. آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشک است. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاً دارای آب ‌و هوای معتدل و مرطوب است. گرچه در مقایسه با سایر شهرهای مازندران، ساری هوای ملایم‌تری دارد، ولی طبق آمار سال‌های اخیر، بارندگی در ساری کاهش یافته ‌است. بیشتر مردم ساری از قومیت طبری (مازندرانی) هستند و به زبان مازندرانی سخن می‌گویند، البته زبان فارسی نیز در این شهر رایج است. اکثریت مردم ساری رسماً مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده‌ امامی می‌باشند.
پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی برمی‌گردد و کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در ساری منجر به کشف سفال­‌های ۶۰۰۰ ساله و ابزارهای سنگی شد. ساری در دوران صفویان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در دوران قاجاریه، آقا محمد خان قاجار، بنیانگذار دودمان قاجار، در نوروز سال ۱۱۵۱ خورشیدی در ساری مدعی سلطنت بر ایران شد و ساری را پایتخت خواند. نظام شهری نوین ساری از دوران پهلوی آغاز شد و ساری نخستین شهر ایران بوده ‌است که ساخت راه‌آهن سراسری ایران از آنجا آغاز گشت. پس از پایان جنگ جهانی دوم، طرح‌های توسعه به سمت خاور به وجود آمد و پس از انقلاب ۱۳۵۷، توسعه این شهر ادامه یافت و ساری کانون پذیرش جمعیت شد.
ساری به دلیل قرار گرفتن در شاه‌راه مسیر ارتباطی شرق به مرکز ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. این شهر از شمال به دریای خزر و از جنوب نیز به جنگل و رودخانه ختم می‌شود. همچون سایر شهرهای شمالی، ساری از تولیدکنندگان مرکبات و یکی از قطب‌های تولید برنج و فرآورده‌های دامی کشور است. همچنین شرکت چوب و کاغذ مازندران، از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه، در ساری قرار دارد.
این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید و و دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری است. برج ساعت نماد ساری است و بیش از ۹۰ سال قدمت دارد. طبق گزارش مرکز آمار در تابستان ۹۶، ساری به‌عنوان اولین شهر برتر گردشگرپذیر ایران با بیش از دو میلیون سفر تابستانی شناخته‌ شد. همچنین در نوروز ۹۵، ساری به ‌همراه رامسر، شهرهای برتر گردشگری ایران شدند.
موقعیت جغرافیایی و مجاورت با دریا و کوه، سبب تنوع زندگی جانوری در ساری شده و مجموعه‌ای از جانوران کوهستانی، جنگلی، جلگه‌ای و همین‌طور پرندگان بومی مهاجر و آبزیان، شرایط زیستی متنوعی را به وجود آورده ‌است. پناهگاه حیات وحش سمسکنده، دشت ناز، دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده بولا در حومه ساری واقع شده‌اند.
این نقشه در سال ۱۳۸۹تهیه و انتشار یافته است.

نقشه راهنمای شهر رامسر:

رامسَر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر که پیش از این سخت‌سر نام داشت، آخرین شهر غرب مازندران است. رامسر از سمت شرق به شیرود، از غرب به شهر چابکسر دهستان اوشیان گیلان، از جنوب به کوه‌های البرز و از سمت شمال به دریای مازندران محدود است. آب‌وهوای رامسر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است. نزدیکی جنگل و دریا در این شهر، زیبایی ویژه‌ای به آن داده ‌است و این امر موجب جذب گردشگران در همه فصل‌های سال می‌شود. مناطق ییلاقی رامسر مانند جواهرده (که تغییر یافته «جؤر ده» به معنای دهِ بالا) بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا است. طبق سرشماری سال ۹۵ شهر رامسر بالغ بر ۳۵،۹۹۷ نفر جمعیت دارد. این شهر سابقاً جزئی از شهرستان تنکابن بوده که در سال ۱۳۶۴ طبق تقسیمات جدید کشوری از این شهرستان جدا شده‌است. مردم رامسر گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند.
این نقشه در سال ۱۳۸۵ تهیه و انتشار یافته است.

کتاب ابعاد کشور:

تقسیمات کشوری فرایندی سیاسی – اداری است که با هدف اصلی تقسیم کشور به واحدهای همگن، برای رشد هماهنگ و به منظور اداره قلمرو ملی و عرضه خدمات بهتر صورت می­‌گیرد و در نهایت امنیت، وحدت و مشارکت ملی را تأمین می‌کند. براین اساس، تقسیمات کشور‌ی بر ساختار اداری – مدیریتی سرزمین و شتاب بخشیدن به روند توسعه و رشد هماهنگ ملی، تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند امنیت، همگرایی، وحدت و مشارکت ملی را تامین کند. بنابراین تقسیمات کشوری باید به گونه­‌ای کارآمد طراحی شود تا کمترین تنش و بیشترین هماهنگی و همکاری دوسویه را در منطقه‌ها و بین سرزمین‌های همجوار کشور ایجاد کند و زمینه لازم را برای توسعه منطقه‌ای فراهم آورد.
کتاب ابعاد کشور که در اداره نقشه‌­های موضوعی و موردی مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس­‌های ملی تهیه شده است، حاوی توضیحاتی در مورد سابقه تقسیمات کشوری و تاثیر آن در برنامه‌ریزی منطقه­‌ای، اعداد و ارقام مربوط به “درصد مساحت استان­‌ها مانند مساحت کل کشور، آب‌های سطحی داخلی، ارتفاعات و سواحل”، تعاریف و مفاهیم در خصوص لغات تخصصی بکار رفته در کتاب، نقشه تقسیماتی استان­‌ها و شهرستان‌ها و به پیوست توضیحاتی راجع به آوانگاری کلی نام‌های جغرافیایی، تاریخچه آن و جداول علائم برای همخوان‌های زبان فارسی می­‌باشد.
در این مجموعه نقشه استان مازندران و شهرستان‌های استان و جداولی حاوی اطلاعات جغرافیایی مربوطه نیز به نمایش درآمده است.
کتاب ابعاد کشور در سال ۱۳۹۵ تهیه شده است.

Share