در بازدید معاون بنیاد مسکن کشور از گیلان عنوان شد؛

از پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی زورخانه تا ادامه بازسازی مسجد صفی و مسجد اردبیلیان

معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استانهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از روند اجرای پروژه احداث زورخانه امام علی (ع) رشت، بازسازی و مرمت مسجد صفی رشت و بازسازی و مرمت مسجد اردبیلیان بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی درفشی، معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استانهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به همراه رضایی مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از روند اجرای پروژه احداث زورخانه امام علی (ع) رشت، بازسازی و مرمت مسجد صفی رشت و بازسازی و مرمت مسجد اردبیلیان بازدید کردند.

محمد اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن با بیان اینکه عملیات اجرایی سالن بین المللی ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای امام علی (ع) رشت سال گذشته در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و با زیربنای ۸۳۰ مترمربع با استفاده از الگوی معماری سنتی گیلان و ورزش باستانی با برآورد اولیه ۱۶۰ میلیارد ریال آغاز شد، افزود: این مجموعه دارای سالن اصلی با ظرفیت ۳۲۰ نفر، فضای اداری و مدیریت ورزش‌های باستانی و زورخانهای، سیستم سرمایش و گرمایش استاندارد و مدرن است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی پروژه گفت: اسکلت فلزی پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی مونتاژ شده و فقط سازه گنبد مانده که باید در محل مونتاژ گردد.

وی افزود: کلیه قطعات چوبی، متال دک، تاسیسات برقی و مکانیکی تهیه شده و طبق برنامه کار پروژه با تمام خواهد رسید و تمامی استانداردهای زورخانه بین المللی در این پروژه لحاظ گردیده است.

اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین درباره روند اجرایی پروژه مرمت و بازسازی مسچد صفی اظهار کرد: اعتبار پروژه از محل اعتبارات بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مبلغ ۸۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصد در حال اجرا است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان افزود: اعتبار پروژه بازسازی و مرمت مسجد اردبیلیان از محل اعتبارات بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد در حال مرمت می‌باشد.

وی افزود: کار مربوط به سربندی در حال انجام است و کلیات کار تاسیساتی برنامه ریزی شده و کاشی‌های قدیمی پروژه در کارگاه احیای مصالح سنتی ترمیم شده است.

ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی بسیار مقدس است

در ادامه معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استانها با اشاره به پیشینه درخشان گیلان در ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای و پیشرو بودن استان در این بخش اظهار داشت: ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی بسیار مقدس است و هنگام ورود به زورخانه همان احساسی را دارم که وارد مسجد می‌شوم و از زمان ورود تا خروج در زورخانه، خود را در حال عبادت می‌بینم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد و احیای این ورزش ایرانی اسلامی ضروری است.

درفشی افزود: ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد که از پهلوانان افسانه‌ای و باستانی ایران الهام گرفته است. وی گفت: پروژه مذکور تاکنون از لحاظ فنی و اجرا، به‌خوبی پیش رفته و در زمره پروژه‌های مناسب این حوزه در کشور به شمار می‌آید.

مسجد زمینه ساز ایجاد وحدت و همبستگی است

درفشی گفت: مساجد علاوه بر این که مکانی برای عبادت و بندگی خداست، مکانی برای تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا نمودن مردم با آن است.

وی افزود: مسجد به عنوان پایگاه اجتماع مردم و زمینه ساز ایجاد وحدت و همبستگی هرچه بهتر و بیشتر در میان اقشار مختلف اسلامی است.

معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استانهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خواستار تسریع در مرمت این بنا شد. «مسجد اردبیلیان» قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. در ابتدا محل عبادت و برگزاری مراسم‌های گوناگون اردبیلی‌ها مقیم رشت بوده است

درفشی، همچنین مسجد صفی را هویت دینی و فرهنگی مردم رشت بیان کرد و روند مرمت این پروژه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم برنامه ریزی برای تسریع در مرمت این بنای تاریخی انجام شود و هر چه زودتر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

پروژه مرمت تحت نظارت معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در حال اجراست.

بنای تاریخی‌ترین مسجد رشت مربوط به دوره صفویه است و بر اساس یک کاشی که در ورودی این بنا نصب است، این بنا در سال ۱۲۹۵ توسط حاجی یوسف کاشی ساز مرمت و بازسازی شده و اکنون این بنا با شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. مسجد صفی در محله‌ای با همین نام و در بازار قدیمی شهر واقع گردیده است.

Share