کتابخانه ها نماد حضور مردم در عرصه اجتماعی هستند

برگزیدگان هفته کتاب سال۹۹ و دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند

استاندار گیلان با بیان اینکه جامعه کتاب‌خوان، خردورز، قانونمدار، پویا، مشارکت پذیر و متعهد است، گفت: اشتیاق به کتاب‌خوانی با وجود گسترش فضای مجازی، کم فروغ نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم تجلیل از کتابداران؛ فعالین حوزه کتاب و برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان گیلان صبح امروز چهارشنبه(۲۸آبان) با ارتباط زنده تصویری سید باقر میرعبدالهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور و ارسلان زارع، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان و نیز با حضور با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ سید حجت مهدوی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی، محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و عضو شورای اسلامی شهر رشت و محمد حسن پور، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آیین تجلیل مجازی از کتابداران و فعالان حوزه کتاب، برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و بهره برداری از کتابخانه عمومی ویژه مادر و کودک شفت، با اشاره به جایگاه کتابداری و کتابداران، اظهار کرد: نامگذاری روز کتابدار نشان دهنده ارج گذاری برای این مقام و حساس بودن وظیفه کتابداران است.
سید باقر میرعبدالهی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا طی ماه های اخیر همه عرصه های زیست اجتماعی از جمله فرهنگ را متاثر کرده است، گفت: کتابخانه ها که نماد حضور مردم در عرصه اجتماعی هستند نیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند.


میرعبدالهی با اشاره به تعطیل نشدن فعالیت کتابخانه های عمومی، اضافه کرد: کتابداران با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در نرم افزارهای مجموعه کتابخانه های عمومی همچنان پرچم دار عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی بوده و هستم و لذا اهمیت کتابدار بودن در برقراری همین پیوند با مخاطبان کتابخانه هاست.
وی با بیان اینکه کتابداران با مخاطبان خود عینی ترین و واقعی ترین مواجهه را دارند، تصریح کرد: کرونا نشان داد که علاوه بر روش های سنتی ترویج کتاب، می توانیک از راه های دیگر به جذب مخاطب بپردازیم و شاهد نقش آفرینی خوب کتابداران در این بخش هستیم.
مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به تبدیل کتابخانه ها از محل رجوع و امانت به پایگاه فرهنگی و اجتماعی، یادآور شد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه رویای همه فرهنگیان و دوستداران فرهنگ است.

کرمی؛ ۳۷هزار مشارکت کننده در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این نشست در سخنانی کوتاه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ایجاد دغدغه مندی در همه خانواده ها، اظهار کرد: در این شرایط نیز کتابداران به خدمات رسانی خود به مخاطبان ادامه دارند که از طریق خلق برنامه ها و فعالیت های متنوع و مناسب در فضای مجازی صورت گرفت.
کرمی با بیان اینکه بیش از ۳۷هزار گیلانی در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، گفت: ۲۳۱ نفر در این جشنواره برگزیده شدند که در هر سه بخش کودکان، جوانان و بزرگسالان بودند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، از افتتاح دو باب کتابخانه عمومی ویژه مادر و کودک در استان گیلان خبر داد و اضافه کرد: امروز نخستین کتابخانه تخصصی مادر و کودک تحت عنوان کتابخانه دکتر حسین الهی قمشه ای را در شفت به بهره برداری رساندیم.


مهدوی: مقام کتاب را درک نمی کنیم؛ مکر اینکه مقام انسان را دریابیم
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این مراسم، با بیان اینکه انسان دارای سه ساحت حیوانی، انسانی و رحمانی است، خاطرنشان کرد: مقام کتاب را درک نمی کنیم؛ مکر اینکه مقام انسان را دریابیم.
سید حجت مهدوی، کتابخوانی و کتاب شناسی را منوط به مقام انسان دانست و تصریح کرد: کسی که انسان شناسی بداند، مقام کتاب و کتابخوانی را درک می کند.
مهدوی قرآن را در راس همه کتاب ها دانست و اضافه کرد: باید از فرصت هفته کتاب برای بهره برداری از قرآن کریم و سایر کتب برخاسته از فرهنگ دینی و ملی و جهانی استفاده کنیم.
وی بر لزوم مطالعه کتاب های خوب تاکید کرد و متذکر شد: کتاب چگونه زیستن و چگونه اخلاق ورزیدن و چگونه همنوعان را دوست داشتن و چگونه با دشمن رفتار کردن و… را به ما می آموزد لذا جان انسان با کتاب ارتقا پیدا می کند و نباید همه چیز خوان باشیم، زیرا همانگونه که از هر غذایی برای تقویت بنیه فیزیکی استفاده نمی کنیم، نباید هر کتابی را به عنوان خوراک به جانمان افزوده کنیم.


قدردانی عاقل منش از کتابداران استان گیلان
محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان نیز در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب، و قدردانی از دست اندرکاران حوزه کتاب در همه حوزه ها خصوصا کتابداران پرتلاش استان، اقدامات و اتفاقات مثبت انجام گرفته در استان خصوصا در مسائل فرهنگی را در سایه اتش های شبانه روزی کتابداران و کارکنان خدوم مجموعه کتابخانه های عمومی گیلان عنوان کرد.

اسامی برگزیدگان بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان گیلان که در این مراسم ویژه که به صورت مجازی و با استقبال کتابداران، کتابخوانان برگزار شد به شرح ذیل است.

مرحله اول تقدیرها؛
برگزیدگان مسابقه استانی “شعر و شور کتاب”
برگزیده اول بخش شعر کلاسیک؛
جناب آقای بهرام مژدهی، شاعر، نویسنده و پژوهشکر مطرح گیلانی، برگزیده اول بخش شعر سپید
برگزیده اول بخش شعر سپید؛
سرکارخانم مریم فرجی، شاعر و نویسنده مطرح گیلانی

مرحله دوم تقدیرهای استانی؛
برگزیدگان استانی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
برگزیده اول بخش نوجوان
جناب آقای رضا رستگار
برگزیده اول بخش بزرگسال
سرکارخانم معصومه نوروزی
برگزیده اول بخش خانوادگی
خانواده محترم وحیدی

مرحله سوم تقدیرها؛
کتابداران برگزیده استان گیلان؛
۱.    بخش فعالیت های شاخص؛
سرکار خانم سمیه رمضانی هوشمند، کتابدار کتابخانه عمومی حاج آقا شفیعی چابکسر شهرستان رودسر
۲.    بخش فعالیت های مجازی؛
جناب آقای صمد رهبریار، مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت
۳.    بخش فعالیت های ترویجی؛
سرکار خانم مریم فرزامجود، مسئول کتابخانه عمومی رسوکرم(ص) پونل شهرستان رضوانشهر

جامعه کتاب‌خوان، قانونمدار و مشارکت‌پذیر است

ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم بزرگداشت هفته کتاب که به صورت زنده از طریق ارتباط تصویری با کتابداران، مدیران و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برگزار شد؛ با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به فعالان این عرصه و همه علاقمندان به کتاب اظهار کرد: با مطالعه در چگونگی سیر تاریخ جوامع بشری و در کنکاش پیدایش تمدن‌های بزرگ، نگارش، ثبت و ضبط و کتابت، نقطه عطفی بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه غالب اندیشمندان بر این باورند که پیدایش اولین تمدن با نضج کتابت همراه بوده، گفت: نوشتن و نگارش نه تنها اندیشه گذشتگان را به امروز رهنمون می‌سازد بلکه عامل انتقال تجربه ها، مبانی فکری و اعمال و آرزوهایی‌ست که آدمی در انتظار آن‌ها بر تلاش شبانه روزی خود اصرار می‌ورزد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه هرچه به سوی تمدن‌های بزرگ‌تر پیش رفته، به همان میزان بر کمیت و کیفیت اندیشه‌های مکتوب افزوده شده و کتاب نقش محوری ایفا کرده، افزود: کتاب، علاوه بر اینکه همراهی انیس و مونس و بی‌مزاحمت هست؛ محرک و عامل استحکام در هدایت جامعه و گروه‌ها و عامل روشنگری است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن مجید به قلم و هرآنچه نوشته می‌شود قسم یاد می‌کند، اظهار داشت: با گذر زمان و گسترش فضای مجازی، بسیاری چنین می‌پنداشتند که کتاب و مکتوبات به حاشیه خواهند رفت ولی هم‌آغوشی اندیشه متحرک یعنی انسان و اندیشه ثابت یعنی کتاب، نه تنها کم فروغ نشده، بلکه اهالی کتاب را مقیّدتر و مشتاق‌تر به کتاب کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: امروز یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه جوامع، میزان، تنوع و تولید کتاب و آثار مکتوب است بگونه‌ای که هرچه تعداد کتابخوانان، کتاب‌ها و گستره عناوین بیشتر باشد؛ میزان توسعه یافتگی بیشتر خواهد بود.

وی با تأکید براینکه تلاش‌ها باید به‌سوی جامعه کتابخوان سوق یابد، گفت: جامعه کتاب‌خوان، خردورز، قانونمدار، پویا، مشارکت‌پذیر و متعهد است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه قانون‌مداری، خلاقیت و نظم در زندگی افراد کتابخوان به‌مراتب بیشتر از دیگران رخ می‌نمایاند، افزود: سوق دادن اندیشه‌های عمومی از اطلاعات آنی و زودگذر به سوی نظام مندی اندیشه، از کارکردهای کتاب و از وظایف مسئولان و متولیان امور کتابخانه‌های کشور است.

Share